Blar i NTNU Open på forfatter "Pitera, Kelly"
-
En undersøkende studie: Kjørekomfort i geometrisk vegutforming og dens forskningspotensial
Hofset, Nina (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er handler om å utføre undersøkelser og forskning innenfor vegplanlegging, hvor forskning og utvikling (FoU) betraktes som manglende, med ønske for en oppdatering basert på nyeste kunnskap. Oppgaven ... -
Et mulighetsstudie i organisering av varelevering i gater med begrenset areal og tilgjengelighet
Riisnæs, Beate (Master thesis, 2022)Samfunnet er i konstant utvikling. Både i Norge og resten av Europa skjer fortetting og urbanisering, hvor de ulike trafikantgruppene kjemper om de stadig knappere arealene. Mål om bedre bymiljø, med redusert trafikk og ... -
Evaluation of Roundabout Designs using Driving Simulation
Tonheim, Marius Hatletveit (Master thesis, 2015)A strong focus on traffic safety and an increasing number of cyclists in Norway, have caused a shift towards more continental roundabouts to be considered in order to lowering vehicle speeds at roundabouts. The objective ... -
Faktorer som påvirker økt andel syklister i mindre norske byer
Bosnjakov, Dragana (Master thesis, 2020)De mindre norske byene har egne ambisjoner om utvikling av sykkelkultur, samt om oppnåelse av nullvekstmålet for persontransport med bil. Dermed er det grunnleggende å sette søkelyset på hvordan sykkelinfrastrukturen kan ... -
Gjennomgang av friksjonsverdier på bruer under vinterforhold
Klefstad, Martin Kvam (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøkte historiske friksjonsmålinger for å evaluere totalfriksjonsverdier på bruer under vinterforhold. Kunnskap om friksjonens oppførsel er viktig ettersom at sidekreftene som kan tas opp gjennom ... -
Granåsen Case Study: How Can Location and Design of a Bus Stop Influence the Use of Public Transport?
Gjersø, Karine (Master thesis, 2017)The increase in Norway´s population will provide an increase in travels estimated to about two million travels a day. This will result in a 300 billion NOK infrastructure investment if handled by cars, as well as an increase ... -
Grunnparametere innen vegutforming - analyse av fart og friksjon
Andersen, Gunnar Aamodt; Wasmuth, Øyvind (Master thesis, 2018)Målet med denne oppgaven er å gjøre en vurdering av grunnlaget og verdiene som benyttes i den geometrisk utformingen av veger i Norge for grunnparameterne fart og friksjon og å få et bedre kunnskapsgrunnlag for disse ... -
Heavy vehicles and cyclists at signalised intersections
Tonheim, Christoffer Hatletveit (Master thesis, 2019)Bruk av sykkel i urbane områder øker som følge av internasjonale og nasjonale tiltak for å fremme det som et sunt, miljøvennlig og effektivt transportmiddel. Samtidig øker befolkningstallene og dermed også behovet for ... -
Hvordan kan LOD benyttes i norske jernbaneprosjekter
Angeltveit, Thomas Fløien (Master thesis, 2017)Fokuset på digitalisering er stort digitaliseringen i det offentlige vokser hurtigere i samferdselssektoren enn i noen annen sektor (Haraldsen 2016). BIM, som er forkortelsen for bygningsinformasjonsmodellering, er et kjent ... -
Improved Cycle Facility Design at Intersections
Vasilev, Miroslav (Master thesis, 2014)The Norwegian transportation authorities have the ambitious goal of improving cycle infrastructure in order to increase the share of cycle commuters. This project was undertaken to find design solutions for cycle facilities ... -
Improved Mobility as Value Creation for Sabona
Nygaard, Frida (Master thesis, 2021)Zimbabwe er et land der hyperinflasjon, uformell økonomi og politisk uro gjør det vanskelig for innbyggerne å bryte ut av fattigdom. Sabona, en humanitær organisasjon med virke i den nordvestlige delen av landet, jobber ... -
Innføring av 3D modell som arbeidsverktøy for entreprenøren
Hope, Marius Fidje (Master thesis, 2016)Statens vegvesen har i de sener år benyttet 3D-modeller i prosjektene. Dette begynte med håndbok 138, som senere har blitt endret til håndbok V770. Større prosjekter i Statens vegvesen var først ut med å ta i bruk dette. ... -
Integrated Concurrent Engineering i Samferdselsprosjekter.
Rasmussen, Steinar G. (Master thesis, 2016)Planleggingstiden for samferdselsprosjekter har i den siste tiden vært omdiskutert, og i Nasjonal Transportplan for 2014-2023 har regjeringen kommet med et mål om å halvere den totale planleggingstiden for store ... -
Investigating the use of visualization to improve public participation in infrastructure projects: how are digital approaches used and what value do they bring?
Skaaland, Eivind; Pitera, Kelly (Peer reviewed; Journal article, 2021)Using digital visualization models is suggested as a way of overcoming known barriers in public participation processes. Through a survey conducted among professional practitioners in the Norwegian infrastructure industry, ... -
Investigation of the use of visualizations to improve public participation in infrastructure projects
Skaaland, Eivind (Master thesis, 2020)Utviklingen av Bygningsinformasjonsmodeller (BIM) og Geografiske Informasjonssystemer (GIS) har muliggjort nye metoder for visuell kommunikasjon til bruk i planleggingen av våre fysiske omgivelser. Bruk av digitale ... -
Kjøretøyparameternes innvirkning på vegens geometri
Strømsem, Stig (Master thesis, 2018)Ved bestemmelse av vegens geometri brukes geometriske minimums- eller maksimumsverdier. I beregningen av disse brukes grunnparametere. Grunnparameterne deles inn i fire grupper. Statistiske grunnparametere, parametere ... -
Konsekvenser av fravik i vegutforming
Zaytseva, Maria (Master thesis, 2014)Formålet med masteroppgaven var å få en bedre forståelse av typer designfravik som søkes hos Vegdirektoratet, fraviktrender og -rangering, distribusjon av fravik mellom regioner og konsekvenser som fravik fører til eller ... -
Lønnsomhet av motorveger med høy fartsgrense ved lav ÅDT
Male, Eline Ølstad (Master thesis, 2021)Etableringen av Nye Veier har bidratt til økt fokus på hvordan reduserte tidskostnader gir bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet for norske vegprosjekter. I den forbindelse har regjeringen i 2020 åpnet for å kunne bygge smale ... -
Model for dimensioning required area for snow banks - A study of snow bank parameters
Dupuy, Aurora Myhre (Master thesis, 2017)After snow events, winter maintenance crews typically plow snow from the driving lanes to the side of the road, creating snow banks. Snow banks may impact cyclists and pedestrians as sidewalks are often used for temporary ... -
Modellbaserte prosjekt, fra prosjektering til bygging
Syltern, Marion Therese (Master thesis, 2015)BIM har kommet langt innen bygg, olje- og installasjonsbransjen, mens infrastrukturprosjekt har ligget etter denne utviklingen. Siden 2012 har både Statens Vegvesen og Jernbaneverket implementert mer og mer av BIM-prosessen ...