Blar i NTNU Open på forfatter "Nilsen, Bjørn"
-
Engineering geological evaluation of the applicability of Drill & Split in tunnels at the Follo line project
Volden, Jens Anders Brenne (Master thesis, 2015)As a part of major upgrading of regional railway lines around Oslo, The Follo line project comprises the construction of new twin-tube tunnels connecting Oslo central city to the new Ski mass transit station. Due to the ... -
Engineering Geological Investigation and Design of Transition Zones in Unlined Pressure Tunnels
Ødegaard, Henki; Nilsen, Bjørn (Chapter, 2019)The transition zone, i.e. where the pressurized water enters the steel lined section of the waterway, is a key component of the entire tunnel system in any underground hydropower project utilizing unlined pressure tunnels. ... -
Experimental triaxial testing of swelling gouge materials
Høien, Are Håvard; Nilsen, Bjørn; Vistnes, Gunnar; Olsson, Roger (Journal article; Peer reviewed, 2019)Adequate rock support in weakness zones that may contain swelling minerals poses one of the main challenges of excavating tunnels in hard rock conditions. Deformations under such conditions are influenced by several factors, ... -
Feasibility of ground freezing as potential stabilizing measure for tunnelling through soil filled depression at Bergåsen road tunnel
Vakulenko, Ivan (Master thesis, 2018)The master thesis describes a technique of artificial ground freezing (AGF) using as a potential method of water saturated soil stabilizing during tunnel excavation in North Norway. The research is based on real project ... -
FME HydroCen - Norsk storsatsning på vannkraft
Brende, Hege; Lia, Leif; Nilsen, Bjørn (Chapter, 2018)Artikkelen beskriver aktiviteter og planer for Forskningsprogrammet HydroCen (Norwegian Research Centre for Hydropower Technology), som ble etablert ved NTNU i januar 2017 som et av åtte nye Forskningssentre for Miljøvennlig ... -
Fordeler og begrensninger for TBM kontra konvensjonell driving av E39-tunnel under Romsdalsfjorden
Baklien, Martine; Moi, Vilde (Master thesis, 2018)Som en del av regjeringens langsiktige mål om ferjefri E39 inngår den planlagte 16 km lange undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden. I den forbindelse vil et sentralt spørsmål være hvilken drivemetode som skal benyttes. ... -
Gjennomførbarhet for bruk av TBM ved Rogfast
Gjelsnes, Hans Christian (Master thesis, 2013)Den planlagte undersjøiske veitunnelen mellom Randaberg og Bokn vil bli verdens lengste i sitt slag. Med 25,5 km to-løpstunnel vil Rogfast bli en ny milepel i tunnelbygging. Rogfast vil også være den dypeste (ca. 390 m ... -
Head Race Tunnel Melado Hydropower Plant, Chile: Optimization in Excavation and Rock Support
Manquehual, Cristobal (Master thesis, 2012)The present thesis is to focus on the two head race tunnels within the Melado HPP, Chile. The upstream tunnel is called Castillo 7800 m long and the downstream tunnel is called Vallical 8800 m long.The feasibility study ... -
Holmestrand Underground Railway Station - Analysis of Groundwater Inflow and Methods for Water Sealing
Ryningen, Åsmund (Master thesis, 2012)The planned new railway station in Holmestrand whose location will be inside a basalt plateau poses challenges concerning the grouting and water and frost protection. Based on grouting works in adjacent tunnels Snekkestad ... -
Holmestrandtunnelen: Ingeniørgeologisk analyse av stabilitet og sikring for tunneldriving gjennom løsmasser
Myhre, Susanne Halvorsen (Master thesis, 2014)I forbindelse med modernisering av Vestfoldbanen har Jernbaneverket bygget ny dobbeltsporet tunnel mellom Holm i Sande og Nykirke i Re. Ved den sørligste entreprisen ble det overraskende oppdaget et ca. 60 m langt problemområde ... -
Improved design of unlined air cushion surge chambers
Ødegaard, Henki; Vereide, Kaspar; Nilsen, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2021)An overview of important design considerations for unlined air cushion surge chambers is given and three innovative solutions that can enable a safer and more economic design are presented. The paper is based on information ... -
Ingeniørgeologisk analyse av deformasjoner og stabilitetsforhold i Holmestrand Jernbanestasjon
Sørensen, Magnus Andre (Master thesis, 2013)Holmestrand jernbane stasjon er et større bergrom som er under utsprenging, prosjektet er en del av strekningen Holm-Nykirke som bygges ut i forbindelse med modernisering av Vestfoldbanen. Under forundersøkelsene har det ... -
Ingeniørgeologisk analyse av resultater fra tunneldriving basert på "Drill & Split" ved Follobanen
Weydahl, Torfinn Konow (Master thesis, 2018)Something -
Ingeniørgeologisk analyse av tunneler for Bybanen i Bergen, byggetrinn 3; Lagunen - Flesland
Dunn, Andrew Michael (Master thesis, 2014)I forbindelse med det neste byggetrinnet av Bybanen i Bergen, bygges det 5 nye tunneler mellom Lagunen og Bergen Lufthavn Flesland. Tunnelene går gjennom et småkupert terreng med stedvis tett bebyggelse. Det har oppstått ... -
Ingeniørgeologisk analyse med vurdering av alternative trasévalg for tunnel E6 Håggå - Skjerdingstad: Detaljert forundersøkelse
Skogstad, Ole Hartvik (Master thesis, 2014)Som del av ny E6 sør for Trondheim er det vedtatt kommunedelplan for bygging av tunnel mellom Lundamo og Ler i Melhus kommune. Tunnelen vil bestå av to parallelle løp med tunnelprofil T9.5. Årlig døgntrafikk ÅDT er forventet ... -
Ingeniørgeologiske utfordringer for eventuell TBM-driving av E39-tunnel under Romsdalsfjorden
Vinsrygg, Ingvild Lunde (Master thesis, 2018)Kryssing av Romsdalsfjorden mellom Molde og Vestnes inngår som en del av Regjeringens langsiktige mål om ferjefri E39. Romsdalsfjord-kryssingen omfatter blant annet en ca. 16 km lang undersjøisk tunnel. Fullprofilboring ... -
Injeksjonsarbeider ved Knappetunnelen
Wedervang, Torben Halland; Jenssen, Lars Erik Nyhaug (Master thesis, 2013)Knappetunnelen er en to-løps tunnel som går mellom Sandeide i sør og Liavatn i nord. Når tunnelen står ferdig, vil den være en del av Ringveg Vest. Dette er hovedvegen som forbinder bydelene i Bergensområdet. Knappetunnelen ... -
Joberget tunnel - Analysis of stability and support design for tunneling in soil
Langåker, Margrete Øie (Master thesis, 2014)The Norwegian Public Roads Administration (NPRA) is planning a construction of a new road tunnel, Joberget tunnel in the Granvin Municipality of western Norway. Approximately 80 m from the southwestern entrance of the ... -
Joberget tunnel - Analysis of stability and support design for tunneling in soil
Langåker, Margrete Øie (Master thesis, 2014)The Norwegian Public Roads Administration (NPRA) is planning a construction of a new road tunnel, Joberget tunnel in the Granvin Municipality of western Norway. Approximately 80 m from the southwestern entrance of the ... -
Karuma Hydropower Project, Uganda: Engineering Geological Analysis and Cost Uncertainty Assessment of Underground Works
Kalinaki, Anthony (Master thesis, 2013)Karuma Hydropower Project was proposed to stave off prolonged energy shortage in Uganda. The project includes extensive underground works in mostly granitic gneiss bedrock. A first of its kind in the country, the project ...