Blar i NTNU Open på forfatter "Leiulfsrud, Håkon"
-
Kloke hoder eller kloke hender? En kvalitativ studie av makt, dominans og ulikhet blant elever på studiespesialisering og yrkesfag
Haraldsen, Mari Trætteberg (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie som viser hvordan vurdering og anerkjennelse av kunnskap spiller en viktig rolle i utforming av forholdet mellom elever i videregående skole. For å undersøke dette har jeg valgt ... -
Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap
Smeplass, Eli (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:330, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Norsk lærerutdanning er under stort press fra media, politikere og ett offentlig utdanningssystem opptatt av hvordan man kan reformere og forbedre norsk skole og lærerutdanningen. Avhandlingen retter fokuset ... -
“THE LITTLE CITIZENS OF A BIG COUNTRY” - Childhood and International Relations in the Soviet Union
Catriona, Kelly (TSEECS;8, Report, 2002) -
Læreren og skolen i spenningsfeltet mellom standardisering og pedagogisk differensiering
Hagen, Tora Helen Hiller (Master thesis, 2013)Forskningsprosjektet er en empirisk undersøkelse om hvordan en sammenslått skole håndterer felles standarder rundt pedagogisk differensiering. Bakgrunnen for prosjektet er en økt bevissthet rundt økte krav og forventninger ... -
Mellom Frihet og Tvang - En Fenomenologisk Tilnærming til Langeres Fremforhandling av Grenser
Toldnes, Tonje (Master thesis, 2019)Mennesker forholder seg til enhver tid til grenser, både selvkonstruerte- og grenser satt av autoriteter. Denne studien tar for seg hvordan langere fremforhandler grenser. Gjennom det interaksjonistiske perspektivet ... -
Narrativer om frafall - Idealer og realiteter
Rishaug, June Emilie; Gustavsson, Linn (Master thesis, 2018)The topic for this master thesis is dropout prevention in secondary school. The research question concerns how NAV (the Norwigean labour and welfare administration) and secondary schools work on dropout prevention, both ... -
Networks in action: The Khrushchev Era, the Cold War and the Transformation of Soviet Science
Adams, Mark B. (TSEECS;3, Report, 2000) -
Områdespesifikke skolekoder: Et sosiolgisk blikk på tilpasset opplæring i fem grunnskoler i to nordiske byer
Milanovic, Bojana (Master thesis, 2010)Denne studien tar for seg tilpasning av undervisning i fem grunnskoler i to byer i Norge og Finland. Disse er fordelt mellom «høystatus»- og «lavstatus»-områder etter sosiodemografiske variabler. Totalt 18 lærere og ... -
Organisering av social ojämlikhet i skolan - En studie av barnskolors institutionella utformning och praktik i två nordiska kommuner
Rapp, Anna (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:177, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag/Sammanfattning Den här avhandlingen visar att studiet av organisering i förhållande till fyra av skolans funktionssystem, kopplade till social ojämlikhet, är relevant för att förstå hur skolor bidrar till ... -
Reimagining inclusion: At the intersection of relational bonds and cultural resilience
Wevang, Malin (Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er sosial inklusjon, sosiale bånd og relasjoner i norske grunnskoler. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan skoler med lav sosioøkonomisk status forstår og oversetter begrepet sosial ... -
SOVEREIGN LAW VS. SOVEREIGN NATION - The Cases of Kosovo and Montenegro
Pavlakovic, Vjeran; P. Ramet, Sabrina; Lyon, Philip (TSEECS;11, Report, 2002) -
Strategier som mestring i det sosiale spillet : Sosial identitet og tilhørighet i den multikulturelle skolen
Bentestuen, Katrine (Master thesis, 2013)I denne studien vil elevenes stemmer som aktører vektlegges. Målet er å utforske deres opplevelser av skolen som sosialiseringsarena. Tilnærmingen er symbolsk interaksjonisme og har betydning for studiens problemstilling: ... -
The Expertise of the 21st Century: Professional dilemmas that face forensic psychiatry in the aftermath of the 2011 Norway Attacks
Boatwright, Sean Eivind Linge (Master thesis, 2014)The aim of this thesis is to investigate and identify possible professional dilemmas facing forensic psychiatry in the context of the Breivik-trial and the aftermath, to determine whether mental evaluations are given too ... -
To skoler i samme by, men i ulike verdener: En kvalitativ casestudie av skolekulturer og sosial inklusjon i barneskoler med polarisert sosiodemografisk profil
Olsen, Helene Moe (Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å studere hvordan skoler som befinner seg i ulike sosiodemografiske områder forstår sosial inklusjon i en skolekontekst, og hvordan disse skolene tilpasser seg sine sosiale og organisatoriske ... -
Uncovering Corporate Social Responsibility: Deparadoxation of power in the CSR-discourse
Aasprong, Marius Lervåg (Master thesis, 2012)In this study I analyze how 70 academic articles concerning Corporate Social Responsibility (CSR) deals with questions of power. Based on Michel Foucault’s discursive theory and Niklas Luhmann’s systems theory, I present ... -
Verdisetting av lærerrollen - En komparativ studie av belønnings- og vurderingsordninger ved skoler i to norske kommuner
Johansen, Ingrid (Master thesis, 2018-09)I studien «Verdisetting av kompetanse i læreryrket», har det blitt undersøkt hva som ligger bak evalueringsprosessene i skoleverket og hvordan dette kommer til uttrykk i ulike former for anerkjennelse. Ved hjelp av ... -
"Vi må stå i det og finne det beste systemet" En kvalitativ studie om det spesialpedagogiske systemets rolle, prioritering og funksjon i arbeidet med sosial inkludering.
Sønderaal, Maud (Master thesis, 2020)Målet med dette masterprosjektet er å studere hvordan det spesialpedagogiske system er organisert og hvordan forståelsen av systemet framkommer fra aktører lokalisert i utsatte og ressurssterke bydeler i en norsk kommune. ... -
«Vi styres mot en skole som ikke passer altfor mange elever»
Aasbø, Elise Aarøe (Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i inklusjonsproblematikken i det norske utdanningssystemet. Til tross for en global enighet angående inkludering som formål og ideal, viser forskning til at sosial ulikhet reproduseres. Et ... -
A Widening Gap Between Official Teacher Training and Professional Life in Norway
Smeplass, Eli; Leiulfsrud, Håkon (Peer reviewed; Journal article, 2021)A sociological case study of Norwegian teachers reveals how teacher education reforms have inadequate definitions of teacher competence. Legislators, officials and the media continue to uphold the image of a school system ... -
Å ha, å elske, å være: Barns velferd og sosiale velvære i et ulikhetsperspektiv. En komparativ casestudie av utvalgte skoler i Norge og i Finland
Skavhaug, Gunn Kari Osestad (Master thesis, 2011)Denne studien undersøker ulike koblinger mellom barns livsverden og deres sosiale velvære. Ved å fokusere på skolen som et felt drøftes ulikheter i barns sosiale velvære i lys av foreldrenes sosioøkonomiske status, skoleområde ...