Blar i NTNU Open på forfatter "Eide, Kristin Melum"
-
Finitthet - Et empirisk tilskudd
Oftedal, Torger (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker hvorvidt engelske innlærere av norsk finner det mest krevende å anvende finittkategorien eller tempuskategorien. -
Finittkategorien: Ein føresetnad for andrespråksinnlæring av norsk syntaks?
Lindås, Tonje (Bachelor thesis, 2020) -
Finittmarkering og inversjon i norsk som andrespråk: En studie av tyske, engelske, russiske og vietnamesiske andrespråkstilegnere
Selven, Jeanette (Master thesis, 2014) -
”Folk som sier må nødt til virker så uintelligente.” : en studie av modalkonstruksjonene må nødt til/for og har nødt til/for
Berg, Marie (Master thesis, 2017)I denne masteravhandlingen har jeg sett på modalitet og språklig innovasjon, nærmere bestemt modaluttrykkene må nødt til/for og har nødt til/for. Oppgavens hypoteser innebærer at disse modaluttrykkene er geografisk betinget, ... -
Fra transfer til tverrspråklig innflytelse
Bogen, Johanne (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg redegjort hvordan fagfeltet innenfor andrespråksforskning har beveget seg fra å hovedsakelig bruke transfer for å forklare andrespråkstilegnelse til å bruke tverrspråklig innflytelse, og hvordan ... -
Grammatikk- og uttaleundervisning for voksne innlærere av norsk – kan man spore en effekt? Resultater fra en intervensjonsstudie
Berg, Miriam Tryti (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven foretok jeg en longitudinell effektstudie, hvor jeg undersøkte hvilke effekter eksplisitt formfokusert grammatikk- og uttaleuttaleundervisning av objektsskift har på voksne S2-innlærere av norsk. I ... -
«Grammatikken skal være en systematisk og integrert del av norskfaget»
Haugland, Oda Eriksen (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres det en nærstudie av hvordan grammatikk blir framstilt og presentert i norsklærebøkene for ungdomsskoletrinnet: Norsk 8-10 Grunnbok fra Cappelen Damm. Gjennom en kvalitativ tilnærming har ... -
"Han er en klovn" : en studie av den ubestemte artikkelen i predikasjoner og språklig endring
Norli, Andreas Frøysa (Master thesis, 2017)I denne oppgaven undersøkte jeg om norske språkbrukere oppfatter forskjeller mellom predikasjoner som følger bruk av ubestemt artikkel etter norsk eller engelsk mønster. For å teste dette har jeg gjennomført en mindre ... -
Idiomforståing hjå andrespråksinnlærarar av norsk - Ei kvantitativ studie
Lundsaunet, Berit Tiller (Master thesis, 2018)Ei kvantitativ undersøking av 47 vaksne andrespråksinnlærarar av norsk. Ei kontrollgruppe samansett av 46 morsmålsbrukarar av norsk tente som samanlikningsgrunnlag. Målet med undersøkinga var å finne ut i kva grad ... -
Ikke-verbale småsetninger i norsk - En nykonstruksjonistisk analyse av ikke-verbale småsetninger med predikasjonspartiklene til og for
Næss, Malin Andrea (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven blir det gitt en syntaktisk og semantisk analyse av norske ikke-verbale småsetninger med predikasjonspartiklene til og for. Analysen som foreslås, tar utgangspunkt i at slike setninger deler syntaktisk ... -
Introduction to special issue on morphosyntactic variation within the individual language user
Eide, Kristin Melum; Weir, Andrew (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
"Jeg kunne ingen norsk, da kom jeg til Norge" : en studie om tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk
Skifjeld, Hege (Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven blir det undersøkt i hvilken grad morsmålet hemmer eller fremmer tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk. Det har først og fremst vært relevant å se på hvordan de strukturelle ... -
Kan mandre tindre seg en dame? En studie av et utvalg nye norske verb avledet av digitale applikasjoner og tjenester
Granaune, Espen Nyberg (Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å finne ut noe om verb avledet av digitale merkevarer og digitale tjenester er i bruk i språket vårt. Oppgaven er basert på språklige observasjoner jeg selv gjorde før oppstarten av dette ... -
Kasussammenfall i norsk, med fokus på de og dem
Sandengen, Andrea (Bachelor thesis, 2021)Kasus er ikke lenger en synlig bøyningskategori i norsk, bortsett fra når det kommer til pronomenene. Men også i denne ordklassen er det tendenser til at kasusbøyninga er i ferd med å forsvinne, og noen pronomener peker ... -
Kombinasjon i språk; En ERP-undersøkelse av unikhetshypotesen
Slungård, Staale (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som mål å finne ut hvordan hjernen prosesserer fraser med og uten kombinasjon, for slik å undersøke hypotesen fra formell lingvistikk om at det bare eksisterer en enkelt operasjon for å kombinere ... -
Kompetanse, performanse og tilhørighet: V2-brudd i norske og svenske multietnolekte språkstiler
Isaksen, Amanda (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg undersøkt V2-brudd i norske og svenske multietnolekte språkstiler med teoretisk forankring i den generative Multiple Grammars-teorien og den sosiolingvistiske teorien om Audience Design. Multietnolekte ... -
Kompleksitet og verbplassering i norske deklarative hovedsetninger
Sandstedt, Elise (Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven undersøker jeg om kompleksiteten til norske deklarative hovedsetninger, samt hjelpeverb, har betydning for verbplasseringen hos språkbrukere med norsk som fremmedspråk. Resultatene som presenteres i ... -
Linguistic Repertoires: Modeling Variation in Input and Production. A case study on American Speakers of Heritage Norwegian.
Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
A linguistic-pragmatic analysis of cat-induced deixis in cat-human interactions
Cornips, Leonie; van Koppen, Marjo; Leufkens, Sterre; Eide, Kristin Melum; van Zijverden, Ronja (Peer reviewed; Journal article, 2023)The present paper contributes to the emerging field of embodied interaction. It reports on research into deictic interactions between a human and a non-human, specifically a cat, interlocutor, applying a pragmatic framework ... -
Nominalfrasens analysenivåer
Solbakken, Hedda (Bachelor thesis, 2019)Oppgaven handler om den norske nominalfrasen og dens ulike analysenivåer, og om hvordan disse kan og bør implementeres på lavere universitetsnivå i nordiskutdannelsen. DP-analysen ble utviklet allerede på 1980-tallet og ...