Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 104102-104121 of 107052
-
"Vi rigger til så godt vi kan" - konturer av praksisarkitekturer som muliggjør og hindrer undervisning i materialet tre i kunst- og håndverksfaget i norsk barneskole
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The study presented in this article is connected to the field of art and design didactic in Norwegian primary school and the use of wood as material. Woodwork has had varied focus and status in educational curriculums but ... -
"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand ... -
"Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve" Hvordan kan sykepleiere gi best mulig smertebehandling til palliative kreftpasienter i hjemmet?
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: I 2019 fikk 34 979 personer i Norge påvist en kreftdiagnose, og 294 855 nordmenn har eller har hatt kreft ved utgangen av samme år. Smerte er vanlig hos kreftpasienter, og samtidig det mest fryktede symptomet. ... -
"Vi skal ikke forenkle det kompliserte, men jobbe med det kompliserte" : en studie av barnevernsarbeideres opplevelse av taushetsplikten
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om barnevernsarbeideres opplevelser og erfaringer med taushetsplikten i barnevernet. Dette belyses gjennom studiens problemstilling: hvordan opplever barnevernsarbeidere taushetsplikten, og ... -
«Vi skal oppdage dem, og vi skal se dem og følge dem, men å gi dem diagnosen er ikke så viktig, så tidlig» - en kvalitativ studie av spesialpedagogers erfaringer med elever som har dysleksi
(Master thesis, 2024)Lesing og skriving er to av de fem grunnleggende ferdighetene i Læreplanverket (Kunnskapsdepartementet, 2017). En femtedel av elevene i grunnskolen har vansker med dette, mens omtrent en av tjue elever har diagnosen dysleksi ... -
"Vi skal skape en verden hvor barn vokser og er viktige": NRKs posisjonering overfor barn
(Master thesis, 2010) -
«Vi skaper historie» - Hva vi sier og hva vi gjør. Etableringen av Trøndelag fylkeskommune
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker fylkeskommunen, og analyserer en frivillig strukturreform i lys av det nyinstitusjonelle perspektivet basert på organisasjonsteori og med et implementeringsteoretisk bakteppe. Masteroppgaven ... -
Vi skulle gjerne hatt dere på skolen hele tiden: En kvalitativ studie av samarbeidet mellom tre skoler og PPT i saker som angår lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2013)I denne studien har mitt mål vært å finne ut hvordan tre spesialpedagogiske koordinatorer ved tre skoler i en kommune, vurderer samarbeidet mellom PPT og skolen for å hjelpe elever med lese- og skrivevansker. Jeg har ønsket ... -
«Vi snakkes i Azeroth»: En kvalitativ studie av vennskapsrelasjoner i World of Warcraft
(Master thesis, 2013) -
Vi starter fra Scratch
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforsker jeg blokkprogrammeringsverktøyet Scratch, og ser på hva slags sammenbrudd som oppstår når elever blir introdusert for programmet. Et sammenbrudd er en hendelse der fokuset til brukeren blir ... -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
«Vi styres mot en skole som ikke passer altfor mange elever»
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i inklusjonsproblematikken i det norske utdanningssystemet. Til tross for en global enighet angående inkludering som formål og ideal, viser forskning til at sosial ulikhet reproduseres. Et ... -
Vi tar vårt samfunnsansvar
(Master thesis, 2022)Det overordnende temaet for denne masteroppgaven er integrering og inkludering gjennom frivillighet. Oppgaven har som hensikt å belyse hvordan et utvalg frivillige ved ulike integrering- og inkluderingsaktiviteter i regi ... -
"Vi tenker jo at SOL er et tiltak i seg selv vi da..." : en kvalitativ studie som undersøker hva lærere vektlegger i leseundervisningen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å belyse hva fem lærere som har deltatt på kurs i observasjonsverktøyet systematisk observasjon av lesing (SOL) vektlegger i leseundervisningen. Studiens problemstilling har vært: «Hva ... -
"Vi trenger også å bli sett" - Et kvalitativt studie av coaching som verktøy for lederutviking
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker hva ledere opplever som viktig for en god coachingprosess. Studien bygger på et samarbeid med en sertifisert coach som har coachet samtlige informanter. Kvalitativ metodetilnærming har blitt ... -
Vi trenger snart ikke håndrens. En kvalitativ undersøkelse om hvordan mellomledere på servicemarkedet hos bilforhandlere ser på sin rolle i en tid med store omstillinger.
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien har vært å se på hvordan mellomledere i servicemarkedet med et operativt ansvar ser på sin rolle i en tid med mye omstilling. Studien er gjort på servicemarkedet i bilbransjen hvor det for tiden ... -
"Vi va spost te å lær engelskt, da veit du" - litt om suppose(d) og modalitet i amerika-norsk
(Journal article; Peer reviewed, 2012)I et autentisk datamateriale av amerikanorsk finner vi ordet spost, som ser ut som et ikke-norsk innslag. Dette ordet ser ut til å være i vanlig bruk, selv om norskamerikanere ugjerne vil være ved at de bruker det. ... -
Vi vil det vi vil, og æ vil ikke det! - En kvalitativ studie om barns medborgerskap i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
"Vi vil være der for å støtte dem til å få en bedre hverdag" - En kvalitativ studie av ansatte ved lavterskeltilbud sin opplevelse av eget arbeid
(Master thesis, 2017)Denne kvalitative studien handler om et lavterskeltilbud til mennesker med langvarige psykiske plager som har behov for mening i hverdagen. Treffstedene i Trondheim er et slikt tilbud hvor mennesker med psykiske plager kan ...