
N
TN

U
N

or
w

eg
ia

n 
U

ni
ve

rs
ity

 o
f S

ci
en

ce
 a

nd
 T

ec
hn

ol
og

y
Fa

cu
lty

 o
f H

um
an

iti
es

D
ep

ar
tm

en
t o

f L
an

gu
ag

e 
an

d 
Li

te
ra

tu
re

M
as

te
r’s

 th
es

is

Erik Christoffer Bjørnstad

Thatcher, Thatcherism, and the
Conservatives through the eyes of
Norwegian newspapers

Master’s thesis in English Language Studies with Teacher Education
Supervisor: Gary Love
November 2023





Erik Christoffer Bjørnstad

Thatcher, Thatcherism, and the
Conservatives through the eyes of
Norwegian newspapers

Master’s thesis in English Language Studies with Teacher Education
Supervisor: Gary Love
November 2023

Norwegian University of Science and Technology
Faculty of Humanities
Department of Language and Literature





 
 

 
 

Erik Christoffer Bjørnstad 

 

 

Thatcher, Thatcherism, and the 

Conservatives through the eyes of 

Norwegian newspapers 
 

 

 

 

 

 

Master’s thesis in Language Studies with Teacher Education 

Supervisor: Gary love 

November 2023 

 

Norwegian University of Science and Technology 

Faculty of Humanities 

Department of Language and Literature 

 

 

 



 
 

  



iii 
 

Abstract 

 

This thesis is a study of the contemporary reaction to Thatcher, the Conservative UK party 

and government and Thatcherism in Norway in the period 1979-1990. The focus of the thesis 

is how the Norwegian newspaper reacted to and wrote about Thatcher and her Conservative 

government during three key stages in Thatcher’s premiership: Thatcher’s first general 

election win in 1979, the end stages and aftermath of the Miners’ Strike, and the end of 

Thatcher’s time as Prime Minister and shortly after. The thesis surveys and discusses 

reactions from four different newspapers in Norway to gauge how they wrote and reacted to 

each key event from 1979-1990, where after describing the reportage from each newspaper, it 

links it to the very limited existing historiography on the topic. At the end it links all three 

events together to see how the reactions and reportage changed over time and how it related to 

existing historiography and the general political development in Norway. 

  



iv 
 

  



v 
 

Acknowledgements  

 

After starting at NTNU in the fall of 2016, after six and a half years my time here has come to 

an end. It has been a long road with many challenges and opportunities. This thesis most of all 

has been challenging, but as I have reached the end of the road, I feel a small sense of pride 

that I was able to accomplish it after all.  

There are many I wish to thank, first of all my lovely wife who has been supporting me 

through my studies and motivating me to achieve more and work harder. Fasu, Mini, or 

whatever type of nickname we decide upon for you in the coming months, your appearance in 

our lives has been a strong motivator to get the work done to be able to give you the future 

you deserve. We Love you with all our hearts.  

I also wish to thank my parents for giving me the necessary ground pillars to be able to 

complete a long and arduous education program. Thank you, mom and dad. 

Lastly, I wish to thank my professor, Gary Love, for his continued support and help with my 

thesis work as I am sure I would not have been able to finish this thesis without his help.  

 

 

If any errors should remain in this thesis, they are solely my responsibility. 

 

 

Erik Christoffer Bjørnstad 

 

Trondheim, November 2023 

  



vi 
 

  



vii 
 

Table of Contents 

Introduction .................................................................................................................1 

1. Purpose of the study ...............................................................................1 

2. Research method ....................................................................................5 

3. Newspapers used for analysis ................................................................7 

4. Structure .................................................................................................8 

Chapter 1: The rise of Margaret Thatcher in 1979 ......................................................9 

Chapter 2: Thatcher’s victory in the Miners’ Strike, 1984-85.....................................17 

Chapter 3: The downfall of Thatcher in 1990..............................................................25 

Conclusion: Tying together Thatcher’s premiership....................................................35 

Works Cited List...........................................................................................................39 

Primary Sources ...........................................................................................................41 

Appendix ......................................................................................................................59 

Relevance for work as an educator...............................................................................59 

 

  



viii 
 

 

 

  



1 
 

Introduction 

1 Purpose of the study  

The British Conservative Prime Minister Margaret Thatcher and the politics of her 

governments between 1979 and 1990 left their mark on British society but also on European 

and world affairs in the final phase of the Cold War. Over 30 years later, it would be true to 

say that both the impact of her policies and her personal legacy remain hotly contested (Farall, 

2019). As a result, there exists a large and growing body of literature on Thatcher and the 

political project known as “Thatcherism” from a British perspective. But little has been done 

to research the reception of Thatcher and ‘Thatcherism’ in other countries and this is certainly 

true in Norway. Of course, the reason for this probably relates to the fact that Norway is a 

country famous for its commitment to social democracy and equality, which has meant 

emphasizing the importance of a large welfare state and strong trade unions.      

Whereas the Nordic model of cooperation and interdependency stood strong in Norway, one 

could argue that it was in direct opposition to what Thatcher and Thatcherism represented. 

Nevertheless, these differences should make for an interesting comparison and one would 

have expected them to have generated significant public comment in the national press in 

Norway at the time. Therefore, the objective of this thesis is to research the reception of 

Thatcher and ‘Thatcherism’ in the Norwegian press during the period of her premiership from 

1979 to 1990.    

Thatcher and Thatcherism in and of itself could be argued to be of immense 

importance from a historical standpoint. One could very well argue that without Thatcherism 

the 1980s might have looked very different in Britain, or simply been connected to events 

from the 1970s or 1990s as the historiography of the 1980s in Britain are interconnected with 

Thatcher and Thatcherism in their standpoints (Hilton et al., 2017, p. 147-148 & 157).  One 

could argue that the Conservative government under Thatcher and Thatcher herself had a 

moral and psychological vision for how the state should operate. It should be less involved in 

people’s affairs as well as instill values of self-reliability (Saunders, 2012, p. 40-42). 

According to Letwin (2017, p. 17-48), Thatcherism was not one built on specific political 

plans but it envisioned a society that promoted traditional morals and ideas about individual 

and family responsibility. Letwin called these values “Vigorous Virtues”. Gamble (1994, p. 

34-68) had similar thoughts on Thatcherism as Letwin but instead dubbed it enterprise, 

patriotism and independence. According to Gamble there was also a political development in 

the 1970’s and early 1980’s which led to the formation of what we today know as 



2 
 

Thatcherism, the emergence of the “new right”. Summarized, Thatcherism evolved in a 

conservative political climate wherein both ideas of new laissez-faire capitalism and 

traditional conservative control and authority were prized as what was needed to reverse the 

decline in economy and morals in Britain. Certainly, one would not have these categorizations 

of Thatcher and Thatcherism without Thatcher and her Conservative government enacting 

policies that displayed exactly these political convictions. E.g., The Conservative government 

under Thatcher cut taxes while increasing VAT and freeing up regulations around banking 

and trade which could be seen to be a part of Thatcherism’s plan for a more capitalistic 

market with less government intervention. It also incentivized citizens to be less reliant on the 

state and help themselves and did so with e.g., the “Housing act” to make people homeowners 

instead of renters subsidized by the state, while also rolling back on the state and its welfare 

policies. Another example of policy towards free-market policies was the infamous poll tax. 

All in accordance with a more laissez-faire capitalist outlook on politics. In accordance with 

the more traditional branch of conservatism which came with what Gamble dubbed the “new 

right”, the Conservative government under Thatcher enacted educational policies to have a 

tighter grip on the content and goals of attainment for the pupils, which can be seen as a more 

traditional conservative need for control of how the country led and educated (Thane, 2018, p. 

351-356, 375-378 & 392-393). This traditionally conservative need for control is also 

exemplified by how the police force was strengthened to increase law and order and with how 

Thatcher was willing to crush the grip the unions had on the economy of the country (Green, 

2006, p. 102-126).  

As this was the political situation in Britain at the time, it behooves us to also look at 

the parallel political situation in Norway during the premiership of Thatcher and her 

Conservative government. Norway at the end of the 1970s had, after a long period of being 

governed primarily by a social democratic Labor government, changed towards a more right 

leaning political course. As the increase in living standards, the opportunity to own and buy 

more, became more apparent. A newer generation which had not seen and lived through as 

much of the hard times during and after the Second World War, grew up and the belief that 

there was a possibility for something other than collective social democratic rule sprung into 

Norwegian society. This also came simultaneously with the development of Norwegian 

society which was largely dependent on the technological achievements made in the market 

which affected the primary and secondary industries, which again affected the tertiary 

industry of service. This caused the landscape of Norwegian politics to shift towards a more 

liberal right leaning conservatism exemplified by former Prime Minister of Norway Kåre 



3 
 

Willoch from Høyre. This change was not as drastic as the one found in Thatcher's Britain but 

was still there.  (Karlsen, 2020, p. 22-25 & Dahl & Klausen, 1983, p. 61-74). However, 

Norway needed to keep up with the changing political and economic reality of the western 

world even if that meant breaking away from long standing traditions of social democratic 

politics and economy.  It was however not long lived as the more neo-liberal trend of 

governments exemplified by Willoch came to an end in late 1985 and from early 1986 it was 

again the Labour government with Gro Harlem Brundtland as Prime Minister who had the 

political power in Norway. The trend towards more market liberalism in Norway had however 

already started and did not stop even if it did not progress at the same speed as under Willoch. 

Important differences to note between Norway and the UK are oil and Unions. The finding of 

oil for a state as small and with a little population as Norway brought on a bigger sense of 

economic security. When it came to the Unions, instead of fighting with each other they 

focused on maintaining a cooperation between the government and unions for both the 

employers and employees. The economic stability that was provided seemed to stabilize 

Norwegian politics even though the more neoliberal market turns had come to stay in Norway 

as well in the 1980s (Olstad, 2017, p.233-260 & Sejersted, 2011, p. 379-386). However as 

mentioned earlier there is little research on the reception of the more aggressive Thatcherism 

in Norway.  

This said, there is a small amount of information on this topic because the historian 

Hallvard Notaker once wrote a chapter comparing the impact of the prime ministerial visits of 

Harold Macmillan and Margaret Thatcher to Norway. Notaker’s chapter focused on two 

aspects. First, the different political atmospheres when Macmillan visited Einar Gerhardsen in 

1960 and Margaret Thatcher visited Gro Harlem Brundtland in 1986. Second, the differences 

between the two brands of conservatism that each UK Prime Minister represented (Notaker, 

2012, p 277-297). 

According to Notaker, Macmillans’s visit to the Norwegian peninsula in the summer 

of 1960 was viewed and met with both enthusiasm and affection. The media reported only 

positively on Macmillan and the newspaper Aftenposten was barely able to contain its 

excitement about the visit. The overall tone in the Norwegian media was celebratory. Even 

the Labour Prime minister, Einar Gerhardsen, could not contain his enthusiasm, and when he 

gave a speech at the formal state dinner that was part of Macmillan’s visit, he stated that the 

UK was a country which Norway needed no work to strengthen its ties with (Notaker, 2012, 

p.281&282). 



4 
 

But the picture painted of Thatcher's visit is one that Notaker characterizes as “sour” 

and even “bitter”. Notaker attributes this to the changes that occurred both in Britain and in 

Norway and the relationship between them in the 26 years that passed between the two visits 

(2012, p. 277). The Prime Minister’s visit in 1986 was fraught with protests and there was a 

need for the Norwegian newspapers VG and Aftenposten to explain why Thatcher’s visit was 

welcome and important. This had not been the case in 1960 when the newspaper headlines 

were only joyful about Macmillan’s visit (Notaker, 2012, p. 281-282 & 285).  

The drastic change that occurred between these two visits is in Notaker’s view a result 

of not only the changes that happened within the Conservative Party of the UK but a 

culmination of the changes that occurred in both Norway and the UK during the 26-year 

period between the two visits. This correlates to the different brands of conservatism that the 

British Conservative Party of the 1960s and 1980s represented as well as the type of 

conservatism one had in Norway. The gap between Norwegian and British conservatism 

under Macmillan was less wide as they were both more moderate compared to the brand of 

conservatism being advocated by Thatcher. Thatcherism was strongly associated with 

individualism and free market capitalism, while the upper parts of the Conservative Party in 

Norway had their political convictions formed during the 1950’s and were committed to the 

concept of the welfare state in their ideology and political platform. This coupled with the fact 

that the ties created between Norway and the UK during the Second World War had lessened 

significantly since the visit from Macmillan explains a great deal of the difference in terms of 

the reception of the two prime ministers (Notaker, 2012, p. 292-297). 

Notaker’s chapter offers us a valuable starting point for thinking about how to research 

the reception of Thatcher and Thatcherism in Norway, but in no sense has he explored the 

topic in any real depth because he limited his research to exploring the two prime ministerial 

visits. How the Norwegian press reported on Thatcher, the policies of the Thatcher 

governments, and the principles of Thatcherism between 1979 and 1990, and whether 

opinions varied across newspapers or if those opinions changed over time, has not been 

thoroughly researched. Therefore, this study aims to bridge the gap in this area by looking at 

how Norwegian newspapers viewed Thatcher and her social and economic policies at the 

time. Therefore, the main research questions in this thesis are the following: How did 

Norwegian newspapers report on Margaret Thatcher, Thatcherism, and the policies of the 

Thatcher government? What does the Norwegian newspaper coverage tell us about how 

Margaret Thatcher, Thatcherism, and the policies of the Thatcher governments were 

perceived in Norway at the time? Finally, it should be possible to use the answers to these 



5 
 

questions to reflect on what these newspaper responses to Thatcherism can tell us about 

Norwegian politics and society in the 1980s. 

 

2 Research method 

The main primary sources used in this thesis are a range of Norwegian newspapers, which 

reported and commented on key events during Margaret Thatcher's career. An important 

aspect of this study is to research if there were any real differences between how the different 

newspapers were reporting on these matters. In doing so, the thesis employs a qualitative 

approach to look for themes and possibly recurring trends in the way the newspapers reported 

on the premiership of Thatcher and the policies and political results her government produced. 

The research paradigm which will be used leans heavily towards interpretivism owing to the 

explorative nature of the study and not assigning variables and values to the objects studied. 

Instead, the focus will be to interpret and understand the written sources, while also analyzing 

the meaning they give us and the context in which they were written.  (Corbetta, 2003a, p. 17-

27). The British and Norwegian secondary literature already written on Thatcher will be an 

invaluable guiding light in navigating the historical background and contexts surrounding 

Thatcher and Thatcherism. But since this thesis will be exploring a new topic with an 

interpretive approach, the method itself will be more inductive rather than deductive. Leading 

to a deeper understanding of a specific case. This also means that the results delivered from 

this method will be based on the primary sources wherein the secondary literature will be 

used to reflect on the thesis questions and to which degree the already existing literature 

around this topic matches the findings (Corbetta, 2003b, p. 8 & 24). 

 Since the primary source material which will be under the analytical scope will be the 

newspapers in Norway themselves, it will pose its own set of challenges. The access one has 

to older newspaper articles when working in the Humanities are varied. Internationally one 

does not often have great and easy access to specifically older newspaper articles. If one 

wishes to look at something that happened before everything started to be published online 

one would need access to a database where these older and printed sources are available. 

(Tanacković et. al, 2014, p. 12-13). Luckily in Norway, because of the Norwegian copyright 

law, students and employees at universities are mostly granted access to cultural 

documentation, e.g., old newspapers, automatically for the purpose of research and study 

(Copyright law, 2018 § 49). University students in Norway get this access through 

Nasjonalbiblioteket (the national library) and are granted access to scanned picture formats of 



6 
 

all newspapers published in Norway from as far back as 1763, if they have managed to 

digitize the newspaper you are looking for. There are however as always things to consider as 

both benefits and drawbacks in this case. Digital archives such as the ones we students in 

Norway have access to give us the ability to find newspaper articles fast through searching 

and limiting. However, unlike a database where one can search for words in the articles 

themselves, one can only search for the newspaper name and limit what timespan one is 

looking at publication wise.  

 This brings us to the point of being aware of our own biases both conscious and 

unconscious in our research. Since we have access to almost all the newspapers in Norway 

that were printed during Thatcher's premiership our bias in selection does not come down to 

availability but rather our own ideas of which newspapers are best to look at. However, since 

our database does not allow us to search for words it forces us to limit the scope of our 

findings to certain publication periods, which might make us miss out on valuable 

information. However, the rationalization that the media will focus its pressure on a hot topic 

around the time of an event mitigates this factor. The fact that our digital source of printed 

media is also easily available and easier to shift through compared to the original physical 

copies makes it easier to spend more time on the actual material we want to discuss. We also 

need to be aware of the fact that these newspapers do not provide us with the full story of the 

society of yesteryear, only a glimpse into a smaller part of it. Meaning it is wise to look at the 

content they provide with a grain of salt as they will undoubtedly assume the readers are 

aware of certain cultural and societal events, expressions and opinions which were common to 

know at the time and understanding they are from a past time where opinions and 

understanding of political and societal events and problems may have been very different 

(Bingham, 2010, p. 226, 228, 230). A lot of this is however mitigated by the historiography 

from the Norwegian perspective making us aware of at least the political opinions and shifts 

happening from the late 70’s to the early 90’s.  

 Therefore, the idea is to limit the media coverage to a few key events so as to be able 

to cover more newspapers in depth instead of a shallow overview of a lot of events. 

Newspapers themselves are a good way to conduct qualitative research as they give one the 

ability to look into unchanging sources from the past and do not require a live subject as one 

would need with in depth interviews. It can also be considered advantageous that the 

newspaper articles themselves were produced without any intent for research in mind and are 

then in a sense more objective from the point of view of the researcher studying them. 

Newspapers also being part of the mass media, especially so at the time of Margaret 



7 
 

Thatcher’s time as prime Minister, is considered a great way to look at contemporary politics. 

The reason for this being how the media reflects the symbols and themes often used in politics 

and is a driving force in shaping opinions (Corbetta, 2003c, p. 2-3 & 17-18). This not only 

gives us a view into how the newspapers in Norway reported on Thatcher and the political 

situations which occurred around her, but also carries the potential of giving us additional 

insights into the opinion and politics in Norway at the time from a fresh perspective.  

 The events currently in mind are Thatcher’s first election as Prime minister in 1979, 

Thatcher's visceral victory in the miners’ strike in 1984-85, and the very end of her 

premiership and downfall. The reason for choosing Thatcher’s initial rise to the position of 

Prime Minister is to gain insight into how the Norwegian newspapers reacted to a new female 

leader of the Conservative Party with a new and different way of looking at conservative 

party politics. It also gives us a neutral starting point to measure reactions from. Secondly, the 

reason for choosing the miners’ strike is that Norway has and has had since after the Second 

World War, a strong union presence throughout its industry, as well as having been a social 

democratic country. This makes an event such as the Miners’ strike something that would 

possibly have huge reactions from the Norwegian newspapers. Lastly, the reason for choosing 

the very end of Thatcher’s premiership and subsequent downfall is to see how the Norwegian 

Newspapers reactions have changed, if at all, towards Thatcher and the Conservatives after a 

decade of Thatcherism and political change in both Norway and the UK. It also gives us a 

chance to see any possible reflection on the legacy of Thatcher and Thatcherism from the 

Norwegian press. Hopefully the decision to limit the media coverage on Thatcher to these key 

events in her career will make it easier to filter through the necessary newspaper coverage 

without too much difficulty.  

 Logically the thesis cannot be comprehensive and if other key themes of moments 

were chosen one might get some different results. However, these selections offer a logical 

place to start as well as a good even spread of chronology across Thatcher’s premiership. 

 

3 Newspapers used for analysis 

As it is with limiting the scope of events in Thatcher’s premiership to reach the depth required 

for a proper discussion within the boundaries of this research paper, it also becomes necessary 

to limit the scope of Norwegian newspapers selected for this purpose. Therefore, four 

newspapers have been selected for this to make sure one can look closely enough at the 

reports made. The newspapers are Adresseavisen, VG/Verdens Gang, Aftenposten and 



8 
 

Klassekampen. The reason for choosing these four different newspapers is to give a variety of 

social and political perspectives as well as a little bit of geographical difference. Both 

Adresseavisen and Aftenposten are known to have a history of looking through a Norwegian 

conservative lens, which one might use to conjecture that they might be a bit more lenient or 

sympathetic when reporting on the Conservative government of Thatcher. Klassekampen on 

the other hand is known to be the newspaper on the left side of politics and was at the time of 

Thatcher’s premiership solely run and funded by the Norwegian Workers and Communist 

Party. VG has a reputation and history of being more of a tabloid looking for the big 

headlines. As such, their coverage of events might be a bit less political but possibly also 

more in tune with the political and social opinion of the general public of the time. 

Adresseavisen is the only geographical outlier in this lineup as the other three newspapers 

were based in Oslo whereas Adresseavisen is a newspaper based in Trondheim and has a 

reader base in central Norway.  

 These Newspapers were also some of the largest in terms of market share, with the 

exclusion of Klassekampen which was relatively small comparatively, for their geographical 

region. The reasoning behind this was to also ensure enough coverage of the events in mind 

when exploring the reception of Thatcher and Thatcherism in Norway, as the market share 

and reach of smaller newspapers elsewhere might not be adequate to secure a satisfactory 

amount of sources to work with. Klassekampen was as mentioned the outlier here but was 

chosen for its specific very left leaning views.  (Dahl, 2010, p. 22, 25, 192, 368).   

 The idea is that the current selection of newspapers will lend a variance of different 

perspectives while at the same time give enough depth to each event while keeping within the 

limits of this research paper.  

 

4 Structure 

The structure this study will follow is quite simple. Each chapter after this introduction will 

look at a key event, either leading up to, during and at the end of the premiership of Margaret 

Thatcher and her government. Each chapter will look at its designated event through the eyes 

of the 4 selected newspapers mentioned previously. Each newspaper will contribute with its 

own perspectives and results whereas at the end of each chapter a small summary and 

discussion will take place for the event. At the conclusion of this thesis a larger summary and 

discussion will take place to tie it all together in relation to the existing historiography (of 

little there is) and pose questions for potential future research.  



9 
 

Chapter 1: The rise of Margaret Thatcher in 1979 

This chapter analyzes the Norwegian press coverage of Margaret Thatcher's rise to the 

position of Prime Minister of the United Kingdom in the end of the spring campaign and 

election in 1979. Examining our 4 different newspapers Adresseavisen, Aftenposten, 

Klassekampen and VG, we begin our search on all of them on the 25th of April 1979. The 

inquiry for information in these newspapers regarding Thatcher’s election victory ended for 

all of them on the 31st of May 1979. As mentioned previously the newspapers were chosen 

based on the fact that they provided something a little different from each other in terms of 

political or social viewpoint and geographical placement. Going through them categorically 

will hopefully yield some insight into how the newspapers in Norway wrote about Thatcher 

and the Conservatives when she became and started her time as Prime Minister.  

 

The first victory of Thatcher by Adresseavisen 

There were 11 articles dedicated to Thatcher and her government in the time frame mentioned 

earlier. Starting off with how Adresseavisen wrote about Thatcher and the Conservatives, we 

firstly note that many of the articles where Thatcher and the Conservatives are mentioned do 

not have an author and is therefore simply an unnamed piece decided on by the editorial team, 

or supplied by another form of correspondence such as another newspaper agency or official 

public unit without journalistic relations.  

 This appears already by the first mention in our search on the 26th of April, with an 

election update where the information has been supplied by reiterating information from a 

British polling of the expected election results (Adresseavisen, 1979, 26.4). As for how 

Adresseavisen wrote about Thatcher there was a mix of neutral and slightly positive 

viewpoints, while no negative viewpoints had been expressed politically or socially by how 

Adresseavisen wrote about Thatcher. The positives are expressed in their articles with 

examples being (Amdahl, 1979, 02.5, 03.5) where the Conservative political platform is 

described as being “more robust” while also bringing up more issues with Labour’s political 

platform in comparison.  

 Another example where one can see a positive tilt in how Adresseavisen reported on 

Thatcher and the Conservative Party is when Adresseavisen reported on Thatcher's speech 

from the throne (Adresseavisen, 1979, 16.5). In the article they specifically remarked on 

Thatcher's plan to effectivize and reduce the NHS bureaucracy. While the article itself quite 

objectively reported on the contents of the speech and how it related to the promises made 



10 
 

during the election campaign, how it chose to word itself when it came to its remark on 

Thatcher and the NHS seems to show a tilt towards preferring Thatcher and her Conservative 

government. When reporting that Thatcher’s decision on the NHS would be looked at “with 

scorn” and that she “would undoubtedly be accused of turning the NHS into a second-class 

service” one can look at the wording. Undoubtedly accused sounds more as something a 

defender of the decision would write rather than a neutral or concurring party. This alone does 

not indicate that Adresseavisen favored Thatcher and the Conservatives directly, but it is part 

of the examples showing a positive trend for Thatcher at the time around her first election 

victory.  

 Another set of articles that point towards Adresseavisen having a certain preference or 

predisposition towards Thatcher and the Conservatives was a choice in article publication. 

During the chosen time frame, we find that Adresseavisen chose to publish two articles from 

George Gardiner (Gardiner, 1979, 10.5 & Gardiner, 1979, 19.5). Gardiner was a Conservative 

politician in the UK and a staunch Thatcherite. In the articles they chose to translate and 

publish by him, the viewpoint on Thatcher’s plans and decisions are seen as positive while at 

the same time stating that their opponents, namely Labour and the unions, seemed to be in 

disarray. The fact that Adresseavisen chose to publish these articles, which were quite positive 

of Thatcher, and came from someone who was quite in support of Thatcher’s viewpoints, 

does seem to lend even more credit to the idea that Adresseavisen had a positive view of 

Thatcher and the Conservatives at the given time. 

 A lot of the articles are also very neutral in their reports as they do not seem to favor 

any side and only mention the facts. This comes as no surprise with Adresseavisen being a 

long-standing Newspaper in Norway and does seem to have high journalistic integrity no 

matter their historically political ties. Good examples of these neutral reports are 

(Adresseavisen, 1979, 26.4, 05.5, 07.5). In these examples they typically quickly summarized 

results from a recent poll, and detailed the members and subsequent background of Thatcher’s 

new government. This shows that while we do see examples of Adresseavisen seeming 

positive towards Thatcher they also had a neutral approach to how they chose to report on 

political events.  

 These positive and neutral articles and reports on Thatcher and the Conservative Party 

around the time of the 1979 election, coupled with the fact that there were no articles which 

seemed to express any negative viewpoint on Thatcher and her political party, indicates the 

following. Adresseavisen at the time of the 1979 UK election, had either not found or chosen 

not to publish any articles with a perceived negative viewpoint on Thatcher in the period of 



11 
 

25th of April to the 31st of May. Given Adresseavisen’s historical ties with the Norwegian 

political right, as mentioned earlier, it is not a huge leap of faith to assume that it was more of 

a choice of focus rather than an inability to find a negative angle to view things from. One can 

then with limited doubt conclude that Adresseavisen reported in a positive way on Thatcher 

and the Conservatives leading right up to and right after the 1979 UK election and that it was 

most likely at least slightly based on its conservative historical political ties.  

 

The first victory of Thatcher by Aftenposten 

In total there were 33 articles dedicated to Thatcher by Aftenposten in the time period 25th of 

April to the 31st of May. Exactly 3 times as many as were found in the same Time period by 

Adresseavisen. Unlike Adresseavisen, which had many articles which were not accredited to a 

specific journalist, Aftenposten seems to mainly have had foreign correspondents accredited 

for the articles they published about Thatcher and the Conservatives in this time period. There 

is particularly one journalist, John Crowo, who has written most of them. The fact that one 

foreign correspondent has written most of the articles published is highly likely to have 

influenced the impression we get from looking at them. Aftenposten, was also one of the 

newspapers which were politically tied to the conservative side of politics in Norway. This 

also undoubtedly influenced how the articles published are written and the impression we get 

them.  

 Before going on to mention specifically the content of the articles and how they 

portrayed Thatcher and the Conservatives one last mention is needed. Although there were 33 

articles dedicated to Thatcher and the Conservatives by Aftenposten in this period, a lot of 

them were repeat articles, meaning they were the same article reprinted for another issue on 

the same day or for another day. Which poses the question why this was the case? Aftenposten 

being a big newspaper in Norway’s most populous area could of course just have wanted to 

stay at the top of their game and made sure that there always was a lot to read in their issues 

and sell many newspapers. It is also possible that Aftenposten’s similar historical political 

party ties as Adresseavisen had, influenced how much they wanted to display the conservative 

side of politics through their newspaper. The exact reason is unsure but it is also likely that 

both sides are possible at the same time as economic and political interests do not need to be 

separated.  

 We find our first mention of Thatcher and the Conservatives on the 25th of April. The 

first mention was a quick update about recent poll elections where Labour was gaining ground 



12 
 

on the Tories and that Thatcher's dream of becoming Prime Minister was looking less likely 

as a result (Aftenposten, 1979, 25.04). The report was very neutral and gave only the facts 

without giving any favoritism towards one side or the other. Most of the articles written were 

positive of Thatcher and the Conservatives such as on the 26th of April and the second, third, 

fifth and tenth of May, where the topics were often about the high chances of winning the 

election or the challenges Thatcher and the Conservatives were facing but how they had a lot 

of support and were keeping their election promises (Crowo, 1979, 26.4, 02.5, 03.5, 05.5, 

10.5). It is necessary to mention that none of the articles were singing Thatcher’s praises, but 

were simply more positive towards Thatcher than negative or neutral. 

 As for negative articles, none were published. The closest one to any negativity found 

was on the 23rd of May where Crowo wrote about the tense situation around Heath and 

Thatcher when Heath declined Thatcher's offer to be the new US ambassador as well as the 

new general secretary of NATO. The report itself was neutral in its narrative but did not shy 

away from the tense situation. (Crowo, 1979, 23.5). The purely neutral reports were objective 

factoid pieces, not showing any favoritism to either side. The typical facts were about the 

results from polls, repeating statements from Thatcher regarding policy without offering a 

comment on the policy and detailing members of Thatcher’s new government (Aftenposten, 

1979, 25.4, 07.5 & Crowo, 1979, 27.4, 04.5, 07.5ab, 11.5, 16.5, 25.5 & Forsberg, 1979, 19.5). 

 As for something different one may not expect from the political pages, there was a 

more tabloid-like piece published in Aftenposten on the 19th of May about Thatcher’s 

husband, Dennis Thatcher (Crowo, 1979, 19.5). The information about Dennis was fairly 

mundane, detailing his life and his support for his wife. The interesting part here is how 

having a supporting husband framed Thatcher positively with Thatcher being quoted “When 

something has gone terribly wrong, Dennis is always there for comfort and support.” One can 

easily categorize this piece as one which reflected positively on Thatcher. What makes this 

interesting is the fact that it was a less politically focused piece than the other positive ones. 

Whether the decision and motivation to write this type of piece about Thatcher was personal, 

political, economic or combination is not known. It does however show That Aftenposten 

decided to print a positive, but different type of article about Thatcher, perhaps to engage 

more with those who were less interested in the purer political pieces.   

 These positive and neutral articles and reports on Thatcher and the Conservative Party 

around the time of the 1979 election and subsequent victory, coupled with the fact that there 

were no articles which seemed to express any direct negative viewpoint of Thatcher and her 

political party, indicates the following. At the time of the election in 1979 Aftenposten had 



13 
 

chosen to not publish any negative articles about Thatcher or not found anything negative to 

write about. As it was with Adresseavisen, Aftenposten’s historical political ties most likely 

made it a decision rather than happenstance that there were no negative articles published by 

them. We can then with limited doubt assume that Aftenposten purposely painted a positive 

picture of Thatcher and the Conservatives as this is what they assumedly wanted to portray to 

their readers, which were a big part of the Norwegian population.  

 

The first victory of Thatcher by Klassekampen 

Switching over from two historically conservative newspapers in Norway we move towards 

the other side of the spectrum to Klassekampen. As mentioned earlier Klassekampen was the 

newspaper for far-left or communist supporters in Norway and as such, would view what 

happened regarding Thatcher and the Conservatives quite differently than newspapers with a 

conservative political history. The number of articles published by Klassekampen relating to 

Thatcher and the Conservatives in this timespan was only 9. This does not however mean that 

there is little information to pull from them. An interesting find regarding the articles is that 

none of them had an accredited author and as such one can only state that they were published 

by the newspaper, without knowing the variety of different individuals affecting the 

viewpoints stated in the articles.  

 The first mention from Klassekampen which relates to Thatcher and the Conservatives 

is also at the start of our search on the 25th of April. The article is not directly about the 

politicians, but about the fascist marches led by National Front in the UK, which 

Klassekampen dubbed “Nazi-marches”. While the article's theme is not the politicians up for 

election, it does however give valuable information about the stance Klassekampen had on the 

political scene in the UK at the time. In the article both Labour and the Conservative Party are 

called “borgerlige”, denoting the right wing and conservative parties in Norway. The closest 

translation an English speaker would understand is “bourgeois” (Klassekampen, 1979, 25.4). 

The fact that both Labour and the Conservatives were being called “bourgeois" says a lot 

about the political inkling of Klassekampen as not even Labour was considered far enough 

left for them. One can already then imagine that anything coming from Thatcher would be 

highly scrutinized in their eyes.  

 It then comes as no surprise that all of the 9 articles published by Klassekampen which 

directly or in some way related to Thatcher and the Conservatives were negatively inclined. 

We see this in examples such as on the 30th of April where Klassekampen wrote that 



14 
 

Thatcher’s plans for a restriction on immigration from less industrialized countries was “...a 

racist immigration blockade and will severely impact family members of people having 

already moved to the UK.” (Klassekampen, 1979, 30.4). Other examples would be on the fifth 

of May after she won the election where they brought up Thatcher's political past and being 

named “Thatcher the milk-snatcher” and on the 26th of May where Klassekampen wrote 

about Thatcher’s plans to weaken the unions and get them to stay in line, while 

simultaneously showing support to the unions by quoting Ken Thomas from the Civil and 

public services association. “We don’t have anyone to lose, we actually need more people 

everywhere. My union will fight.” (Klassekampen, 1979, 05.5 & 26.05). 

 With all the articles displaying the same type of negatively inclined ardor for Thatcher 

and the Conservatives, one can safely state that the reportage made by Klassekampen was 

negatively tilted and most likely the opinion of those working in and with Klassekampen at 

the time. Considering the political background Klassekampen had, this comes as no surprise 

as Thatcher was very much on the complete opposite side of the spectrum when it came to 

politics. Although this negative viewpoint was mostly expected, what was surprising was the 

lack of neutral articles mixed in with the negative ones. Comparatively there were quite a few 

neutral reports mixed in with the positive ones published by Aftenposten and Adresseavisen. 

The exact reasoning for this is uncertain, but perhaps this speaks to the more intense political 

conviction of Klassekampen and their readers at the time. 

 

The first victory of Thatcher by VG 

Moving on to the last newspaper in our exploration we come to VG, which is the outlier in our 

search as it was the more tabloid focused newspaper. In total there were 16 articles published 

by VG in the election time frame with 13 of these articles being written by a VG journalist 

named Annemor Møst, meaning that in the same fashion as Aftenposten, there is a high 

likelihood that the angle from which the articles were written were influenced by the opinions 

and perceptions of that journalist. Another aspect to consider is that VG was and still is today 

owned by the same company that owns Aftenposten, meaning that there is a possibility of 

some shared political opinions assuming such a level of involvement from a company and 

editorial standpoint in the angle of the content published by them.  

 The first mention of Thatcher was on the 25th of April, with a tabloid focus on 

Thatcher and especially her husband Dennis (Møst, 1979, 25.4). Without much political focus 

they described Margaret and Dennis as a “power couple” and compared their situation to 



15 
 

other married couples where the man was head of state. Comparing Dennis’ possible future 

situation to that of the “First lady” in the US the article concludes with a comment on how the 

“...Brits are already used to having a queen with her prince consort and while Dennis won’t 

be a prince, he at least supports his wife 100%.” The article paints Thatcher and her husband 

in quite a positive light while not specifically being political.  

 Much like the two first newspapers we find a mix of positive and neutral reports with 

there being no negative articles published about Thatcher and the Conservatives. An example 

of a neutral report being the 27th of April where they detailed events in the campaign before 

the election and described which topics would matter for the election results.  It also 

mentioned how the weather could affect the results as warm weather would make people 

forget the harsh winter under Callaghan's government, while rain and cold would make people 

remember and possibly vote for the Tories in hope for change (Møst, 1979, 27.4). Another 

example would be the 16th of May where they detailed the events when Thatcher gave her 

speech from the throne after winning the election. Other than detailing what was said the 

article gave no indication of like or dislike (Møst, 1979, 16.5).  

 An example of positive reportage regarding Thatcher and the Conservatives was on 

May 28th, where the topic was Thatcher’s activities leading up to the election while traveling 

around England. The article went far in describing how she was “feminine and petite, yet has 

a strong handshake.” It also mentioned how some of her supporters which had shown up 

called her “nearly perfect”, and how she was a friend to housewives promising that 

everything will become cheaper and easier once she is in power. The same admiration of 

personal qualities was given to her husband Dennis. The article finishes by stating that after a 

long day of campaigning she relaxes with a glass of whisky and that she “may just be human 

after all.” This article gives a very positive view of Thatcher but is not as political as the more 

politically aligned newspapers. Most likely a feature of that paper’s tabloid affiliation. 

Another article which was positive about Thatcher after her election victory, published on 

May 14th, mentioned her political plan to recruit the director of Marks and Spencer, Sir Derek 

Rayner to help with budget cuts in public expenditure as an advising consultant for the 

government. The article further detailed that Thatcher, as well as her new cabinet members, 

were quite young in a political sense. It also mentions that she was being tactical in being 

open to learning well after her 50’s and that her choice of “young and budding eagles” for her 

cabinet was a wise one when it comes to looking towards the future in politics. This article 

seems to have quite a positive opinion of Thatcher as a political person and focuses less on 

the sensationalist aspect of her “female political career” compared to the articles that will be 



16 
 

discussed below (Møst, 1979, 28.4 & 14.5). 

 VG having more of a tabloid focus, often focused on the more sensationalist aspect of 

Thatcher’s persona. The fact that she was a woman entering the big leagues in politics was 

especially interesting to mention both directly and indirectly. This was apparent in the first 

article found on April 25th, where, as mentioned above, the focus was not political and read 

more as a tabloid feature (Møst, 1979, 25.4). Another article where such tabloid features were 

readily apparent was on May third, where the focus was on how Thatcher would manage as 

Prime Minister in number 10 as the facilities and sleeping arrangements were laid out for a 

man to be Prime Minister (Møst, 1979, 03.5). The articles from VG seem to be quite positive 

yet quite tabloid and sensationalist in their reporting, which is no surprise considering its 

focus is more tabloid than the party affiliated newspapers.  

Just like with the two right-leaning newspapers, we can state that the reportage of Thatcher 

and the Conservative Party by VG leading up to and right after her 1979 election was on the 

positive side if not a bit differently focused.  

 

Tying together Thatcher’s first victory 

Examining the reportage of all four newspapers between the 25th of April and the 31st of 

May 1979 one can state the following. Three of the four newspapers, namely Adresseavisen, 

Aftenposten and VG, reported on Thatcher and the Conservatives in a manner which can be 

perceived positively. While some articles published by these three were neutral reports, only 

containing facts without any positive or negative inclination, the fact that the articles were 

only positive or neutral tilts the coverage from these newspapers positively. In direct 

opposition to the other three newspapers only negatively tilted articles were published by 

Klassekampen, meaning one can state that Klassekampen reported negatively on Thatcher and 

the Conservative UK Party.  

 The fact that Klassekampen reported negatively on Thatcher, the Conservative Party 

and their political platform and plans came as no surprise, as they in essence stood on the 

completely opposite side of the political spectrum than Thatcher. This is embodied further by 

Klassekampen setting themselves further to the left than even the UK Labour Party when 

calling Labour and the Conservatives “bourgeois". Although it came as no surprise that the 

left leaning newspaper was negatively inclined towards Thatcher and the Conservatives, it 

was unexpected that there would be such negative inclination towards Labour as well. This 

gives us valuable insight into the fact that just being on the left in one political country and 



17 
 

context does not guarantee support or even preference from a part of the left in another. 

Looking at the political situation in Norway at the time, together with the political affiliations 

these newspapers had, also gives us insight towards the coverage these newspapers gave. 

Both the conservative parties of Norway and the Conservatives in the UK had moved more 

towards a “new right”. However, this movement asserted itself with both an economically 

liberal side and a traditionally conservative side with emphasis on authority and control in 

which Thatcherism flourished in the UK.  

 Meanwhile, in Norway the move towards more laissez-faire conservatism had begun 

and was well under way, ending with a conservative prime minister in Norway exemplifying 

this very brand of conservatism, albeit to a less aggressive degree than in the UK, a couple 

years after Thatcher became Prime Minister. Since Norway, and especially the conservative 

side of Norway, was politically moving in the same direction as the UK, at least in an 

economic sense, helps us understand the following. While the political ties the newspapers 

had helps to explain the coverage they provided, the political context further solidifies it. 

Aftenposten and Adresseavisen would, in a context where the conservative political landscape 

in Norway was moving similarly to the UK, very likely report positively on policies and plans 

which were in tune with the conservative ideas of the time. As for VG, since the political 

opinions of the population were shifting in the same direction in the late 70’s and early 80’s it 

makes sense for them to report positively, albeit in a tabloid and sensationalist way, on those 

who were in tune with the political convictions of the day. As for Klassekampen, since they 

would have been diametrically opposed to this movement, it follows that they would report 

negatively on the phenomenon.  

 In conclusion, other than the negatively tilted newspaper coverage from 

Klassekampen, the newspaper coverage of Thatcher and the UK Conservative Party was 

positively tilted around the time of the 1979 UK election and was in accordance with the 

political shifts at the time.  

 

Chapter 2: Thatcher’s victory in the Miners’ Strike, 1984-85 

This chapter analyzes Norwegian press coverage of Margaret Thatcher’s victory over the 

National Union of Mineworkers, which ended in the early days of March 1985. Surveying our 

4 newspapers, our inquiry lasts from the 25th of February 1985, until the 31st of March 1985. 

Going through them categorically will hopefully yield some insight into how the selected 

newspapers in Norway wrote about Thatcher and the Conservatives when she was Prime 



18 
 

Minister during the end stages of the Miners’ strike and a few weeks after the strike was over. 

  

Thatcher’s victory in the strike by Adresseavisen 

In total there were 12 articles relating to Thatcher and her government published by 

Adresseavisen in the time frame mentioned earlier. Similarly to the reports in Adresseavisen 

in 1979, most of the articles do not have a dedicated author. In this case it was 10 out of 12 

articles. The first article published in the time frame of our search was on the 26th of February 

where the topic was the Miners’ strike (Adresseavisen, 1985, 26.2). Surveying how 

Adresseavisen wrote about Thatcher, her Conservative Party and the strike we for the most 

part received a mix of neutral and slightly negatively tilted reports about the situation. To 

clarify they are not all simply separated into either neutral or negative reports, some are, but 

some are mostly neutral but are negative in their focus and what angle they report from.  

 Examples of simply neutral reports were published on the fourth, the 22nd and the 

25th of March, and the reports simply summarize or mention events or statements such as on 

the fourth of March, where the article mentions how much the Miners’ strike was estimated to 

cost and how it meant the industry would no longer have the capital needed to modernize and 

much equipment was lost due to lack of maintenance (Adresseavisen, 1985, 04.3b, 20.3 & 

25.3b).  

 Two articles fell under the mostly negative category. An article published on March 

6th where the article described how even though the strike was considered over there was still 

strike action in parts of England and Scotland, particularly because of the lack of amnesty for 

those fired during the strike. After detailing the desperation of the miners, the article finishes 

with Thatcher stating that amnesty for those who were convicted of unlawful picketing during 

the strike was not on the table and a quote from her stating in the house of commons “I hope 

the miners soon will return to normal work. That's how competitive industry is supposed to be 

built.” Positioning Thatcher in a rather negative light when contrasting it to the desperate 

situation of the miners. The other article, published on March 15th, detailed how former PM 

Edwards Heath accused Thatcher of lacking “honorable conduct and furthering policies with 

a twisted focus”. The article recounts Heat’s history and how he was ousted as the leader of 

the Conservatives as well as mentioning how Thatcher had in recent years gotten more and 

more criticism from members of her own party although the latest from heath was the most 

aggressive one and brings to light the disharmony within the Conservative Party. 

(Adresseavisen, 1985, 06.3 & 15.3) 



19 
 

 Articles which were a mix of neutral and negative were published on February 28th 

and March third and were showing the disharmony evident in the UK as a result of the strike. 

They also detailed the desperation of the miners and the Thatcher government’s and NCB’s 

unwillingness to compromise their stance in the strike (Adresseavisen, 1985, 28.2, 04.3a). 

Another good example was published on March fifth and focused on how the miners have 

returned to work, but that it was because of a need to survive and that the country and people 

of the UK would feel the wounds and bitterness for years to come. Interestingly, in this article 

they interviewed one Matthew Hall, a member of NUM, who thought that the fight was not 

over and people did not want it to be, but were forced to. It is interesting that Adresseavisen 

published an article such as this as it does more for the miners’ cause than it does towards 

making Thatcher and her Conservative government look good, even if indirectly. Hall was 

quoted “I know the guys are ready to fight for those who were fired. That’s why it’s sure that 

there will be new strikes if we don’t gain any ground on this matter. But we know that this all 

depends on Maggie Thatcher.” (Grøtte, 1985, 05.3) 

 Seeing as these articles then were not directly negative of Thatcher and the 

Conservatives but were so indirectly through the angle they were writing from, positioning 

the difficult situation of the miners against the unyielding Thatcher government one could 

argue that they were slightly negative at least towards the consequences of how the Thatcher 

government handled the strike.  

 Seeing as the articles published by Adresseavisen around the end of and after the 

Miners’ strike were either neutral, negative or a combination of both one can conclude with 

the following. Adresseavisen at the end of and shortly after the end of the Miners’ strike had 

either not found or chosen not to publish or pursue any articles with a perceived positive 

viewpoint on Thatcher and her Conservative government between the 25th of February and 

the 31st of March 1985. We can then also state that Adresseavisen reported only neutrally and 

negatively on Thatcher and her Conservative government during this time.  

 

Thatcher’s victory in the strike by Aftenposten 

In total there were 30 articles relating to Thatcher and her government published by 

Aftenposten in the time frame mentioned earlier. Just like in 1979, unlike Adresseavisen, 

which had many articles which were not accredited to a specific journalist, Aftenposten seems 

to mainly have had foreign correspondents accredited for the articles relating to Thatcher and 

the Conservatives in this time period. Particularly one journalist, Ivar Granaasen, had written 



20 
 

most of them which arguably have influenced the impression we get from reviewing them. 

Identically to 1979 there were a number of repeat articles present in the selected time frame.   

 We find our first mention of Thatcher and the Conservatives on the day after we begin 

our search, on the 26th of February, which mentions how the strike seems to be ebbing out 

after over another 3800 workers returned to work the previous day. Goes on to mention how 

Scargill asked the union leaders for more support but how few of them could see how they 

could give more to the striking action considering where it was heading. It also mentions how 

the NCB and Thatcher government had worked hard since the last meeting with NUM to get 

more miners back to work (Granaasen, 1985, 26.2). As for how Aftenposten wrote about the 

situation, most of the articles were either neutral or negatively angled, or a combination of 

both.  

 Starting with the positive reportage of Thatcher and her Conservative government, we 

find an article on March 7t making a feature of secretary of state for energy Peter Walker. It 

detailed why he was chosen as secretary of state for energy, how he handled it, especially how 

he handled Scargill by being “...mindful, experienced and moderate.” The article also 

theorizes that he might be the one to take over and rebuild the Conservatives if Thatcher does 

not win her next election (Granaasen, 1985, 07.3b). It was positive towards Walker and views 

the way he handled the miners’ strike positively and theorizes a good career for him in 

Thatcher’s government. However, it does at least unintentionally state that the way forward 

for the Conservatives seems to be more moderate and that Thatcher needed this moderate type 

of politician to deal with the miner’s strike. Which could insinuate that the more immutable 

brand of conservatism Thatcher stood for could not handle the problems the UK faced. 

Considering the positives were more on Walker and his political handling of things this article 

put more on the positive and negative side for Thatcher and the Conservatives.  

 The other time was not an article, but an ad found on the 9th of March, where the title 

itself is very positive and reading, “Good old England: Maggie’s best”. The ad mentions the 

grandeur of Number 10, how much history it has and how Maggie herself resides there. It also 

claims that all the other nice tourist things to do in London are “of course related to Maggie.” 

While not an article, it takes up a whole page with a large picture of Thatcher smiling outside 

the famous nr 10 door. Even when presuming high economic interest to have such an ad in 

their newspaper, the people responsible for what went into print at Aftenposten still made a 

conscious choice of what to put in there. (Aftenposten, 1985, 09.3). 

 



21 
 

 Surveying examples from neutral reports we start with an article published February 

28th, which talked about how the NCB and government now counts the strike as being over 

since the latest reported numbers showed that more than 50% of the miners had returned to 

work and Scargill being quoted that the NCB used “erroneous numbers''. It was written 

neutrally without showing any support for either side (Granaasen, 1985, 28.2b). Another 

neutral example would be on the 13th of March where a short update on the strike mentioned 

how the last bastion of strikers in Polmaise Scotland gave up the strike as they continued after 

NUM capitulated earlier in the month. It neutrally and objectively detailed how the miners 

initially wouldn't give up until the 750 who lost their jobs were reinstated and how the NCB 

and government did not want to give in to that demand (Aftenposten, 1985, 13.3). 

 Examining the negative articles, they usually put Thatcher in a negative light without 

directly stating they disagreed with her. On the 6th of March an article detailed how the 

mining communities have been severely divided as a result of the strike. The article is 

objective and neutral in the way it reports on the subject, but the focus is heavily on the 

negatives of the strike and how it has affected the miners. It also paints Thatcher and Scargill 

in a negative light by naming them the big actors and insinuating that this was the 

consequence that they “were expecting.” when preparing for the strike (Granaasen, 1985, 

06.3). Another good example was on March 19th where an article focuses on how a massive 

quantity of what was considered “truly British" in Britain, was now, at least economically, 

mostly controlled by foreign interests. The big examples being named were the auction 

company Sotheby’s, the newspaper industry, London theater, hotels, the automotive industry 

in Britain, the real estate market and finally the exclusive trade name Harrods. The article 

goes on to state that “the British are bitter about how yet another British trade name is now in 

the hands of foreigners.” (Granaasen, 1985, 19.3). Another good example was published on 

March 30th and details the criticism Thatcher and the Conservatives was getting from both 

the clergy and the academic circles of Britain and that Thatcher used her visit to Oxford to 

show her bitterness towards not getting an honorary PHD. An article which shows how much 

criticism Thatcher was facing, how she responds to it with bitterness, and makes no effort to 

defend her, is therefore considered negative. (Granaasen, 1985, 30.3c) 

 Seeing as the articles published around the end of and after the Miners’ strike were 

either neutral, negative or a combination of both, with only two slightly positive examples, 

one can conclude with the following. Aftenposten, at the end of and shortly after the end of 

the Miners’ strike had either not found or chosen not to pursue many articles with a perceived 

positive viewpoint on Thatcher and her Conservative government between the 25th of 



22 
 

February and the 31st of March 1985. Therefore, it is possible to further conclude that 

Aftenposten reported mostly neutrally and negatively on Thatcher and her Conservative 

government in this time period.  

 

Thatcher’s victory in the strike by Klassekampen 

In total there were 15 articles relating to Thatcher and her government published by 

Klassekampen in the selected period of inquiry. Unlike 1979 where none of the articles had an 

accredited author there were a variety of named authors this time with the most prominent one 

being Halvor Fjermeros. Examining the articles, we find that the articles were either negative 

of Thatcher and her government, showing strong support to the miners indicating lack of 

support towards the Thatcher government, or a combination of both with only one article 

being neutral.  

 Starting with the one neutral article published March second, we find a short update 

about the strike where it mentioned how 3 new districts have voted to return to work and how 

delegates from all mining districts will meet the following Sunday to vote on the strike and 

only states shortly what has happened (Klassekampen, 1985, 02.3). 

 Regarding articles which were not directly negative of Thatcher and the Conservative 

government the following are good examples. On March first, a short article which quickly 

mentions an event at the students’ society in Trondheim in support of the striking miners in 

England (Klassekampen, 1985, 01.3). March fifth, where there was a short piece detailing the 

economic support gathered in Norway must be sent to the miners asap, as well as continued 

support being needed for the fellow workers in need (Fjermeros, 1985, 05.3a). Lastly, on the 

11th of March Klassekampen published an interview with two women from “Women against 

pit-closures” who believed that NUM was not broken and that the strike would intensify for a 

larger fight again as the conditions have worsened. Furthermore, it details the declining 

relations between the scabs and those who had not broken the strike action (Bjørndal, 1985, 

11.3).  

 Surveying the negative articles, which was most of them, we find the following. On 

the fifth of March an article details how after 12 months of struggle the miners were returning 

to work and how the losses they had as a result economically negatively affected their future 

prospects. Furthermore, it stated that Thatcher and the NCB were not able to “humiliate” 

NUM by making them sign a new contract. In detailing how the loss stings for the defeated 

miners it states that “Thatcher has fully shown that no means of coercion were too crude to be 



23 
 

used.” (Klassekampen, 1985, 05.3). Another article from the fifth of March stated “Margaret 

Thatcher entered the miners’ strike the same way she entered the Falklands war. With a 

crushing supremacy of forces, without regard for the human or economic costs. Thatcher was 

entering to win.” The article focuses on hope the miners fought valiantly and how they had 

the odds against them from the start as the “enemy” as the journalist have called them, namely 

the police, the NCB and the government, had a much easier fight the whole way through. All 

the while the miners had little means of fighting back. Ends the article by calling the 

government that let this happen a “capitalist dictatorship type-Thatcher.” (Øyan, 1985, 05.3) 

 Considering that the overwhelming majority of the articles were either directly or 

indirectly negative of Thatcher and the Conservatives it is safe to conclude with the 

following. Klassekampen had either not found or chosen not to publish or pursue any articles 

with a perceived positive view of Thatcher and the Conservatives. Most likely it was much 

the other way around, considering their strong Communist Party affiliation, and what was 

pursued near wholeheartedly was a negative angle.  

 

Thatcher’s victory in the strike by VG 

In total only 5 articles relating to Thatcher and her government were published by VG in the 

selected time frame, quite a reduction from the 16 found in 1979. They were mostly neutral 

with one of them being more positive, and only three were related to the strike. The first 

article relating to our inquiry was not found before the 4th of march, the day after the strike 

officially ended.  

 Inspecting how VG wrote about the strike right after it ended, we can look at the 3 

articles which came out on the 4th and 5ht of March. On March fourth, an article summarized 

how the strike nearly took a full year, how Scargill sacrificed almost all his prestige and how 

he admitted that he did it to win against Thatcher. It also detailed how the strike had been a 

huge burden on the economy of Britain. The article tries pinning the blame on Scargill which 

could be seen as, if not support for Thatcher, dislike for Thatcher's and the NCB’s adversaries 

(VG, 1985, 04.3a). Another article from March fourth summarized the end of the strike. It 

detailed the situation outside the building where the end of the strike was voted on by NUM 

and mentions how there were “mixed emotions from the workers outside as Scargill delivered 

the message that the strike was over,” As the previous article, it talks about how Scargill 

could be blamed as he was the one plotting to strike (Strømmen, 1985, 04.3). Lastly, on 

March fifth an article detailed how Scargill said that the battle was not lost, nor did his 



24 
 

members suffer a total defeat and they would continue with “guerilla-warfare against the 

employers” to ensure that their demands would come through for those who were fired during 

the strike. It also mentions how there was still strike action going on in Kent and Scotland. It 

was neutrally written but perhaps slightly negative towards Scargill as it mentions his 

intentions for Guerilla-warfare against employers (Strømmen, 1985, 05.3).  

 Two of the articles were not related to the strike. One article from the fourth of March 

reiterates a report from The Observer about the phone surveillance leak from MI5. It mentions 

how Thatcher ordered a report to be made on the issue, how apparently the government was 

planning to use more money on intelligence services than previously planned and how the 

house of commons have had multiple people expressing worry that the intelligence division 

were attracting the wrong kinds of people. VG offered no comments on the situation making it 

a neutral report (VG, 1985, 04.3b).  

 The last article from VG published on March 25th, speculates if Thatcher will be able 

to solve the conflict in Northern-Ireland as she has apparently been reported to have had a few 

meetings with the Irish President and had come to an agreement to improve the relations in 

the region. The article seems to first put Thatcher as a problem-solver but then quickly 

switches to a more sober tone from the British secretary reminding us things take time. As 

slight as it was, the article does put Thatcher in a relatively positive light (Strømmen, 1985, 

25.3).  

 Seeing as most of the articles were neutral regarding Thatcher and the Conservative 

Party with only a few slight positives one can conclude that VG had either not found or 

chosen not to pursue articles with much of either a positive or negative viewpoint of Thatcher 

and her Conservative government. This makes it possible to state that VG reported neutrally 

on Thatcher and the Conservatives between the 25th of February and the 31st of March in 

1985. It is however peculiar that there would be so few reports considering it is significantly 

less than in 1979. 

 

Tying together Thatcher’s victory in the strike 

Having examined the reportage we can state that Klassekampen reported Negatively on 

Thatcher and the Conservatives, which came as no surprise considering their left leaning 

allegiance.VG on the other hand had quite the change considering the huge drop in articles 

and also in going from mostly positive reports to mainly neutral ones. Adresseavisen and 

Aftenposten both reported mainly neutrally and negatively on Thatcher and the Conservatives, 



25 
 

making it a big change from the more positively tilted reports found during the 1979 election, 

especially considering both newspapers are historically tied to a conservative political view. 

 The conclusion is that the newspapers who previously reported positively on Thatcher 

and the Conservatives had moved to a more neutral and negative view of her and the 

Conservatives. This also matches the political development in Norway at the time considering 

that by the mid-1980s the political opinion in Norway had shifted more away from the 

laissez-faire conservatism and strong state Thatcher and her Conservative Party represented. 

In conclusion we can state that the coverage by these newspapers were in tune with the 

political shifts in Norway at the time. Yet, the drop in articles from VG is difficult to ignore 

considering how inclined they were to write about the subject in 1979. It is possible that the 

lack of reports this time could be a result of the audience VG was writing for. A strike in a 

foreign land with many difficult economic factors to consider without much personal drama, 

sensationalism or intrigue might not have been the types of news VG was aiming to report 

much on.  

 

Chapter 3: The downfall of Thatcher in 1990  

This final chapter analyzes Thatcher's fall from grace and eventual resignation. Our inquiry 

into this matter starts on the 1st of November 1990 and ends on the 8th of December 1990. 

Going through them categorically will hopefully yield some insight into how the selected 

newspapers in Norway wrote about Thatcher and the Conservatives when it came to the end 

of her premiership, the leadership challenges against her and a short time after her 

resignation.  

 

Thatcher’s downfall by Adresseavisen 

In total there were 21 articles relating to Thatcher and her government published by 

Adresseavisen in the aforementioned time frame, marking a big increase in the number of 

articles published compared to 1979 and 1985. As for how Adresseavisen reported on 

Thatcher and the Conservatives during this timeframe we encounter negative, neutral and 

positive reports.  

 The interesting part is that there was a shift from neutral and negatively tilted articles 

to more neutral and positively tilted ones and this shift happened in accordance with 

Thatcher's resignation as leader of the Conservatives and Prime Minister. This is evident as 

the first article which can be construed as positively tilted was published on the 21st of 



26 
 

November, the day before Thatcher announced that she would not be a candidate on the 

second ballot in the Conservative leadership election and effectively stepped down as Prime 

Minister. Said article focused on how no matter what happened to Thatcher's premiership no 

one could question that she would leave a mark on Britain’s political history. The article 

compares Thatcher to Churchill and states that she “ruled her country with determination to 

the point where Thatcher was synonymous with Prime Minister '' but unlike Churchill “she 

lacked the warm edges in her personality to make opponents forgive and forget”. 

Furthermore, it stated that she has not been without luck in her premiership, but that her 

success was hugely part to “determination one has not seen since the time of World War 2” 

The article further argues that part of the resentment towards Thatcher within the 

Conservative Party in 1990 was a result of the fact that the reforms associated with the 1980s 

were associated with Thatcher and Thatcher alone and not her political supporters in 

government. The article ends with a statement question about how there was no doubt that 

Thatcher was the correct PM for the 1980s but would she be the correct one for the 1990s? 

The article is very positive of Thatcher and reads almost like an homage to her (Schwarck, 

1990, 21.11). 

 Before this article however the articles regarding Thatcher and the Conservatives were 

very negatively tilted with the following being good examples. An article from November 

second which detailed Howe storming out of Thatcher’s government in response to 

Thatcher’s political views on Europe and how it happened after Howe could not contain his 

disdain for Thatcher's political platform in regards to Europe any longer and bombarded 

Thatcher’s ideas. The article states that the timing could not be worse “for the crisis-stricken 

Thatcher'' and that Howe leaving “would not make her situation any better, rather the 

opposite.” (Schwarck, 1990, 02.11). Another negative example came out on November 6th 

when Adresseavisen wrote about the connection between Thatcher and the worsening 

conditions for Britain’s poor and stated that the number of poor children has “doubled since 

Thatcher came to power in 1979.” (Adresseavisen, 1990, 06.11). Lastly, on November 21st 

Adresseavisen published an article which detailed how Thatcher did not manage to secure the 

majority needed to stay in power as the leader of the Conservatives outright and a second 

election was needed. It further stated that “Thatcher’s position is weakened and she might be 

forced to withdraw from the position of Prime Minister” as a result of the political discord 

happening in the Conservative Party (Adresseavisen, 1990, 21.11). 

 



27 
 

 After Thatcher effectively made her intentions to step down clear the shift towards 

more neutral and positive reports happened. A report from the 23rd of November detailed her 

career as Prime Minister positively up until the introduction of the poll tax, which the article 

deemed to be “hated” and ends with how Howe spoke out against her in the House of 

commons in his resignation speech. The article further details her possible successors as well 

as telling what prominent people in Norway thought of Thatcher such as the PM of Norway 

Brundtland stating “Her strong personality has put its mark on British and European politics 

the last decade” and the leader of Høyre, the Norwegian Conservative Party, Syse stated that 

“she was a strong and leading figure in international politics” and “not at all the ice cold 

woman many would have one believe her to be” The article does not shy away from the fact 

that Thatcher lost and the negative opinions of her, but also mentions her positive aspects. It 

was a neutral article with such a mix, but yet more positive than the reports earlier in the 

month (Adresseavisen, 1990, 23.11). On November 28th an article detailed how Major won 

the ballot as leader of the Conservatives and new PM of Britain. The article was positive in 

the sense that it calls the election “exciting” and the focus is now on “reunifying the party”. It 

also mentioned how Major had full support from Hurd and Heseltine, completing the positive 

and relieving picture (Hansen, 1990, 28.11). Lastly, a feature about Major as the new leader 

of the Conservatives and that while not everyone knows him very well, “everyone likes him”. 

It detailed his life and political career and how not even Labour could accuse him of not 

knowing the layers of the country as like no other Conservative politician in the country as 

“he understands society from the bottom up.” (Schwarck, 1990, 29.11). 

 Considering the articles in the aforementioned time frame one can state the following. 

Adresseavisen reported negatively on Thatcher and the Conservatives until she was no longer 

going to be the future face of the Conservatives. At that point the reports became more 

positive and optimistic. We can then conclude that at the end of Thatcher's premiership 

Adresseavisen reported negatively on Thatcher and the Conservatives while she still was 

Prime Minister, but when she effectively was out of the running and a new Conservative 

leader had been chosen Adresseavisen reported positively regarding the Conservatives.  

 

Thatcher’s downfall by Aftenposten 

Similar to the increase in articles published by Adresseavisen, Aftenposten had an increase as 

well. In total there were 38 articles dealing with Thatcher and the Conservative Party. The 

same pattern of switching from a negative view to a positive one was also found when 



28 
 

examining the articles and reports published by Aftenposten, and in this case it also happened 

after Thatcher decided to step down.  

 When examining the negative reports before Thatcher stepped down the following are 

good examples. On November second, an article detailed Howe’s resignation and how it was 

a major blow for Thatcher as well as spreading doubt about her and the Conservative Party. 

The article stated that it was clear that “the sitting government is divided on important 

questions. It is not the best base to build a political platform on which could give new hope 

for the future.” (Dragnes, 1990, 02.11). Another article from November fifth speculated on 

whether Heseltine would challenge Thatcher and how he struck a major blow towards her 

when he published a letter condemning her views on EC politics which accused her of putting 

the Conservative Party’s future in danger because of her views on the EC. The article also 

stated that Thatcher was described as “being old and not grounded in reality anymore”, and 

mentioned how the most recent polls had shown Labour increasing their lead on the 

Conservatives. It ended the report by mentioning how many thought Thatcher should resign 

(Dragnes, 1990, 05.11). An interview from November 10th with the Norwegian writer 

Richard Hermman, who was according to the article widely recognized as being the champion 

when it came to describing the British and their situation to the Norwegian people made 

comments about Thatcher such as “I do not relate Thatcher to the sides of England I like 

best” and “Had she left three years ago she would have left with a legacy as one of the 

greatest of our time. But now she sits in such a mess that the day she leaves she will leave as 

the loser.” Clearly quite negative comments, but a slightly saving comment is made in that he 

states. “No one can question that she cleaned up a crisis-stricken Britain…but her cure was 

much too harsh in regards to the human cost.” The article is not negative in and of itself but 

the fact that Aftenposten chose to publish such damning words on Thatcher makes it Negative 

(Andenæs, 1990, 10.11).  

 There was also a slew of articles, published between the 15th and 22nd of November, 

focusing on the discord happening in the Conservative Party because of Heseltine’s challenge 

towards Thatcher as leader of the Conservatives and how the party was struggling. (Dragnes, 

1990, 15.11a, 16.11, 20.11, 22.11a). 

 Examining the articles after Thatcher had stepped down the following are fine 

examples. On November 23rd, we find an homage to Thatcher with statements such as “Not 

even her enemies could avoid having respect for her” and “her effort will be left standing. No 

other than Margaret Thatcher could have had the strength to carry out the brutal battle with 

Britain’s unions and the sick conditions in the employment sector.” The rest of the article 



29 
 

continues to praise her efforts and how it was only her economic policies, which backfired, 

that caused her to lose in the end (Aftenposten, 1990, 23.11). A report regarding the shocking 

turnaround on the polls for Labour was published on November 23rd, as the polls showed the 

Conservatives leading no matter which of the three candidates were to be selected as leader of 

the Conservatives (Dragnes, 1990, 23.11c). Another example, found on the 24th, discussed 

how all three candidates had a softer political profile than Thatcher and “will listen more and 

be fairer to the people but that no matter who wins the first task will be to unify the party.” 

The article further comments on how their softness would be positive for the party (Dragnes, 

1990, 24.11). Lastly, on the 29th of November, an article about Major as the new leader of the 

Conservatives. The article outlined his life and political career and how he was a “mellow 

fellow”, and they expected “a middle road between Thatcher and Heseltine with Major in 

command” as he is not as blue as Thatcher but not exactly the same as Heseltine 

(Aftenposten, 1990, 29.11). The article is very positive towards Major and the Conservatives 

as the article deems him a good fit for the political climate ahead.  

 Seeing as how the articles published by Aftenposten in the selected time frame 

followed the same pattern as the ones published by Adresseavisen in the same period it is safe 

to conclude with the following statement. At the end of Thatcher’s premiership, the articles 

published by Aftenposten regarding Thatcher and the Conservatives were tilted negatively up 

till and around the time of her decision not to continue as leader of the Conservatives and 

Prime Minister. Subsequently, the articles became positively tilted around the time and after 

this point had been reached.  

 

Thatcher’s downfall Klassekampen 

Examining Klassekampen we find 19 articles related to Thatcher and the Conservatives, 

making it a slight increase compared to 1985. Unlike the reports seen from Adresseavisen and 

Aftenposten, Klassekampen did not have a shift from negative to positive reports around the 

time of Thatcher stepping down. There was a slight shift however. Most of the articles were 

negative or a mix between negative and neutral, until sometime after it had become clear that 

Thatcher was stepping down. After that, four articles could be considered simply neutral 

reports.  

 Surveying how Klassekampen reported negatively on Thatcher and the Conservatives, 

the following are good examples. On November fifth an article with the title “Thatcher should 

resign” detailed how a recent poll showed that over 60% of Brits thought that Thatcher should 



30 
 

resign and how it was the first one after Howe resigned from government (Klassekampen, 

1990, 05.11). Another article from November 15th discussed how Thatcher was being 

challenged as Heseltine announced his candidacy for leader of the Conservatives and detailed 

how Heseltine was sparked into action by Howe’s last speech in the House of Commons. It 

further mentioned how Howe Brought up the Topic of Thatcher's future as leader of the party 

by asking the party members to “reevaluate their relationship with Thatcher”. The article was 

Negative of the Conservatives as a whole but reports very objectively on the facts making it a 

neutrally written article, but with a negative focus (Johansen, 1990, 15.11). On the 22nd of 

November we found an article focusing on Thatcherism which stated that “No matter if 

Margaret Thatcher wins or loses the Conservative election the ground pillars of Thatcherism 

will live on.” It further details how Thatcher and her Conservative government split the 

country into a rich south and a poverty stricken north and how Thatcher” ...did not hesitate to 

“use the whole apparatus of violence to … crush the workers and their trustees.” The article 

ends with talking about the poll tax and how “If Heseltine takes over this unpopular tax might 

get reworked, but other than that the legacy of Thatcherism will live on in all its social 

injustice.” It would be difficult to argue that this paints a negative picture of both Thatcher 

and the Conservatives (Klassekampen, 1990, 22.11). Lastly, a short article about Major 

becoming leader of the Conservatives was published on the 29th of November. The article 

was very critical of Major and stated that his poor upbringing “...is used for all it’s worth to 

cover up the worst results of Thatcherism.” The article quickly discussed that Major did not 

signify any breaks from Thatcherism and that he would only try to remove “unwanted 

growths from Thatcherism” to make sure the Conservatives would win the next election 

(Klassekampen, 1990, 29.11a).  

 As for the four neutral articles, the first one was published on November 27th. It 

briefly detailed how Heseltine seemed to be in the lead to win and had a lot of support 

because of his offensive stance on the poll tax and mentioned how the poll tax was 

Thatcherism's biggest blunder (Brekke, 1990, 27.11). Two of them were published on the 

29th of November where the first was a short side article about how Thatcher’s resignation 

was sincerely apologized by the Kremlin as many in the Soviet Union liked her. It also 

mentioned how such an Homage to Thatcher by the Kremlin was in sharp contrast to how 

they wrote about her 10 years prior. The second one detailed how Major became Prime 

Minister the day before and mentions how he now must do away with the most damaging 

parts of Thatcherism and unify the Conservative Party. Furthermore, it details how the poll 

tax, which was a part of the recent debate and Thatcher’s downfall, most likely will not be 



31 
 

removed with Major as Prime Minister, but only changed a bit as he does not represent a big 

break from Thatcher’s economic views being her previous Secretary of Finance 

(Klassekampen, 1990, 29.11b & Johansen, 1990, 29.11). Lastly, on the first of December 

there was a short piece on the front page with a picture of Major where it states that Major is 

more EC friendly than his predecessor but does not accept the idea of a European monetary 

union (Klassekampen, 1990, 01.12). 

 Seeing as most of the reports from Klassekampen were negative, with only four out of 

19 articles being considered neutral we can conclude with the following. Klassekampen 

reported negatively on Thatcher and the Conservatives during the end of and right after the 

end of Thatcher’s time as leader of the Conservatives and Prime Minister. Furthermore, there 

is a slight possibility that the four neutral articles indicate some sort of less negative reportage 

on the Conservatives after Thatcher was viewed as being done. However, since there were 

only four neutral articles out of 19, and not every article after Thatcher effectively dropped 

out was neutral, it makes it difficult to say that there was any connection at all. 

 

Thatcher’s downfall by VG 

Examining the final set of articles on how Norwegian newspapers reported on Thatcher and 

the Conservatives we turn our attention to VG one last time. In the selected time frame, there 

were 33 articles published regarding Thatcher and the Conservatives. A huge increase in 

articles published compared to the previous events. As for how VG reported on Thatcher and 

the Conservatives during this time frame, we see a similar trend being followed as was done 

by Adresseavisen and Aftenposten, wherein the articles are negatively tilted before Thatcher 

decided to step down, but became more positive after that decision had become clear. An 

added feature was that the articles had more of a tabloid focus after it became clear that 

Thatcher was going to resign from her post.  

 Starting with the negatively angled articles the following are excellent examples. On 

November 6th VG published an article which discussed the anxiety in the Conservative Party 

and surrounding Thatcher as her EC views were not widely supported. It further detailed how 

Howe walking out might cause her to lose her place at the wheel. It goes on to mention that 

this was not the first time a political death has been prophesied for her and she has masterfully 

ridden all the storms thrown her way so far, but that this time it looks particularly serious for 

her. It also detailed how Heseltine went out with a public letter in which he accused Thatcher 

of “jeopardizing the party’s future because of her attitude to European politics.” The article 



32 
 

ends with detailing how the polls were showing the Conservatives lagging behind and that 

many then thought Thatcher should resign (VG, 1990, 06.11). On November 10th, another 

article discussed the discord in the Conservative Party and how Thatcher's leadership style 

was being questioned by many in the party. It ends with how the party was falling down on 

the polls even in traditionally conservative constituencies (Krog, 1990, 10.11). An article 

which discussed Howe’s resignation speech was published on the 14th of November. It 

predicted that the speech “increased the chance of Thatcher’s main opponent, Michael 

Heseltine”, and stated that even if Thatcher manages to secure a slim victory against Heseltine 

“she would need to give up the premiership after a grace period.” The article finishes by 

detailing the struggles and the hostile environment flourishing within the Conservative Party 

(Krog, 1990, 14.11). Lastly, an article published on November 16th titled “Rotten tricks 

behind the facade”. The article details the hidden ways the Conservative election battle is 

performed with loud political speeches and hidden talks in offices and tea rooms. The article 

finishes by detailing how Thatcher was preferred by Conservative veterans but that Heseltine 

was preferred by the polls. Something that Heseltine used to his advantage and stated “just as 

it was when Thatcher challenged Edward Heath.” (Krog, 1990, 16.11) Detailing the hidden 

and toxic way in which the upcoming election was to be held can only be viewed negatively. 

It does however suit the more tabloid focused VG’s platform.  

 Surveying the articles after Thatcher decided to step out of the race, one finds the same 

positive trend. An article about Thatcher’s resignation and how it was the end of an era was 

published on the 23rd of November. The article discussed how she left her mark on Britain 

and British politics like no other and how much she got done as PM. It did however also 

detail how her colleagues felt she was not in tune with the times when the 1990s came around. 

It further discussed how very few PM’s have been so loved and so hated at the same time and 

how she carved her way to the top, but at the end was surrounded by only yes men and echo 

chambers. The article ends by stating that “Few would believe it would happen this way.” The 

article seems more like a sensationalist tabloid homage than a serious political article but is in 

a way praising Thatcher for her service (VG, 1990, 23.11a). On the 28th of November VG 

published an article which detailed how Major won the election for leader of the 

Conservatives and new PM of Britain and called the election “exciting”. It further mentioned 

how the focus was now on “reunifying the party”. The article goes on to mention how Major 

has full support from Hurd and Heseltine, completing the positive and relieving picture (VG, 

1990, 28.11). Lastly, published on December second, a feature about Major and his family. 

The article detailed where they were from, how they were celebrated in their hometown of 



33 
 

Huntingdon and how the wife would prioritize family and stay at home. The article further 

mentioned that even though Major’s wife was shy and did not like publicity, she would play 

her role for her husband and travel to London as much as she could. The article is not very 

political and focuses on the typical tabloid features such as family and background, treating 

them more like celebrities. It does however count positively because it gave a good 

impression of the family as normal and down to earth (Krog, 1990, 02.12).  

 The pattern seen in VG regarding Thatcher and the Conservatives, was very much the 

same as the one followed by Adresseavisen and Aftenposten. The articles published before 

Thatcher decided to step down were negative towards Thatcher, the Conservatives and what 

was happening in the Conservative Party. The articles after Thatcher dropped out of the race 

were however much more positive in their choice of word and how they reported on Thatcher 

and the Conservative Party, albeit with a bit more tabloid and sensationalist focus at times.  

 

Tying together Thatcher’s downfall 

Summarizing the reports from the end of Thatcher’s premiership we can state the following. 

Klassekampen reported negatively on Thatcher and the Conservative Party through the whole 

process. Some speculation came up regarding if Klassekampen softened up a bit in how they 

reported on the Conservatives after Thatcher resigned, but the small number of examples 

made it impossible to state if there was any correlation. Therefore, the conclusion remains that 

they reported negatively. As for the rest of the newspapers, VG, Aftenposten and 

Adresseavisen, they all followed the same pattern. The reports on Thatcher and the 

Conservatives were negatively tilted until Thatcher decided that it was best for her and the 

party to step down. After that the reports became positively tilted and hopeful, with an added 

feature of tabloidism from VG.  

 Since the political climate in Norway had started to move away from the politics of 

Britain by the middle of the 1980s and had by the time of Thatcher’s downfall pretty much 

given up on the same hardline conservative politics that Thatcher stood for. This is further 

illustrated by the fact that Norway had since 1986 had its own Labour government, which was 

shortly replaced by a Conservative government in late 1989, and elected again in the early 

days of November 1990. With this one can conclude that the reports on Thatcher and the 

Conservative Party During the time frame of the 1st of November and the 8th of December 

1990 were in line with the political opinion in Norway at the time. 



34 
 

 It is however interesting that there was such a change in opinion from three out of the 

four newspapers when a change in leadership happened. Exactly why is impossible to say 

without further specific research into this event specifically. It may however be apt to 

speculate that the change in Conservative leadership in Britain possibly gave hope to the idea 

that the politics and policies furthered by a new Conservative Party with a new leader would 

be more in line with the political opinion of Norway as Major and the other candidates were 

stated to be softer Conservatives than the controversial giant that was Margaret Thatcher.  

 

  



35 
 

Tying together Thatcher’s premiership 

This thesis provides an ample range of knowledge towards answering the questions of how 

the Norwegian newspapers reported on Thatcher and her Conservative government across the 

premiership of Margaret Thatcher, as well as how Thatcherism and the acts of Thatcher’s 

Conservative government were perceived in Norway. Additionally, it provides a glimpse into 

Norwegian politics and society in the 1980s.  

 Reviewing the conclusions from all three chapters and examining the totality of how 

the articles published in the selected time frames portrayed Thatcher and the Conservatives 

one can state the following. Around the time of the general election in 1979 Adresseavisen, 

Aftenposten and VG all reported in a positive manner on Thatcher and the Conservative Party. 

The exception from this positive view was Klassekampen which only published articles with a 

negative view of Thatcher and the Conservatives.  

 During the final stages and aftermath of the Miners’ strike in 1985 the reportage had 

moved to more negative and neutrally angled articles from Adresseavisen and Aftenposten 

while the articles from Klassekampen remained negative as before. VG’s coverage of events 

had dropped remarkably to only five articles, whereas only three of them were related to the 

strike itself. Speculation that VG might not have been very interested in writing about the 

strike was also brought up, as it was perhaps the event with the least amount of personal 

sensationalism, drama and intrigue.  

 Lastly, during the end of Thatcher’s premiership and her subsequent downfall the 

reportage on Thatcher and the Conservatives went through a change after Thatcher effectively 

stepped down. Klassekampen’s articles remained negative, but the reports from the other three 

were mostly negative of Thatcher and the Conservatives before she stepped down and were 

more positively angled towards both Thatcher and the Conservatives after.  

 One aspect to note before analyzing how the results relate to the existing 

historiography, is how Thatcherism as a topic was not really touched upon before Thatcher’s 

downfall. Before this, as the examples have shown, Thatcherism was not written about. Even 

when Thatcher decided to resign, the focus was mostly on the politicians and the political 

party. Some articles from Klassekampen did mention the phenomenon after she withdrew 

from the ballot, but it was far from the norm. One way to interpret this is that while the term 

had become a phenomenon in British politics it may have been more common in Norway to 

refer to the politicians and political parties when mentioning their politics, as the most 

common way they were referred to throughout the articles this thesis explored was 



36 
 

“Thatcher”, “the Conservatives” and “Conservative government”. Assuming this to be the 

case one then needs to assume that there was little separating the reception of Thatcher and 

the Conservatives and the reception of Thatcherism in Norway.  

 Considering how three out of the four newspapers mostly reported on Thatcher and the 

Conservative Party in a manner which was in tune with the political shifts occurring in 

Norway, across the span of Thatcher’s premiership, we can look back to the introduction and 

Hallvard Notaker. His review on the different atmospheres surrounding the visits of 

Macmillan and Thatcher to Norway further enlightens the results.  

 As stated previously, Notaker wrote that the factors which created the different 

atmospheres in the visits were a widening gap from the relationship created during the Second 

World War and the brands of conservatism in each country developing differently between 

the time of Macmillan and Thatcher. This fits into the changes happening in Norwegian 

politics in the early 1980s as there was a move towards conservatism, but the brand of 

conservatism was not as drastic as the one fronted by Thatcher and the Conservatives in the 

UK. Additionally, since Norway’s political opinion moved away from conservatism by the 

middle of the decade, the popular political opinion was even further away from the brand of 

conservatism which Thatcher represented. One can then argue that the results of our findings 

in chapter one and two are supported by Notaker’s view on the political developments that 

happened in both countries when he reviewed the two Prime Minister visits to Norway.  

 As for the results from the third chapter in this thesis, one can argue that one can 

extend the support from Notaker until the time period the third chapter dealt with as well. The 

reasons being firstly, that the articles about Major and the other candidates in the UK 

Conservative election in 1990 described them as being milder and less confrontational than 

Thatcher, which can be understood as them being less removed from the brand of 

conservatism that the Norwegian conservatives and general population would find agreeable. 

Secondly, the overall results gathered from the reports and articles published in November of 

1990, which switched from negative to positive in response to a possibly less confrontational 

form of conservatism, coupled with the fact that we know from Norwegian historiography 

that Norway moved more away from conservatism by the mid-1980s. Based on this the 

results of the thesis indicates that the movement from more positively angled articles and 

reports, to more negatively angled and back to positive again at the end of Thatcher’s time as 

Prime Minister of the UK, seems to be in alignment with the general political shifts in 

Norway and the existing historiography which relates to the topic of the thesis.  

 It is interesting, but not surprising that the small amount of existing historiography 



37 
 

aligns in such a way with the results gathered from this thesis. Even though the results do not 

break away from existing historiography, it expands and enlightens the topic significantly 

considering the limited knowledge on the reception of Thatcher and Thatcherism in Norway 

through the eyes of the selected newspapers.  

 As stated in the introduction the thesis is not comprehensive as it does not include the 

entirety of Thatcher’s time as Prime Minister, nor does it encompass the entirety of the 

Norwegian newspapers which reported on the topic at the time. This does however open the 

door towards further research where one could examine different events in Thatcher’s 

premiership, such as the Falklands war, the reception of the poll tax or even the articles and 

reports published around the time of Thatcher’s visit to Norway in 1986. Expanding, 

exchanging or narrowing the database of newspapers used also opens up new ways in which 

one could examine this topic. Considering that the selection used in this thesis aimed for 

differing perspectives it would be interesting to analyze the same or different events using 

only conservative newspapers to examine how a larger part of the conservative media in 

Norway reacted to Thatcher, Thatcherism and the UK Conservative Party during Thatcher’s 

time. The results of this thesis have definitely contributed towards shedding light on this 

topic, but more research would undoubtedly make the picture of how Thatcher and 

Thatcherism were perceived in Norway at the time considerably clearer.  

   

  



38 
 

  



39 
 

Works cited 

Bingham, A. (2010). The Digitization of Newspaper Archives: Opportunities and Challenges 

for Historians. Twentieth Century British History, 21(2), 225-231. 

https://doi.org/10.1093/tcbh/hwq007 

Copyright law.  (2018).  Law Regarding the copyright of intellectual property (LAW 2018-

06-15-40).  https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§49 

Corbetta, P. (2003a). Paradigms of social research. SAGE Publications, Ltd, 

https://dx.doi.org/10.4135/9781849209922 

Corbetta, P. (2003b). Quantitative and qualitative research. SAGE Publications, Ltd, 

https://dx.doi.org/10.4135/9781849209922 

Corbetta, P. (2003c). The use of documents. SAGE Publications, Ltd, 

https://dx.doi.org/10.4135/9781849209922 

Dahl, H.F. & Klausen, A.M. (Eds.). (1983). Det moderne Norge: Makt og styring. Gyldendal. 

Dahl, H.F. (Ed.). (2010). Norsk presses historie 1660-2010: Norske aviser fra A til Å (Vol. 4). 

Universitetsforlaget. 

Farall, S. (2019, May 2nd). MARGARET THATCHER’S LEGACY – 40 YEARS ON. 

University of Derby. https://www.derby.ac.uk/blog/margaret-thatchers-legacy/ 

Gamble, A. (1994). The Free Economy and the Strong State: The Politics of Thatcherism 

(2nd ed.). Palgrave 

Green, E.H.H. (2006). Thatcher. Hodder Arnold.  

Hilton, M., Moores, C. & Sutcliffe-Braithwaite, F. (2017) NewTimes revisited: Britain in the 

1980s, Contemporary British History, 31(2), 145-165, DOI: 10.1080/13619462.2017.1306214 

Karlsen, R. (Ed.). (2020). Valg og politikk siden 1945: Velgere, institusjoner og kritiske 

hendelser i norsk politisk historie. Cappelen Damm Akademisk 

Letwin, S.H. (2017). The anatomy of Thatcherism. Routledge. Access granted through 

Blackboard.  

 



40 
 

Notaker, H. (2012). Moderate affection. In H.Ø. Pharo & P. Salmon (Ed.), Britain and 

Norway: special relationships (p. 277-297). Akademika Publishing  

Olstad, F. (2017). Den lange oppturen: Norsk historie 1945-2015. Dreyer 

Saunders, R. (2012). ‘Crisis? What crisis?’ Thatcherism and the seventies. In B. Jackson & R. 

Saunders (Eds.), Making Thatcher's Britain (pp. 25-42). Cambridge: Cambridge University 

Press. doi:10.1017/CBO9780511998164.003 

Sejersted, F. (2011). The age of social democracy: Norway and sweden in the twentieth 

century. Princeton 

Tanacković, S.F., Krtalić, M., Lacović, D. (2014). Newspapers as a Research Source: 

Information Needs and Information Seeking of Humanities Scholars. IFLA: International 

Federation of Library Associations and Institutions. https://www.ifla.org/wp-

content/uploads/2019/05/assets/newspapers/Geneva_2014/s6-lacovic-en.pdf 

Thane, P. (2018). Divided Kingdom: A history of Britain, 1900 to the present. Cambridge 

University Press. Access granted through Blackboard.  

  



41 
 

Primary sources 

Alphabetical by newspaper and chronologically by publication 

Adresseavisen: 

Labour haler inn på de konservative. (1979, April 26). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/519e088aa99b9f7812a86c32a560eae0?page=5 

Amdahl, K. E. (1979, May 2). Helt uvisst hva utfallet av valget blir. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/43d9eb366c2a92a9f276adcf15afc047?page=5 

Amdahl, K. E. (1979, May 3). Usikkerhet preget valgkampinnspurten. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/f8c214e0c05b1b4374ff984b68b459ee?page=5 

Amdahl, K. E. (1979, May 4). Spennende valgvake i Storbritannia: Men tendensen går mot 

klar konservativ seier. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/4c2e9dc1cfe5c4a8f544ad9b606a634b?page=5 

“Maggie” sitter trygt med et flertall på 43. (1979, May 5). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/b00d2de09aa3a8c96086242d94636f35?page=5 

Ingen kvinner i den nye konservative regjeringen. (1979, May 7). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/f1da75d41765e0cf68a7f989b53bdedc?page=5 

Thatcher møtte sin regjering. (1979, May 9). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/e8f3018dfd86c04240206d44fc260708?page=5 

Gardiner, G. (1979, May 10). Thatcher håper på samspill med EF: Nødvendig for løsning av 

Rhodesia-problemet. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/5a59aaad089985f3eaffa434993454df?page=5 

Storbritannia Høyre om: Lavere skatt og mindre makt for fagforeningene. (1979, May 16). 

Adresseavisen. https://www.nb.no/items/c7e12fe7d0857515e45cdc5741db7c3a?page=5 

Gardiner, G. (1979, May 19). Margaret Thatcher vil innfri løftene raskt. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/3aac53b7b9713733d7f11af79af4685a?page=5 

USA og England søker felles Rhodesia-Politikk: Anerkjennelse kan medføre harme i Afrika. 

(1979, May 22). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/2732619a9bfe4973a7404f34c823345f?page=5 

 



42 
 

Gruvestreiken ebber ut. (1985, February 26). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/f479fca662b670ca52341672383aae9a?page=3 

50 Pst. jobber. (1985, February 28). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/3195ed6b756ff69355b3a33146ad5d5e?page=5 

Unnskyld Elizabeth. (1985, March 2). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/e540b4934b4baeb64f8003c5740a98ff?page=3 

Streiken avblåst: Gruvearbeiderne måtte gi seg etter maraton- konflikt. (1985, March 4a). 

Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/6cd9f71ea3f460abcc2f3470624ee8e2?page=5 

Enormt kostbar. (1985, March 4b). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/6cd9f71ea3f460abcc2f3470624ee8e2?page=5 

Grøtte, T. (1985, March 5). “Tvunget av nød”: Matthew Hall mener gruvearbeiderne ikke har 

tapt. Adresseavisen. https://www.nb.no/items/f6fa05c1325641f98507e37c6a89e1b9?page=5 

Hansen, T. B. (1985, March 5). Bittert nederlag. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/f6fa05c1325641f98507e37c6a89e1b9?page=5 

Ned i gruvene: Men ennå streik ved enkelte gruver. (1985, March 6). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/732406b18e777d303afb1922b6b65429?page=5 

Thatcher mangler hederlighet. (1985, March 15). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/f1caccd3ad00c1394bf5dc7ed24223d6?page=5 

Britisk budsjett. (1985, March 20). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/2c818bf135839369696f96e88fd921bf?page=5 

“Gjøker”. (1985, March 25a). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/eb813bbe6cbd905dcc8a0c85d5e937bf?page=5 

Labour. (1985, March 25b). Adresseavisen 

https://www.nb.no/items/eb813bbe6cbd905dcc8a0c85d5e937bf?page=5 

Schwarck, W. (1990, November 2). Howe går i protest. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/adf3c53880a742648a613c8a88780fd2?page=5 

Thatcher svekket av EF-striden. (1990, November 3). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/e79e68ffa11b6544524665ead97a5a8a?page=5 



43 
 

Ti millioner fattige briter. (1990, November 6). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/a5ec60be210d83948f7be15fe3c3a9b3?page=5 

Britisk statsråd om Thatcher: Skulle ønske den kua ville strekke seg. (1990, November 12). 

Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/8a57ac19d176349a237f84dde1f4984c?page=5 

Thatcher møter politisk motbør. (1990, November 15). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/1e24905aca96e3322529922bfb9482e5?page=5 

Schwarck, W. (1990, November 20). Sikker Thatcher foran avstemning. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/604175c187f0cbd57d98f6921bc1eaf7?page=5 

Rustet til kamp. (1990, November 21). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/3a06a140c7475e756d6600468d2dc822?page=5 

Schwarck, W. (1990, November 21). Tiden ute for Thatcher?. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/3a06a140c7475e756d6600468d2dc822?page=5 

Presset Thatcher. (1990, November 22). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/5fcf26571d36d33e7d4378272d00ba97?page=5 

Thatcher-epoken over. (1990, November 23). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/00cb6d8c8f6e414a31173b99f138a0ad?page=5 

Hansen, T. B. (1990, November 24). Beinhard maktkamp. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/bc2fbbd71ba9c9ee8891772d94729b18?page=5 

Nyquist, F. O. (1990, November 24). En adelskrone for Jernladyen?. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/bc2fbbd71ba9c9ee8891772d94729b18?page=5 

Thatcher et fenomen. (1990, November 25). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/98756e31b76b84f84df79ac098a42746?page=7 

John Major favoritt foran tirsdagens valg. (1990, November 26). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/5bc874b9b8aab60bf682169742cc06d9?page=5 

Ny britisk valgtest. (1990, November 27a). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/cab4bd3de3cf4f46830c037808babd83?page=5 

 



44 
 

Labour mister tillit. (1990, November 27b). Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/cab4bd3de3cf4f46830c037808babd83?page=5 

Hansen, T. B. (1990, November 28). Major får kommandoen. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/eb7d20895f02fcfadaf322e767a1d853?page=5 

Schwarck, W. (1990, November 28). En verdig avskjed. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/eb7d20895f02fcfadaf322e767a1d853?page=5 

Schwarck, W. (1990, November 29). Mannen alle liker. Adresseavisen. 

https://www.nb.no/items/a6c870b13441d4373407b4bea385bf0c?page=5 

Hansen, T. B. (1990, December 5). Korte hvetebrødsdager for statsminister Major. 

Adresseavisen. https://www.nb.no/items/563cbe87bee11a54a0aca1dc5451a8a9?page=5 

Schwarck, W. (1990, December 8). Sir Dennis … Men Maggie vil kalles “fru”. 

Adresseavisen. https://www.nb.no/items/0bb0c43c6aae45e87123fc7dad474c78?page=5 

Aftenposten: 

Labour haler inn på Toriene. (1979, April 25). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/5071e88b3d130f27979aa35279ef1afc?page=5 

Crowo, J. (1979, April 26). LO problem for Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/8f4dd4aca6cd9eb328f841c0a0bb8463?page=7 

Crowo, J. (1979, April 27). Raseuroen vil prege Britisk valg. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c56a1aab22c1dce49bada7dddbffc237?page=3 

Crowo, J. (1979, April 30). Jevn sluttspurt i Britisk valg?. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/3039ee31639bd880be8fc0091b57bc63?page=7 

Crowo, J. (1979, May 02). Labour leder - For første gang. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/ba8d75b9203afaff079b25ab4185c0bd?page=3 

Crowo, J. (1979, May 03). Sentrums-velgerne avgjør britisk valg. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/618dc08a76b8e5e2adfeca4c4aa22600?page=5 

Crowo, J. (1979, May 03). Thatcher seier spås - neppe rent flertall, dødt løp gir nyvalg?. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/16f986803d6f86b35523212a03d4370a?page=7 

Crowo, J. (1979, May 04). Thatchers kabinett snart klart Callaghan skuffet og nedslått. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/b102754c123e246f77222aa62b9a5ed6?page=5 

Crowo, J. (1979, May 04). Problemfylt for ny britisk regjering. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/b102754c123e246f77222aa62b9a5ed6?page=5 



45 
 

Forsberg, C. (1979, May 04). Viljesterk, men ikke ambisiøs. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/b102754c123e246f77222aa62b9a5ed6?page=5 

Thatchers valgtriumf. (1979, May 05). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6e685f25bd430f08709a99f96b8140e7?page=1 

Crowo, J. (1979, May 05). Regjeringen klar ikveld, fagbevegelsen avventende. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6e685f25bd430f08709a99f96b8140e7?page=7 

Thatchers valgtriumf. (1979, May 07). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6e685f25bd430f08709a99f96b8140e7?page=1 

Crowo, J. (1979, May 07a). Thatcher satser på lojale menn. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/d5a5500af54690037cdc105a28727303?page=3 

Forsberg, C. (1979, May 07). Viljesterk, men ikke ambisiøs. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/d5a5500af54690037cdc105a28727303?page=3 

Thatcher i Time: Egne britiske strategiske Atom - våpen. (1979, May 07). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/3a2d3f789850cb4af06253b5ca6491a9?page=5 

Crowo, J. (1979, May 07). Thatcher satser på lojale menn. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/99dfa6eac266265d03553366368c3754?page=7 

Crowo, J. (1979, May 07b). Labours venstreside og kvinnene svekket. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/99dfa6eac266265d03553366368c3754?page=7 

“Untitled”. (1979, May 09). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/5b7795f7312dd3ee1bed67cbdaf3401d?page=45 

Thatcher i Time: Egne britiske strategiske Atom - våpen. (1979, May 09). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/18cc643eff782022e9b8a009c10905bf?page=3 

Crowo, J. (1979, May 10). Thatchers første valgløfte innfridd. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/66283f20fca46b25d490203442d6c142?page=5 

Crowo, J. (1979, May 11). Irerne venter på Thatcher-utspill om Ulster-problemene. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/f2d067c8e040037e758a5eb9f2f9fe66?page=7 

Crowo, J. (1979, May 12). Britene mer aktive i EF. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c7820a75aafdd4fb22bfe8e2a75f5895?page=7 

Crowo, J. (1979, May 12). Britene mer aktive i EF. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/3d1beabf753cf4c5be0f19d6ad5c1882?page=7 

Crowo, J. (1979, May 16). Thatchers første valgløfte innfridd. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6532f40a2b19434c236ae8bb1f77ed82?page=3 



46 
 

Crowo, J. (1979, May 16). Thatcher vil redusere skatten, statens rolle og innvandringen. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/6532f40a2b19434c236ae8bb1f77ed82?page=3 

Crowo, J. (1979, May 16). Thatcher vil redusere skatten, statens rolle og innvandringen. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/a10bee03a290da4849b122e62bfce089?page=7 

Crowo, J. (1979, May 19). Den nye mannen i nr. 10. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/437f348ff702a27172f3b5cdb9f16f62?page=3 

Forsberg, C. (1979, May 19). Lav skatt en kjernesak for Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/437f348ff702a27172f3b5cdb9f16f62?page=3 

Crowo, J. (1979, May 23). Den nye mannen i nr. 10. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/bd85e256c3f5cc1a3da88b7cf9f4c129?page=3 

Crowo, J. (1979, May 23). Heath nei til toppstilling. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/437f348ff702a27172f3b5cdb9f16f62?page=3 

Crowo, J. (1979, May 25). Storbritannia og USA vil støtte Muzorewa. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/29f61f4300e94a789a1571318162713f?page=3 

Crowo, J. (1979, May 25). Storbritannia og USA vil støtte Muzorewa. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c543421dd6c1b0d1436225198280ac4f?page=7 

Granaasen, I. (1985, February 26). Kullstreiken i oppløsning. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/803b21e0cce0c9f84dd27eaf3610df10?page=7 

Politiken. (1985, February 26a). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/db563c036c55cf2d1d84d7622573c2bb?page=3 

The Guardian. (1985, February 26b). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/db563c036c55cf2d1d84d7622573c2bb?page=3 

Granaasen, I. (1985, February 28a). Kullstreiken i oppløsning. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/2bfb0745109922847f5095615a96c72f?page=3 

Granaasen, I. (1985, February 28b). Gruveeierne regner streiken for over, men: Scargill vil 

ikke gi seg. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/8e15266c095e54500051fb22029fa2f8?page=7 

Labour frem. (1985, March 02). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/b220bdff09c52975b3f99c1a0325b5f6?page=5 

Granaasen, I. (1985, March 02a). Gruvearbeidere må velge. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/7bf29e1b137887ee4833ab5bc873810e?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 02b). Gruvekonflikten inn i sitt andre år: Britenes bitreste streik. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/08f3006bcf0ff6f59660a3c5878eae74?page=3 



47 
 

Granaasen, I. (1985, March 04). Kostbart nederlag for britiske kullarbeidere: Bitter 

gruvestreik over. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/2fb06e3b80a9cff5948d3bdfd33a2c92?page=7 

Granaasen, I. (1985, March 05a). Fortsatt streik i Skottland og Kent: Ampert i gruvesektoren. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/ac6f06a3e23be3503ef869432fcaab5f?page=7 

Woldsdal, M. (1985, March 05). Øket press for lavere råoljepriser utover våren. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/ac6f06a3e23be3503ef869432fcaab5f?page=31 

Granaasen, I. (1985, March 05b). Kostbart nederlag for britiske kullarbeidere: Bitter 

gruvestreik over. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/7800759e85a8d234fdf879b807c8e825?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 06). Streiken slutt, men gruvesamfunn merket. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/fef4d1a7e81bb93a2d04fb0dab14a152?page=7 

Granaasen, I. (1985, March 07a). Streiken slutt, men gruvesamfunn merket. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/028ec3b9aa16e9a4b9291eeaf2f54645?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 07b). Thatchers “skeptiker”- favoritt. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/b86f3b05ac15307ba68c92d68ef980ae?page=7 

Granaasen, I. (1985, March 08). Underhus- rabalder om telefonavlytting. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/a090ccc032f5d5d9f493afbe65cc84d8?page=7 

Good old England: Maggies beste (1985, March 09). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/f8a6a600925aca74f348dafca7c03f4b?page=7 

De siste kullstreikende gir opp sin kamp (1985, March 13). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/d2f76ff99b5b53be719d93ee0b90b9b7?page=7 

De siste kullstreikende gir opp sin kamp (1985, March 14). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/8d5d8bc88dbb60099b61de588dbaf6c4?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 14). Statlig oljeselskap dyrt for britene. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/1744161b9e9635a067beff63baf6b4f9?page=7 

Bitter Heath (1985, March 15). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c3f0fb534cd5153d21be53de053f74ef?page=7 

Granaasen, I. (1985, March 16). Statlig oljeselskap dyrt for britene. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6ece9a3350199578d9cc7bc7838c09f1?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 19). Utenlandsk oppkjøp av “alt” ekte britisk & Eksklusive 

Harrods i Egyptiske hender. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/a06c990d67683b204c3d4bebf8e9b77f?page=5 



48 
 

Granaasen, I. (1985, March 20). Gruvestreiken sprengte lånerammen. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/7b0d6327c0da44514db0b3bb55f9dcc5?page=7 

Granaasen, I. (1985, March 21). Gruvestreiken sprengte lånerammen. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/a671abcbe4073545a2062252b9ef7468?page=3 

Financial Times (1985, March 23). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/9ec507bbfd70ac88a18b8f0c316e8cb9?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 29). Nytt budsjett trolig årsak til Tory- smell. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/b23496a47934c4df61a49679f16a05ad?page=7 

Granaasen, I. (1985, March 30a). Nytt budsjett trolig årsak til Tory- smell. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c21f7d4e9dd256eaaca0ef0998a0fd18?page=3 

Granaasen, I. (1985, March 30b). TV- og radioreklame i BBC?. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/e0eefa160857cae82f98b2f0d85b67b7?page=5 

Granaasen, I. (1985, March 30c). Besk Thatcher- kritikk?. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/284403bb9f3d81d674ea448e6a797cc5?page=3 

Howe trekker seg, krise for Thatcher. (1990, November 2). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/1902537b6f5412cadd6d47191d6a9d6e?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 2). Utfordrer Thatcher?. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c4062ac64acf20ed800a427975ae6c94?page=5 

Dragnes, K. (1990, November 5). Heseltine utfordrer Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/2ee1c10a253b5eadc8e5d03dfaea32f3?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 8). Thatchers ensomme EF-syn. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/173afcb247da604cf3a13ea4095eea3a?page=9 

Dragnes, K. (1990, November 9). Storbritannia går magre tider i møte. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/368a519ad16976ed86578c7c074a8558?page=7 

Andenæs, U. (1990, November 10). Jeg tviler på Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/ee30af8535aab337c9fd4eb2a8a693f4?page=11 

Uheldig statssekretær. (1990, November 12). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/1a8a8429ac6e8b24f2e2d58d915b5618?page=5 

Dragnes, K. (1990, November 15a). Vil nedkjempe Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/ec91318f79b4d2a8e812ce3423e47a7c?page=9 

Dragnes, K. (1990, November 15b). Heseltine - Løven som brøler. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/ec91318f79b4d2a8e812ce3423e47a7c?page=9 

Dragnes, K. (1990, November 16). Mytteri mot Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/bdc590491cff887422c0f51162335368?page=7 



49 
 

The Guardian. (1990, November 17). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/19e4ac8dd57b5fc08ca8f3a085c99da9?page=3 

Andenæs, U. (1990, November 19). Nederlag for de mørkeblå ideer. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/155081fc203306a33f134d5f3f79bd3b?page=1 

Dragnes, K. (1990, November 20). Avgjørende avstemning hos Toryene. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/82598bba6939c2213aadf5e1439eda83?page=9 

Dragnes, K. (1990, November 21a). Thatcher presses fra alle kanter. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/dfdd5b7b083c97a9823e2bdcce5f0e47?page=5 

Dragnes, K. (1990, November 21b). Tiden ebber ut for Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c8801f8e1ae8fbaae0d54573af5ba010?page=3 

Skadeskutt Thatcher. (1990, November 22). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6f5b16d2dc00c1472ccfae5f56931a79?page=1 

Dragnes, K. (1990, November 22a). Mot avgjørende tvekamp i London. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6f5b16d2dc00c1472ccfae5f56931a79?page=9 

Dragnes, K. (1990, November 22b). Intense press felte Thatcher. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/26cffa1cabf017b0256ab930d0934620?page=1 

Den ubøyelige bøyer av. (1990, November 23). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/abee2a09c930a8b4fd430508cbe5d1a1?page=1 

Dragnes, K. (1990, November 23a). Thatcher sloss helt til slutt. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/abee2a09c930a8b4fd430508cbe5d1a1?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 23b). Måtte tømme kalk uten whisky. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/abee2a09c930a8b4fd430508cbe5d1a1?page=7 

Borud, H. (1990, November 23). Norske reaksjoner. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/abee2a09c930a8b4fd430508cbe5d1a1?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 23c). Gallupsjokk for Labour. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/04e2b634750d7c4f8315899b0bbdb856?page=5 

Dragnes, K. (1990, November 24). Konservative med myk profil. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/34ea6792fd99c53e1fb8989ab6cb5f17?page=11 

Hansen, K. (1990, November 26). Thatchers seier over venstresiden. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/d39db3719527dacca234439b264f9ecd?page=3 

Dragnes, K. (1990, November 27). Tung støtte til Major. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/c766358431fe2d9a8d9938f484c55bd7?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 28a). Vaktskifte i London. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/ad13be03e5ec29f97f3004a020d405e4?page=5 



50 
 

Dragnes, K. (1990, November 28b). Motstanderne ga John Major seieren. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/69e0ba3bdb88bb704f4e14e89bc42517?page=7 

Britenes nye leder. (1990, November 29). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/aaf351864bdccf6f9afe7eb9daae9cbc?page=1 

Dragnes, K. (1990, November 29a). Major samler konservative: Thatcher er “hjemme” igjen. 

Aftenposten. https://www.nb.no/items/aaf351864bdccf6f9afe7eb9daae9cbc?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 29b). Storbritannia - Mulighetenes land?. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/aaf351864bdccf6f9afe7eb9daae9cbc?page=7 

Dragnes, K. (1990, November 30a). “Normale” fru Norma. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/53de2bf075d0aaa7502f4e918cac8d1c?page=17 

Dragnes, K. (1990, November 30b). Labour tilbake i skotsk valg. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/53de2bf075d0aaa7502f4e918cac8d1c?page=17 

Dragnes, K. (1990, December 1). Fra Jernkvinne til Stålmannen. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/f400f6666bf7db46b3f874bc1f7be112?page=3 

The New York Times. (1990, December 1a). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/f400f6666bf7db46b3f874bc1f7be112?page=3 

Svenska Dagbladet. (1990, December 1b). Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/f400f6666bf7db46b3f874bc1f7be112?page=3 

Neumann, I. B. (1990, December 3). Thatcher dårlig lederstjerne for Høyre. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/6a319a8c46266602592f385894d26fb9?page=1 

Dragnes, K. (1990, December 6). Labour mister sin hatfigur. Aftenposten. 

https://www.nb.no/items/51cb43695d9255b818c1af240ffff0ed?page=7 

Klassekampen: 

Spesialpoliti i London klubbet lærer i hjel: 4000 politifolk for å beskytte 60 nazister. (1979, 

April 25). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/acfc39b173a65d012527260ed32f29ae?page=5 

PLYMOUTH: Ny politibeskyttelse for nazistene. (1979 April 26). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/478b8a210fa5923ba0a6010201abcc40?page=3 

Rasisme-Debatt i Engelsk valgkamp: 20 000 i minnemarsj. (1979, April 30). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/def8e35bc49c3fdff43e882a7a802140?page=3 

Jevnt løp i sluttfasen. (1979, April 30). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/def8e35bc49c3fdff43e882a7a802140?page=3 



51 
 

Valgene i Storbritania: 90 kretser avgjørende arbeiderklassen taper uansett. (1979, May 4). 

Klassekampen. https://www.nb.no/items/4e115eb73f61320ef881bbdd35d67b40?page=3 

Rent flertall i parlamentet for Thacther. (1979, May 5). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/6f8f90763edc52c6996f95b36ccc4911?page=7 

Melkerapper Maggie Thatcher. (1979, May 5). 

Klassekampen.https://www.nb.no/items/6f8f90763edc52c6996f95b36ccc4911?page=7 

Nederlag for Blüchers engelske brødre. (1979, May 12). Klassekampen 

https://www.nb.no/items/a00daa1d3985ca61c562c3e207005ab0?page=9 

Fagbevegelsen advarer Thacther. (1979, May 26). Klassekampen 

https://www.nb.no/items/b032d3810050084d1de8445da23738f8?page=17 

Øyan, T. G. (1985, February 26). Ulovlig overvåkning. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/9163ff937e6f713a2de218fc6f1bb5a8?page=13 

Fjermeros, H. (1985, February 27). Vi kapitulerer ikke. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/a9b64068ec164a063a870cca7c3bdeef?page=11 

Gruve- støtte i Samfundet. (1985, March 01). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/5df9079848a9d65bc29b3b5572707b36?page=5 

For avblåsing. (1985, March 02). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/fa468f69c37fcf652579523ec8daa26e?page=21 

Fjermeros, H. (1985, March 04). Går samla tilbake. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/899cfe2de42c2d4c1fcf8f42cd733fa3?page=9 

Streikeslutt. (1985, March 05). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/24957047009737d43b02f7fb4eb5b992?page=3 

Øyan, T. G. (1985, March 05). Det stolte nederlaget. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/24957047009737d43b02f7fb4eb5b992?page=11 

Fjermeros, H. (1985, March 05a). Nøden tvang dem. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/24957047009737d43b02f7fb4eb5b992?page=13 

Fjermeros, H. (1985, March 05b). Det store sviket. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/24957047009737d43b02f7fb4eb5b992?page=13 



52 
 

Joramo, A. (1985, March 05). Gruvesamfunn uten alternativer. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/24957047009737d43b02f7fb4eb5b992?page=13 

Solberg, J. (1985, March 06). Streikens perspektiv. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/70c22889d4e6b1d23fb690a9def99422?page=3 

Fjermeros, H. (1985, March 06). Historieforfalskning. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/70c22889d4e6b1d23fb690a9def99422?page=11 

Fjermeros, H. (1985, March 09a). Vi er ikke splitta. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/29054399f32c68e979d8cdcb7d0ccfe8?page=15 

Fjermeros, H. (1985, March 09b). Jobber ikke med streikebrytere. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/29054399f32c68e979d8cdcb7d0ccfe8?page=15 

Bjørndal, D. (1985, March 11). Kampen fortsetter. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/29057b5e1d438ce451665b1f28013c47?page=11 

Johansen, P. M. (1990, November 3). Howe til angrep på Thatchers EF-politikk. 

Klassekampen. https://www.nb.no/items/4e5c9464065cdb5dac83cda24b8e77d7?page=3 

Thatcher bør gå. (1990, November 5). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/74a38dfb14fc2d30ace2b896aa6ec69a?page=0 

Jensen, P. (1990, November 8). Thatchers utfordrere. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/53729d0cbe22bb1864d83270b3eb1bc5?page=5 

Unnskyldning til Thatcher. (1990, November 12). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/f827d7b04a97fa28cf3491226e1b36f5?page=3 

Johansen, P. M. (1990, November 15). Heseltine utfordrer Jernkvinnen Thatcher. 

Klassekampen. https://www.nb.no/items/bba68da32d8cccdd5f4f3c458495fcd5?page=3 

Johansen, P. M. (1990, November 17). Heseltine får støtte av gallupen. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/be0035f1fb5dc6ad247b3bde8db60386?page=3 

Velger-nei til Thatcher. (1990, November 19). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/a02ef69ca524c0ec94a01c2eed90f77c?page=3 



53 
 

Johansen, P. M. (1990, November 21). British industriproduksjon synker. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/869e678b17cb34b9f5f37671188ba23b?page=3 

Thatcherismen. (1990, November 22). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/16771291fb65f550ea4b01b06a0e60ae?page=1 

Johansen, P. M. (1990, November 22). Tida ute for Thatcher?. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/16771291fb65f550ea4b01b06a0e60ae?page=3 

Etterlater seg økonomisk ruin. (1990, November 23). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/706646e242ba50746117e306f5e8846c?page=0 

Johansen, P. M. (1990, November 23a). Douglas Hurd seiler opp. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/706646e242ba50746117e306f5e8846c?page=3 

Johansen, P. M. (1990, November 23b). Etterlater seg et land i økonomisk ruin. 

Klassekampen. https://www.nb.no/items/706646e242ba50746117e306f5e8846c?page=3 

Brekke, B. (1990, November 23). Det store gruveslaktet i England. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/706646e242ba50746117e306f5e8846c?page=3 

Brekke, B. (1990, November 27). Heseltine tar over ledelsen?. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/01cd2df67ebb1765a643b6d9f79b35bc?page=3 

Ny Major. (1990, November 29a). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/af649af968e74731bcf2822bcc600f64?page=1 

Tårer for Thatcher. (1990, November 29b). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/af649af968e74731bcf2822bcc600f64?page=3 

Johansen, P. M. (1990, November 29). John Major innsatt som statsminister. Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/af649af968e74731bcf2822bcc600f64?page=3 

Major mer EF-vennlig. (1990, December 1). Klassekampen. 

https://www.nb.no/items/37318c69b2a5ca39b6898b2b0fb74f34?page=0 

 

 

  



54 
 

VG: 

Møst, A. (1979, April 25). DENNIS står alltid bak. VG 

https://www.nb.no/items/d09b51de1e18d3924ae9e3d7d211255d?page=17 

Møst, A. (1979, April 27). Reisende i valgløfter. VG 

https://www.nb.no/items/2eed023e6a17a9eb4bb45b4cc837fd3d?page=21 

Møst, A. (1979, April 28). På høye hæler mot Downing Street. VG 

https://www.nb.no/items/64f85396abcff5b5131649d7578a2046?page=21 

Møst, A. (1979, May 2). Fortsatt håp for Margaret Thatcher: Usikkert Britisk valg. VG 

https://www.nb.no/items/15de2c3499f08d31a046ca7ba9b8c4de?page=13 

Møst, A. (1979, May 2). Marginalkretsene avgjør hvem som skal ha nøkkelen til nr.10. VG 

https://www.nb.no/items/15de2c3499f08d31a046ca7ba9b8c4de?page=17 

Møst, A. (1979, May 3). Maggie eller Jim - Hvem får nøkkelen til den sorte døra?. VG 

https://www.nb.no/items/3c69a7a2891303bd18bdb274f94d5eca?page=19 

VG mener: Maggie vant. (1979, May 4). VG 

https://www.nb.no/items/781c10c058f6ffe870a220baf74b465e?page=1 

Klar seier for Maggie. (1979, May 4). VG 

https://www.nb.no/items/781c10c058f6ffe870a220baf74b465e?page=5 

Møst, A. (1979, May 4). Margaret I møter Elizabeth II. VG 

https://www.nb.no/items/781c10c058f6ffe870a220baf74b465e?page=5 

Møst, A. (1979, May 5). Sliten Maggie etter møte med dronningen: “Jeg skal inn og arbeide.” 

VG https://www.nb.no/items/781c10c058f6ffe870a220baf74b465e?page=5 

Møst, A. (1979, May 7). “Velutdannede og suksessrike”: Maggie og hennes menn. VG 

https://www.nb.no/items/c755b7f775218bb148740b5df60ddd8b?page=15 

Møst, A. (1979, May 14). TANTE BLÅ og de unge ørner. VG 

https://www.nb.no/items/f3dd8cf15a64699516d2162294aae916?page=15 

Stjernene flytter hjem til maggie. (1979, May 4). VG 

https://www.nb.no/items/f3dd8cf15a64699516d2162294aae916?page=37 



55 
 

Møst, A. (1979, May 16). GULL OG GLITTER. VG 

https://www.nb.no/items/d39835997bc7a21ad50bb514120d72ba?page=7 

Møst, A. (1979, May 19). Spotlight London. VG 

https://www.nb.no/items/dacbd903c25687bc5eedcd696a389446?page=47 

Møst, A. (1979, May 31). World’s biggest child party. VG 

https://www.nb.no/items/4b90eb68d965ed09eace2da26e65007e?page=47 

Streikeslutt. (1985, March 04a). VG. 

https://www.nb.no/items/41667c13e6cf77133e67cd98e5716e59?page=1 

Strømmen, K. (1985, March 04). Endelig slutt. VG. 

https://www.nb.no/items/41667c13e6cf77133e67cd98e5716e59?page=13 

Hemmelig avlytting. (1985, March 04b). VG. 

https://www.nb.no/items/41667c13e6cf77133e67cd98e5716e59?page=13 

Strømmen, K. (1985, March 05). Geriljakrig. VG. 

https://www.nb.no/items/588cd04261e935899caee918e10b0520?page=15 

Strømmen, K. (1985, March 25). Løsning i Nord- Irland. VG. 

https://www.nb.no/items/003f99a9066018cc6697b3033c1b2300?page=15 

Krog, K. (1990, November 2). Hardt slag mot Maggie. VG. 

https://www.nb.no/items/27f2e908c0be60630ab6c481029c1047?page=11 

Blått lys. (1990, November 6). VG. 

https://www.nb.no/items/2208d8e507c69549ebd3b5f42330eb24?page=1 

Krog, K. (1990, November 10). Jern-Maggie ruster. VG. 

https://www.nb.no/items/432d2d1cceb41d72c1f9338772b5b592?page=21 

Ødegård, P. O. (1990, November 13). Mytteri mot Maggie. VG. 

https://www.nb.no/items/00d7dab337f6b02916c77ca54c7add0a?page=19 

Krog, K. (1990, November 14). Ingen vei tilbake. VG. 

https://www.nb.no/items/c2c39dc9e5b4d98a3e1b8fb954a58e9a?page=1 

Krog, K. (1990, November 15). Mike Tarzan mot Jern-Ladyen. VG. 

https://www.nb.no/items/24e7f5d858134f699e50da4df399aed1?page=11 



56 
 

Krog, K. (1990, November 16). Råtne triks bak fasaden. VG. 

https://www.nb.no/items/984f8d7134fd8942bf305cfe69882788?page=13 

Krog, K. (1990, November 17). Skuddsikker jern-kvinne. VG. 

https://www.nb.no/items/a37f281ca5a68c3f8ec20ee42c9ca183?page=15 

Krog, K. (1990, November 19). “Tarzan” leder. VG. 

https://www.nb.no/items/91c81b13aed235c17e44e6c8be0763b7?page=11 

Krog, K. (1990, November 20). Skjebnevalg for Maggie. VG. 

https://www.nb.no/items/7a31b8093c3d1567480d2e8b8c2e51f0?page=9 

Drepende. (1990, November 21a). VG. 

https://www.nb.no/items/f0cecaac8dea270ff416d6a2684fb662?page=1 

Ødegård, P. O. (1990, November 21). Svanesang i speilsalen. VG. 

https://www.nb.no/items/f0cecaac8dea270ff416d6a2684fb662?page=1 

“Tarzan” feiret med bedre middag. (1990, November 21b). VG. 

https://www.nb.no/items/f0cecaac8dea270ff416d6a2684fb662?page=3 

Krog, K. (1990, November 21). SVERDSLAG mot jernladyen. VG.  

https://www.nb.no/items/f0cecaac8dea270ff416d6a2684fb662?page=3 

Krog, K. (1990, November 22). FLYKTER til “Tarzan”. VG.  

https://www.nb.no/items/ebba5b89148028acdcc1a18f6f62566a?page=13 

Norvik, P. (1990, November 23). Britisk drama. VG.  

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=1 

En epoke er over. (1990, November 23a). VG. 

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=1 

Krog, K. (1990, November 23). MAGGIES SISTE SHOW. VG.  

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=17 

Lauré, K. (1990, November 23). “En trist dag for landet”. VG.  

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=17 



57 
 

Fisker i rørt vann. (1990, November 23b). VG. 

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=17 

Helgesen, J. (1990, November 23). De kjemper om statsminister-posten. VG.  

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=19 

Christensen, J. Ø. (1990, November 23). Syse ønsker Major. VG.  

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=19 

Magnus, J. (1990, November 23). MAGGIE UTFOR etter 29 år på toppen. VG.  

https://www.nb.no/items/6bada44f4af1da63f483e01a0639cd24?page=19 

Krog, K. (1990, November 24). Ny stil i NO. 10. VG.  

https://www.nb.no/items/c1b6100f2a6e99eae2b9289fd5e64316?page=13 

Hurd på vei ut?. (1990, November 24). VG. 

https://www.nb.no/items/c1b6100f2a6e99eae2b9289fd5e64316?page=13 

Krog, K. (1990, November 27). Britisk nyvalg i dag. VG.  

https://www.nb.no/items/4dfa4b42b7d4c2eb892ab698af0b41c7?page=19 

Ny leder. (1990, November 28). VG. 

https://www.nb.no/items/24bdbe895807f10c4072385c434f3fa4?page=1 

Krog, K. (1990, November 28). Major tar kommando. VG.  

https://www.nb.no/items/24bdbe895807f10c4072385c434f3fa4?page=11 

Krog, K. (1990, November 29). Beholder proffene. VG.  

https://www.nb.no/items/e7498c927fa5e32b4f4e07afa29d3ca5?page=19 

Smith, G. (1990, December 1). Etter Thatcher. VG.  

https://www.nb.no/items/7ae2b49291781edac867bb04dc4fc586?page=1 

Krog, K. (1990, December 2). I opprømt Major-land. VG.  

https://www.nb.no/items/db4b57d5d30a8a59f8cc2fd9157da3d7?page=19 



58 
 

Krog, K. (1990, December 5). Fort Maggie. VG.  

https://www.nb.no/items/e13fbf7cf660e4fff4f4177eabc98568?page=11 

Til slottet. (1990, December 8). VG. 

https://www.nb.no/items/9143db3a9448759554f2ecfca06f7f5e?page=11 

 

 

 

  



59 
 

Appendix 

Thesis relevance for future work as an educator in the Norwegian education system 

After many long years at NTNU and having completed a Master’s thesis I have learned many 

lessons that will follow me into my future career as a teacher in the Norwegian education 

system. Simply completing a bigger piece of work such as this is in and of itself valuable 

knowledge as it has given me further understanding in what it means to build a project from 

start to finish. This is relevant as comprehensive research, evaluating different sources, 

academic writing, revising and rewriting the work you have done are all abilities which 

students in the Middle and High school levels of education are expected to have some 

knowledge of after they have graduated.  

 Additionally, the knowledge I gained about the topic of my thesis is highly relevant. 

Since this thesis is a deep dive into reactions to certain political events from a foreign country 

through the eyes of the Norwegian media it gives me firsthand experience and knowledge 

when it comes to how one can evaluate such a process. This is extremely important as both 

my future work as an English language teacher and a social science teacher will contain topics 

and themes where one will explore outside the domain of Norwegian domestic politics and 

work with both foreign and domestic sources.  

 Since the new teaching plans from the Norwegian department of education also has a 

bigger focus on interdisciplinary topics it becomes even more relevant as it gives me the 

ability to more easily integrate English and social science topics. 

 

 




