Lærerutdanning
Table of Contents
Hva vil skje i perioden framover:
Utviklingen vil fortsette som tidligere
- Maskinene blir mye kraftigere uten at prisen øker.
- Dagens maskiner er kraftige nok til å gjøre det man trenger
Man vil ha høyhastighetsnettverk på skolene og maskinene vil være tilknyttet nettet trådløst, noe som igjen fører til at alle elever vil kunne være tilknyttet nettet kontinuerlig.
Hvis forutsetningene legges til rette vil bruk av IKT kunne føre til store endringer i skolen.
- nye emner kan undervises.
- gamle emner kan læres på nye, forhåpentligvis bedre måter.
- lærer- og elevrollene vil forandre seg.
Skolen bør bli omstrukturert hvis dette nye hjelpemiddelet skal kunne utnyttes fullt ut.
- det egner seg dårlig for tradisjonell klasseromsundervisning.
- mer tverrfaglig prosjektorientert undervisning.
- omorganisering av skoledagen, skillet mellom klasser og klassetrinn vil kunne bli utvisket.
Lærerutdanningen må ta hensyn til det nye verktøyet.
Man må ikke være dataekspert for å kunne bruke teknologien, men en må få en pedagogisk utdanning som tar hensyn til det nye hjelpemiddelet. Ikke fordi man må bruke datamaskin, men fordi den potensielt har så mange muligheter at man i hvertfall må ta hensyn til det, og vurdere om den ikke bør benyttes. Lærerne må få en opplæring som gjør at de kan legge til rette for at elevene kan bruke IKT. Det er ikke noe mål at alle skal bruke IKT, men alle som vil må kunne få muligheten. IKT må også brukes på elevenes premisser – ingen må tvinges til å bruke noe som ikke passer til dem, og dette må lærerne ha kompetanse til å håndtere.
Neste artikkel
Loading title