LOADING

Lærerutdanning

Lærerutdanning

Table of Contents

Det er svært relevant å sette søkelyset på utdanningen til lærere som ikke skal undervise i datateknologi. Det er i vanlige fag som matematikk, norsk, språk etc. at datateknologien vil kunne endre skoleverdagen for både lærere og elever. Disse lærerne får imidlertid lite opplysninger om på hvilken måte de kan bruke datateknologien innenfor sitt fagområde. Dette burde tas inn som en del av undervisningen som gis på universiteter og høgskoler, for å skolere fremtidens lærere til å kunne utnytte fremtidens hjelpemiddel. For øyeblikket får ikke kommende lærere en opplæring i hvilken pedagogikk man bør anvende når man skal bruke IKT i undervisningen innen sine egne fag. Det blir opp til hver enkelt lærer å finne ut av dette. Når man så kommer ut i skolen ender man opp med å spørre skolens IT-lærer (hvis man har en slik) eller til en lærer som har IT som hobby. Denne læreren får dermed får en “guru-status” han eller hun ikke fortjener. At man vet en del om IKT betyr ikke at man vet hvordan andre lærere skal bruke maskinene i sin undervisning. Problemet er at problemet lett blir “teknologisert”, men kan fort fokusere på de tekniske løsningene, og ikke på de pedagogiske.

Hva vil skje i perioden framover:

Utviklingen vil fortsette som tidligere

  • Maskinene blir mye kraftigere uten at prisen øker.
  • Dagens maskiner er kraftige nok til å gjøre det man trenger

Man vil ha høyhastighetsnettverk på skolene og maskinene vil være tilknyttet nettet trådløst, noe som igjen fører til at alle elever vil kunne være tilknyttet nettet kontinuerlig.

Hvis forutsetningene legges til rette vil bruk av IKT kunne føre til store endringer i skolen.

  • nye emner kan undervises.
  • gamle emner kan læres på nye, forhåpentligvis bedre måter.
  • lærer- og elevrollene vil forandre seg.

Skolen bør bli omstrukturert hvis dette nye hjelpemiddelet skal kunne utnyttes fullt ut.

  • det egner seg dårlig for tradisjonell klasseromsundervisning.
  • mer tverrfaglig prosjektorientert undervisning.
  • omorganisering av skoledagen, skillet mellom klasser og klassetrinn vil kunne bli utvisket.

Lærerutdanningen må ta hensyn til det nye verktøyet.

Man må ikke være dataekspert for å kunne bruke teknologien, men en må få en pedagogisk utdanning som tar hensyn til det nye hjelpemiddelet. Ikke fordi man må bruke datamaskin, men fordi den potensielt har så mange muligheter at man i hvertfall må ta hensyn til det, og vurdere om den ikke bør benyttes. Lærerne må få en opplæring som gjør at de kan legge til rette for at elevene kan bruke IKT. Det er ikke noe mål at alle skal bruke IKT, men alle som vil må kunne få muligheten. IKT må også brukes på elevenes premisser – ingen må tvinges til å bruke noe som ikke passer til dem, og dette må lærerne ha kompetanse til å håndtere.