«Hvorfor skal ikke jeg få bruke tid på det jeg liker?» - En kvalitativ studie av kvinners erfaringer med e-sport
Abstract
Denne masteroppgaven handler om kvinners erfaringer med e-sport. Jeg fokuserer særlig på deres opplevelser av utrygghet i e-sport, samt hvordan kvinner håndterer utryggheten. Forskningsspørsmålet jeg belyser er: «På hvilken måte opplever kvinner utrygghet i e-sport, og hvordan håndterer kvinner opplevelsen av utrygghet?»
Det metodiske grunnlaget for masteroppgaven er 10 kvalitative intervju med kvinnelige e-sportsspillere, på både topp- og breddenivå. Analysemetoden baserer seg på Eggebøs (2020) kollektiv kvalitative analyse. Mitt empiriske datamateriale er diskutert i lys av tidligere forskning om barrierer for kvinners deltakelse i e-sport. Videre blir Beauvoirs (2000) teoretiske perspektiv, det annet kjønn, benyttet, sammen med begrepet stereotypitrussel (Steele & Aronson, 1995).
Hovedfunnene i oppgaven presenteres i fire tematiske deler: (1) kvinners ambivalente forhold til e-sport, (2) hvordan kjønnsstereotypier bidrar til utrygghet, (3) kvinners opplevelse av trusler, hets og flørting, og (4) kvinners håndtering av utrygghet i e-sport.
Gjennom studien kommer det frem erfaringer hvor menn tror kvinnene deltar i e-sport for menns behov, eller som en informant sa: «de tror vi er der for å "please" dem». Dette er et av flere eksempler hvor andregjøringen av kvinner skaper utrygghet for kvinners deltakelse i e-sport. Analysen viser at andregjøringen av kvinner bidrar til opplevelsen av utrygghet, noe som videre begrenser kvinners mulighet for likestilt deltakelse i e-sport. Kvinnene opplever å hele tiden måtte rettferdiggjøre sin posisjon, noe som bidrar til stereotypitrussel. Trusselen skapes gjennom et ønske om å ikke skulle bekrefte at de er en stereotypisk kvinnespiller, da en stereotypisk kvinnespiller er dårligere enn menn, basert på informantenes opplevelser. Videre viser studien at kvinnenes opplevelser med trusler, hets og flørting skaper utrygghet, som videre utfordrer tanken om at e-sport kan være for alle. Kvinner håndterer utrygghet på ulike måter, hvor funnene viser at kvinner benytter disse seks håndteringsstrategiene: (1) Å bli hardbarket over tid, (2) reagerer aggressivt på trusler og hets, (3) tester spilleres humør og oppførsel i lobbyer, (4) skjule kjønn og identitet, (5) blokkerer og rapporterer uønsket atferd, og (6) gi opp e-sport som fritidsaktivitet. Basert på funnene i oppgaven ser e-sport ut til å ha likestillingsutfordringer, hvor e-sport enda har et urealisert potensial til å kunne være en likestilt arena. This master’s thesis explores women’s experiences in esports. The focus will be on their experiences of insecurity in esports, while finding various forms of coping strategies women apply to manage the insecurity. The research question I address is: «In what ways do women experience insecurity in esports, and how do they handle the experience of insecurity?».
The research is based on 10 qualitative interviews with female esports players at both professional and amateur levels. The analysis method is based on Eggebø’s (2020) collective qualitative analysis. The empirical data is discussed in light of previous research on barriers for women’s participation in esports. Furthermore, Beauvoir’s (2000) gender theory about women as the second sex is utilized, along with the concept of stereotype threat (Steele & Aronson, 1995)
The main findings of the thesis are categorized into four themes: (1) women’s ambivalent relationship with esports, (2) how gender stereotypes contributes to insecurity, (3) women’s experience of threats, harassment, and flirting, and (4) women’s handling of insecurity in esports. The study reveals experiences where men believe women are involved in esports for men’s sake, or as one of the informants said: «They think we’re here to please them». This is one example of how the othering of women creates insecurity for their participation in esports. The analysis demonstrates that the othering of women contributes to experiences of insecurity, which further limits women’s opportunities for equal participation in esports. Women feel the need to constantly justify their position, contributing to stereotype threat. The threat is created by a desire not to confirm that they are a stereotypical female player, as a stereotypical female player is perceived to be worse than men, based on the informants’ experiences. Furthermore, the study shows that women’s experiences of threats, harassment and flirting contribute to insecurity, which further challenges the idea that esports can be for everyone. Women handle insecurity in various ways, with findings showing that women employ these six coping strategies: (1) Adopting a ‘thick skin’, (2) reacting aggressively to threats and harassment, (3) vibe-checking the lobby, (4) hiding their gender and identity, (5) blocking and reporting negative behaviour, or (6) giving up esports as their leisure activity. Based on the thesis findings, esports faces gender equality challenges, and still holds unrealized potential to become a truly equal arena.