Sustentabilitas sensu Archaeologiae: En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av bruken av bærekraft i norsk arkeologiundervisning i studieåret H21/V22
Abstract
Bærekraft og bærekraftig utvikling er begreper vi møter på konstant i dagens samfunn, men som regel er disse begrepene vanskelig å tolke. Temaet er blitt en del av strategier og handlingsplaner, og vi har bærekraftmål vi skal treffe innen 2030, både nasjonalt og internasjonalt. Utdanning er en sentral del av det grønne skiftet, og bærekraft har derfor vært en del av agendaen hos flere universiteter og høyskoler. Om vi skal inkludere dette i utdanningen, må begrepet nærmere undersøkes i lys av eget fagfelt.
Denne oppgaven hadde derfor som mål å kartlegge inkluderingen av begrepet og konseptet bærekraft i arkeologiundervisningen i Norge for studieåret H21/V22. Oppgaven gjorde dette ved å samle inn data fra de fire universitetene i Norge som tilbyr en arkeologiutdanning (NTNU, UiB, UiO og UiT), og undersøke om disse anvender bærekraftkonseptet i deres undervisning. Det ble laget en metode for undersøkelse av denne typen datasett, samt et begrepssett bestående av nyanser av arkeologi med tilhørende nøkkelord som kan brukes til videre forskning på bærekraft og arkeologi. Det ble undersøkt totalt 77 emner fra de fire universitetene, i tillegg til spørreundersøkelser og intervju. Bruken av denne metoden og begrepssettet var vellykket, og det kunne fanges opp flere tilfeller med bruk av bærekraft i arkeologiundervisningen ved de fire universitetene. Svarene fra spørreundersøkelsene og intervjuene ga også mer innsikt i hvordan dette fanges opp av studenter og ansatte, og hvorvidt bærekraft er et tema som er satt på agenda ved arkeologiprogrammene. Sustainability and sustainable development are terms that we constantly hear around us in our society today, but people usually have a hard time grasping the word’s meanings. With the UNs sustainability development goals set for 2030, both on a national and international level, the topic of sustainability is being introduced into strategies and action plans. Education plays an important role in the Green Shift, and thus sustainability has been included onto several colleges and universities’ agendas. The term however needs further investigation in the scope of our own profession if it is to be included in our education.
The aim of this thesis was to survey the inclusion of the term and concept of sustainability in archaeology teaching in Norway for the academic year A21/S22. This was accomplished by collecting data from the four Norwegian universities offering a degree in archaeology (NTNU, UiB, UiO and UiT) and examine if they use the sustainability concept in their teaching. A method for surveying this specific data was developed, along with a set of terms. These terms are made up of nuances of archaeology with associated key words which will prove useful for further research. A total of 77 subjects from the four universities were surveyed, in addition to student/employee surveys, and interviews. Several instances with the use of sustainability in teaching were discovered, proving the use of this method and the set of terms successful. The results from the surveys and interviews gave more insight into how students and employees understand and notice the use of sustainability in the teachings, as well as insight into the potential inclusion of sustainability in the archaeology programme’s agendas.