Kompetanse i tjenesten - Hvordan kompetanse hos ansatte i tjenesten påvirker bruken av velferdsteknologi i kommunen
Abstract
Velferdsteknolog er antatt å være et av de viktigste midlene for å kunne håndtere eldrebølgen som er forventet de neste årene. For at velferdsteknologi skal fungere effektiv, kreves det ofte en stor og komplisert tjeneste rundt teknologien. De siste årene har Gjøvik kommune tatt i bruk en ny Helthetlig tjenestemodell for velferdsteknologi, for å kunne ta i bruk velferdsteknologi i større grad en tidligere. Denne masteroppgaven benytter metoder fra tjenestedesign for å avdekke smertepunkter i tjenesten, spesielt knyttet til kompetanse og opplæring. Her konkluderes det med hvordan opplæring av sentrale ansatte i tjenesten kan hjelpe til med å få velferdsteknologi ut til sluttbrukerne. Walfare technoligy is considere to be one of the most important means to handle the anticipated wave of elderly in the coming years. For welfare technoligy to function effectivly, it often requires a large and complex service infrastructure. In recent years, Gjøik municipality has implemented a new holistic service model for welfare technoligy, to increace its utilization. This master theses utilizes methodes form service design to identify pain points in the serrvice, pratticularly related to cpmpetence and training. It concludes how training of key employees in the service can help deliver welfare technology to end-users more effictively.