Exploring Coastal Norway: An Interactive Approach to Enhance Educational Tourism on Cruises
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140768Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1151]
Sammendrag
Valget av Bodø som europeisk kulturhovedstad i 2024 fremhever den økende interessen for cruiseturisme langs norskekysten og inspirerer til innovasjon for å forbedre brukeropplevelser. I 2023 besøkte 5,5 millioner cruisepassasjerer norske havner (Forbes, 2023), noe som understreker turistnæringens betydning for både lokal og nasjonal økonomi, og at det fortsatt er rom for forbedring. Service- og opplevelsesdesign kan forsterke den positive utviklingen ved å øke tilfredshet, lojalitet, produkt-differensiering, omsetning, effektivitet, pådriverarbeid og bærekraftig vekst (Szóstek, 2020). Shore Control Lab (SCL) ved NTNU Nyhavna har som mål å forbedre maritim teknologi og brukeropplevelse gjennom menneskesentrert design.
En forsker fra SCL oppdaget mangelfull informasjon til passasjerene om hva skipet seiler forbi langs kysten av Norge. Dette dannet grunnlaget for et service- og opplevelsesdesignprosjekt for å undersøke passasjerenes behov og skape nye formidlingsmuligheter. Studien, gjennomført på to cruisereiser, var brukersentrert og basert på observasjon, intervjuer og autoetnografi. Den iterative designprosessen inkluderte 31 brukertester og 14 intervjuer, der designet ble forbedret basert på tilbakemeldinger fra brukerne.
Passasjerenes primære motivasjon for norske cruisereiser er å oppleve naturen langs kysten. Været er ikke alltid ideelt, så landskapet oppleves ofte gjennom store vinduer fra komfortable innendørs miljøer på passasjerdekkene. Om vinteren blir det imidlertid begrenset med dags-lys, og det kan være vanskelig å følge landskapet gjennom vinduene, som i mørket blir til store reflekterende flater. For å adressere denne ut-fordringen, utviklet jeg nye natur-, kultur- og historieopplevelser i de mørke vindusflatene ved hjelp av prosjektorinstallasjoner. Denne til-nærmingen forbedrer ikke bare passasjeropplevelsen, men skaper også læringsmuligheter. The growing appeal of Norwegian cruise tourism, highlighted by Bodø’s appointment as the European Capital of Culture for 2024, presents an opportunity to enhance passenger experiences. In 2023, Norwegian ports welcomed a record 5.5 million cruise passengers (Forbes, 2023), underscoring the sector's importance to national and local economies. Service and experience design can sustain this economy by influencing satisfaction, loyalty, differentiation, revenue, advocacy, operational efficiency, and sustainable growth (Szóstek, 2020). The Shore Control Lab (SCL) at NTNU Nyhavna aims to improve maritime user experiences through these methodologies.
A researcher from the SCL observed a lack of information about coastal views on a Norwegian coastal cruise, prompting a service and experience design project to investigate passenger needs and create educational opportunities. The study, conducted on two cruise journeys, was user-centered through observations, interviews, and auto-ethnography. The iterative design process involved 31 user tests and 14 interviews, refining the solution based on user feedback.
Passengers' primary motivation for Norwegian cruises is to experience the coastal nature. Due to the West Coast weather, passengers often view the scenery through panoramic windows from the comfort of the indoor environment. However, during winter, the limited daylight hours obstruct the view of the coast, turning the large windows into valueless reflective surfaces. To address this issue, I created an installation utilising projectors to display nature and culture-related content on the windows during these dark hours, providing passengers with experiences they would otherwise miss. This approach not only enhances the passenger experience but also offers educational opportunities.