Ingen blir gode alene
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140396Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke ansattes opplevelser av tilbakemeldingskulturen på arbeidsplassen. Oppgaven undersøker deltakernes opplevelser av ulike typer tilbakemeldinger. Der det setter fokus på tilbakemeldingene som oppleves nødvendige, nyttige og verdifulle for seg selv, arbeidsmiljøet og tilbakemeldingskulturen. I tillegg undersøker oppgaven lederens coachende tilnærming til tilbakemeldinger, ettersom det er en viktig del av både tilbakemeldingskulturen og rollen den spiller for medarbeidernes evne til selvledelse. Studien søker derfor å svare på problemstillingen: «Hvordan opplever ansatte tilbakemeldingskulturen på arbeidsplassen?», samt forskningsspørsmålet «Hvordan kan lederens coachende tilnærming til tilbakemeldinger fremme medarbeideres evne til selvledelse?». Studien benytter en kvalitativ forskningsmetode med en casestudie-tilnærming, hvor jeg gjennomførte semi-strukturerte intervjuer med en leder og fem medarbeidere fra en bestemt bedrift. Det innsamlede datamaterialet fra intervjuene ble deretter transkribert og analysert gjennom en tematisk analyse. Her identifiserte jeg tre hovedkategorier som belyser deltakernes opplevelser og perspektiver: 1 «Kraften i positive tilbakemeldinger – det er så koselig», 2. «Ubehag og utvikling gjennom tilbakemeldinger – det er ubehagelig, men jeg tåler det» og 3. «Coachende tilnærming til tilbakemeldinger – det er du selv som har svarene».I diskusjonen ble deltakernes opplevelser diskutert i lys av teori og tidligere forskning. Teorigrunnlaget omhandlet ulike typer tilbakemeldinger, tilbakemeldingskultur, coachende tilnærming, selvledelse og selvbestemmelsesteorien. Diskusjonens hovedpunkter trekker frem viktigheten av positive og konstruktive tilbakemeldinger for personlig og felles vekst. Samtidig hvordan deltakerne opplever dette i tilbakemeldingskulturen på arbeidsplassen. Videre diskuteres lederens coachende tilnærming til tilbakemeldinger i sammenheng med selvledelse og tilbakemeldingskulturen. Til slutt blir tilbakemeldingskulturen sett i lys av selvbestemmelsesteoriens tre grunnleggende behov. Funnene i studien belyser hvordan positive tilbakemeldinger, konstruktive tilbakemeldinger og coachende tilnærminger spiller hver sin viktige rolle i å fremme personlig og felles utvikling på arbeidsplassen. Det bidrar til å skape en tilbakemeldingskultur som oppleves positiv, trygg og viktig. Den viser også hvordan lederens coachende tilnærming kan fremme selvledelse, og som bidrar til en mer effektiv og komfortabel tilbakemeldingskultur.
Nøkkelord: «tilbakemeldinger», «tilbakemeldingskultur», «coachende tilnærminger», «selvledelse». The purpose of this thesis has been to investigate employees' experiences of the feedback culture in the workplace. The study examines the participants' experiences of various types of feedback. Focusing on those perceived as necessary, useful and valuable for themselves, the work environment and the feedback culture. Additionally, the thesis explores the leader's coaching approach to feedback, as it is an important part of both the feedback culture and its role in enhancing employees' self-leadership abilities. Therefore, the study seeks to answer the research question: "How do employees experience the feedback culture in the workplace?", and the sub-question: "How can the leader's coaching approach to feedback promote employees' self-leadership abilities?".The study uses a qualitative research method with a case study approach, conducting semi-structured interviews with a leader and five employees from a spesific company. The collected data from the interviews were transcribed and analyzed through a thematic analysis. Three main categories were identified to higlight the participants' experiences and perspectives: 1 "The power of positive feedback - it's so nice", 2. "Discomfort and development through feedback - it's uncomfortable, but I can handle it" and 3. "Coaching approach to feedback - you have the answers yourself".In the discussion, the participants' experiences were discussed in light of theory and previous research. The theoretical foundation covers various types of feedback, feedback culture, coaching approach, self-leadership and self-determination theory. The main points of the discussion emphasize the importance of positive and constructive feedback for personal and collective growth. And how the participants experience this in the feedback culture at the workplace. Furthermore, the leader's coaching approach to feedback is discussed in relation of self-leadership and the feedback culture. Finally, the feedback culture is viewed through the lens of self-determination theory's three basic needs.The findings of the study illustrate how positive feedback, constructive feedback and coaching approaches each play an important role in promoting personal and collective development in the workplace. This contributes to creating a feedback culture that is perceived as positive, safe and important. It also shows how the leader's coaching approach can enhance self-leadership, which contributes to a more effective and comfortable feedback culture.
Keyword: “feedback”, “feedback culture”, “coaching approaches”, “self-leadership”.