Digital tilhørighet hos unge mellom 16-24 år
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140032Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3564]
Sammendrag
Slik teknologi og kommunikasjon har utviklet seg, har sosiale medier blitt en viktig del av de flestes liv, om det brukes for underholdning eller læring. Siden det stadig kommer nye trender og apper er det som oftest de unge som først tar dette i bruk. Men hvilke tanker har egentlig unge om sin egen bruk. Opplever de fellesskap og tilhørighet ved bruk av sosiale medier? Statistisk sentralbyrå gjennomførte i 2023 en undersøkelse som viste at 97% av unge mellom 16-24 år bruker en form for sosiale medier. Jeg hadde derfor lyst til å undersøke hvilket forhold unge i denne aldersgruppen har til sosiale medier, til sin bruk av sosiale medier og om de kjenner på noe tilhørighet til de digitale gruppene de eventuelt er en del av. Problemstillingen ble da «Hvordan utvikler digital tilhørighet seg hos unge mennesker i aldersgruppen 16-24 år». Jeg valgte å forske på under temaene digital kompetanse, digitalt identitet og digital fellesskap for å kunne se hvordan utviklingen av digital tilhørighet utvikler seg. Denne oppgaven trekke inne teori om mediadidaktikk, identitet og fellesskaps-teorier.
I flere individuelle intervju og gruppeintervju ble det forsøkt å finne ut av dette. Gjennom intervjuene blir det funnet felles temaer som så blir drøftet. Jeg fant ut at det grunnleggende er hvor god digital kompetanse unge har. uavhengig om de lærer dette i skolen eller om utvikler dette ved egen bruk er det viktig at de har ferdigheter de kan bruke når de former sin digitale identitet og deltar i digitale fellesskap. Fra empirien som ble samlet inn gjennom intervju og analyse, er det tydelig at informantene var både interessert i tema for masteroppgaven, men også at de mente at dette var viktig spørsmål for fremtiden. Siden digital kompetanse er så sentralt er det viktig ikke bare at lærere har god digital kompetanse som må holdes oppdatert, men også at unge elever lærer å reflektere over egen bruk og kompetanse for å kunne være aktive digitale medborgere. Gjennom studien blir empirien knyttet til teori og tidligere forskning som støtter hva mine informanten sier, men viser også hvordan noe empiri kan være feil.
Jeg mener det er store mangler i hvordan dagens skole håndterer den digital undervisningen. Det blir for snevert når det kun er samfunnsfag som har ansvaret siden så store del av unges liv har tilknytning til digitale medier. Målet bør være å inkludere undervisningen i digital kompetanse og kritisk tenking i så mange fag som mulig. Min mening er at læreplanen og undervisningen i skolene ikke har forstått hvor tverrfaglig de digitale miljøene er. As technology and communication have developed, social media have become an important part of most people's lives, whether used for entertainment or learning. Since latest trends and apps are constantly changing, it is usually the young who adopt them first. But what do young people really think about their own use? Do they experience a sense of community and belonging through social media? SSB conducted a survey in 2023 which showed that 97% of young people aged 16-24 use at least one form of social media. Therefore, I wanted to investigate the relationship young people in this age group have with social media, their usage, and whether they feel a sense of belonging to the digital groups they may be part of. The research question became "How does digital belonging develop among young people aged 16-24?" I chose to research the sub-themes of digital competence, digital identity, and digital community to see how the development of digital belonging progresses. This paper draws on theories of media didactics, identity, and community theories.
Through total of four individual and group interviews, this was explored. Common themes were identified through the interviews and then discussed. I found that the fundamental aspect is the level of digital competence young people have. Regardless of whether they learn this in school or develop it through their own use, it is important that they have the skills they can use when shaping their digital identity and participating in digital communities. From the empirical data collected through interviews and analysis, the informants were both interested in the topic of the thesis and believed that these are important questions for the future. Since digital competence is so central, it is crucial not only that teachers have good digital competence that must be kept updated, but also that young students learn to reflect on their own use and competence to be active digital citizens. The study connects the empirical data to theory and previous research that supports what my informants say but also shows how some empirical data can be flawed.
There are significant shortcomings in how today's schools manage digital education. It is too narrow when only social studies are responsible, as such a large part of young people's lives is connected to digital media. The goal should be to include education in digital competence and critical thinking in as many subjects as possible. In my opinion, the curriculum and teaching in schools have not understood how interdisciplinary digital environments are.