Indre motivasjon blant ansatte hos "regnskapsbedrift"
Abstract
I dagens konkurranseutsatte forretningsmiljø, opplever bedrifter økende utfordringer med å beholde ansatte, spesielt i møte med vanskelige markedsforhold. Denne studien tar sikte på å utforske hvordan lederen i regnskapsbedriften kan opprettholde de ansattes motivasjon uten å benytte økonomiske insentiver.Det ble gjennomført en casestudie av bedriften med en kvalitativ tilnærming, basert på fokusgrupper med seks respondenter og ett individuelt intervju. Vi ønsket å skille lederens intervju fra de ansattes, da vi ikke ønsket at lederens tilstedeværelse skulle påvirke svarene til ansatte. Dette gav oss muligheten til å utforske de dypere lagene av motivasjon blant de ansatte i regnskapsbedriften. Resultatene og analysen baserer seg på dataene fra intervjuene, med hvert tema beskrevet ved hjelp av sitater fra respondentene. Våre funn angående lederens rolle i påvirkningen av de ansattes motivasjon, omfatter faktorer som tillit, belønning og fleksibilitet. Videre indikerer våre funn at faktorer som arbeidsmiljø, personlig utvikling og ny kunnskap, fleksibilitet, belønninger og anerkjennelse, mestringsfølelse, samt resultater og mål, positivt påvirker de ansattes motivasjon. Potensielle faktorer som kan redusere ansattes motivasjon inkluderer lønn, stress og arbeidsmengde, samt fleksibilitet og tilbakemeldinger. In today's competitive business environment, companies are facing increasing challenges in retaining employees, especially in light of difficult market conditions. This study aims to explore how the leader in the accounting firm can maintain the motivation of employees without resorting to financial incentives.A case study of the company was conducted using a qualitative approach, based on focus groups with six respondents and an individual interview. We wanted to separate the leader's interview from the employees' responses, as we did not want the leader's presence to influence the answers of the employees. This allowed us to delve into the deeper layers of motivation among the employees in the accounting firm. The results and analysis are based on the data from the interviews, with each theme described using quotes from the respondents. Our findings regarding the leader's role in influencing employee motivation include factors such as trust, reward, and flexibility. Furthermore, our findings indicate that factors such as work environment, personal development and acquisition of new knowledge, flexibility, rewards and recognition, sense of mastery, as well as achievement and goals, positively affect employee motivation. Potential factors that may reduce employee motivation include salary, stress and workload, flexibility, and feedback.