Hvilke faktorer påvirker barn med cerebral parese sin deltakelse i fritidsaktiviteter, og hva kan øke deltakelse?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138241Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Abstrakt
Bakgrunn: I tidligere forskning kommer det frem at barn med cerebral parese (CP) er mindre deltakende i fritidsaktiviteter, og bruker 3-5 ganger så mye energi enn barn uten en funksjonsnedsettelse. Barn med CP deltar ofte mindre i fritidsaktiviteter enn barn uten en funksjonsnedsettelse. De med faller ofte utenfor, og når barn har usynlig eller mindre synlige funksjonsnedsettelser opplever de at tilbudene ikke er tilrettelagt. Samtidig viser statistikk at det er større frafall på ordinære fritidsaktiviteter for barn med funksjonsnedsettelse når de blir eldre. Når barn føler på tilhørighet og mestring i fysisk aktivitet øker deres deltakelse.
Hensikt: Formålet med denne studien er å undersøke faktorer som påvirker deltakelsen i fritidsaktiviteter for barn med lett grad av CP, og hva som kan øke deltakelse.
Metode: Kvalitativ metode i form av semistrukturerte intervju med tre ergoterapeuter i forskjellige helsesektorer. Analysen er inspirert av systematisk tekstkondensering.
Resultat: Funnene viser til faktorer som påvirker deltakelse i fritidsaktivitet for barn med lett grad av CP. Faktorene som trekkes frem er “personlige faktorer”, “samarbeid og veiledning”, “energiøkonomisering” og til slutt “tilhørighet”.
Oppsummering: Studien viser at barn med CP deltar mindre i fritidsaktiviteter, og at mangel på kunnskap om hvordan å tilrettelegge er en faktor som hindrer deltakelse. Det kan tyde på et behov for ytterligere forskning på deltakelse i fritidsaktiviteter for barn med lett grad av CP, og hva som kan øke deltakelsen for målgruppen.
Nøkkelord: cerebral parese, cp, barn, barneskolealder, fritidsaktiviteter og deltakelse