Hva karakteriserer samhandlingen mellom norske audiografer og hørselskontakter i rehabiliteringen av hørselshemmede - En kvalitativ studie av erfaringer og tanker i fagfeltet
Abstract
Formål: Å undersøke hva som karakteriserer samhandling mellom audiografer og hørselskontakter i rehabiliteringen av hørselshemmede, ved å belyse tanker og erfaringer om samhandlingen i fagfeltet.
Metode: Kvalitativt fenomenologisk fokusgruppestudie. Audiografer og hørselskontakter ble rekruttert via digital korrespondanse. Intervjuet ble gjennomført på Microsoft Teams. Datamaterialet ble transkribert, og analysert med systematisk tekstkondensering.
Deltakerutvalg: Fem deltakere (3 hørselskontakter og 2 audiografer) ble rekruttert. Hørselskontaktene hadde bakgrunn som ergoterapeuter og sykepleier. Audiografene jobbet ved offentlige sykehus.
Resultater: Deltakerne delte erfaringer og tanker om god og/eller mangelfull samhandling, både fra sine arbeidshverdager, og teoretisk. Store forskjeller i hørselskontaktrollens organisering og ulik prioritering fra kommune til kommune ble beskrevet, og påpekt som å være til hinder for god samhandling i mange tilfeller. Manglende tilretteleggelse av enkle digitale løsninger for informasjonsflyt og kommunikasjon ble trukket frem som et markant utfordringsmoment for samhandlingen. Deltakerne snakket om synliggjøring av, og bevissthet om, hørselsproblematikk og helsetjenestene knyttet til denne, som et aktuelt steg på veien mot å styrke prioritering, og gjennom dette også samhandlingen. God samhandling ble av deltakerne beskrevet som veldig verdifull for den hørselsrehabiliterende jobben de gjør, og dermed også for tilbudet de kan gi pasienter/brukere og deres pårørende.
Konklusjon: Studien fant at samhandlingen karakteriseres av variasjoner i utførelse og vellykkethet, blant annet på bakgrunn av forskjeller i organisering og hørselsfaglig kompetanse. God samhandling mellom audiografer og hørselskontakter vurderes til å være av stor verdi for å styrke rehabiliteringstilbudet disse kan tilby de hørselshemmede og deres pårørende. Objective: To investigate the characteristics of interaction/cooperation between audiologists and “hearing-contacts” in rehabilitation of the hearing impaired, by highlighting the experiences and thoughts within the hearing field.
Method: A qualitative, phenomenological focus group interview was conducted. Audiologists and “hearing-contacts” were recruited through digital correspondence. The interview was conducted on the digital platform Microsoft Teams. The data material was transcribed and analyzed using systematic text condensation.
Study sample: Five participants (3 “hearing-contacts” and 2 audiologists) were recruited. The “hearing-contacts” had professional backgrounds in ergotherapy and nursing. The audiologists were employed at public hospitals.
Results: The participants shared their experiences of, and thoughts around, sufficient and/or insufficient cooperation, as well as theoretically sufficient cooperation. Great differences were found in how the role of “hearing-contact” was organized and prioritized between municipalities, leading to variable and obstructed cooperation in many cases. Existing digital solutions for informational flow and communication were described as not being facilitated towards interaction between the parties. The participants discussed a need for increased knowledge and visibility of hearing related issues, and the related health services that provide care, as a means to strengthen prioritization, and through this, cooperation. The participants described sufficient cooperation as highly valuable for the work they do towards hearing-related rehabilitation, and as such, also for the services they can provide the affected patients and their relatives.
Conclusion: The study found that the interaction is characterized by variations in execution and success, as a result of differences in organization and audiological competence, among other things. Sufficient cooperation between audiologists and “hearing-contacts” is considered to be of great value towards strengthening the rehabilitation they can provide to the hearing impaired and their relatives.