Tilbøyelighet for flyt og veksttankesett: undersøke sammenhengen og kjønnsforskjeller blant norske voksne
Abstract
Formålet med studien var å undersøke sammenhengen mellom motivasjonsfaktorene tilbøyelighet for flyt, veksttankesett og deres relasjon til eventuelle kjønnsforskjeller hos norske voksne (N = 589). Studien samlet inn data ved å benytte et kvantitativt selvrapporteringsskjema som ble distribuert digitalt. Veksttankesett ble målt med «Growth mindset-scale» (Sigmundsson & Haga, 2024), og tilbøyelighet for flyt med «The General flow Proneness Scale» (Elnes & Sigmundsson, 2023). En Spearman Rho korrelasjonsanalyse antyder en moderat, positiv og signifikant korrelasjon mellom tilbøyelighet for flyt og veksttankesett, rs = .38, p<.001. En tohalet uavhengig t-test antyder ingen kjønnsforskjeller i skår på tilbøyelighet for flyt, d = .19. Ytterligere t-tester antyder forskjeller i grad av utfordring for best mulig konsentrasjon, d = .551, og forskjeller i om en er redd for nye utfordringer, d = .65. Videre funn antyder ingen kjønnsforskjeller i flytfrekvens, d = .12. Analysen antyder ingen signifikante kjønnsforskjeller i veksttankesett, d = .21. Kunnskap om et mulig samspill mellom motivasjonsfaktorene har praktiske implikasjoner for læring og ferdighetsutvikling; der individer med veksttankesett kan være mer tilbøyelige for å oppleve flyt i læringsaktiviteter og motsatt. Høye tendenser av faktorene kan resultere i økt engasjement, motivasjon og bedre akademiske prestasjoner. Studien konkluderer med at det er en sammenheng mellom veksttankesett og tilbøyelighet for flyt, og at det muligens er små kjønnsforskjeller i tilbøyelighet for flyt og veksttankesett. Videre påpeker studien at sammenhengen og betydningen av kjønn bør undersøkes ytterligere, ettersom ingen tidligere studier har funnet en slik sammenheng. Nøkkelord: tilbøyelighet for flyt, veksttankesett, kjønnsforskjeller, ferdighetsutvikling The purpose of the study was to investigate the relationship between growth mindset, propensity to flow, and any gender differences among Norwegian adults (N = 589). The data were collected using a quantitative self-report questionnaire distributed digitally. Growth mindset was measured using the «Growth mindset-scale» (Sigmundsson & Haga, 2024), and propensity for flow was measured using the «The General flow Proneness Scale» (Elnes & Sigmundsson, 2023). A Spearman Rho correlation analysis implied a moderate, positive, and significant correlation between growth mindset and propensity for flow rs = .38, p<.001. Two-tailed independent t-test indicated no gender differences in flow propensity scores, d = .19. Further t-tests indicated differences between gender in the level of challenge for optimal concentration, d = .551, and differences in whether one is afraid of new challenges, d = .65. The findings suggested no gender differences in flow frequency, d = .12. The results indicated no significant gender differences in growth mindset, d = .21. Understanding a potential interaction between these factors has practical implications for learning and skill development; individuals with a growth mindset may be more likely to experience flow in learning activities and vice versa. High scores of these factors may result in increased engagement, motivation, and improved academic performance. The study concludes that there is a relationship between growth mindset and propensity for flow. Furthermore, the study concludes that there may be small gender differences in propensity for flow and growth mindset. Additionally, the study highlights the need for further exploration of the relationship and gender’s role, as previous studies have not found a such relationship. Keywords: growth mindset, propensity for flow, gender differences, skill development