Et møte med verdens ende.
Abstract
I denne bacheloroppgaven skal jeg se på hvordan den danske regissøren Lars von Trier skildrer depresjon i film, med fokus på Melancholia (von Trier. 2011). I oppgaven vil jeg analysere filmens filmatiske grunnelementer og stil. De to grunnelementene som vil være mest fremtredende i min analyse er kinematografi og mise-en-scene. For å sikkert identifisere skildringer av depresjon i filmen har jeg bruk NHIs sider om lidelsen som en grunnmur jeg kan bygge analysen på. Denne kilden beskriver lidelsen, kommer med symptomer og gjør det lettere å bedømme alvorlighetsgraden av depresjonen til hovedkarakteren Justine. For å styrke min analyse vil jeg og trekke inn en rekke selvvalgte litterære kilder som skriver om Lars von Trier og Melancholia. In this bachelor's thesis, I will look at how the Danish director Lars von Trier portrays depression in film, focusing on Melancholia (von Trier. 2011). In the thesis, I will analyze the film's basic cinematic elements and style. The two basic elements that will be most prominent in my analysis are cinematography and mise-en-scene. In order to reliably identify depictions of depression in the film, I have used NHI's pages on the disorder as a foundation on which to build the analysis. This source describes the disorder, provides symptoms and makes it easier to judge the severity of the depression of the main character Justine. To strengthen my analysis, I will also draw in a number of self-selected literary sources that write about Lars von Trier and Melancholia.