FOMO (fear of missing out) i sosiale medier- Påvirkning og konsekvenser på forbrukeradferd og optimal livskvalitet.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136363Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barn og unge vokser opp i en stadig mer digitalisert verden. Mobilbruk og sosiale medier spiller en betydelig rolle i hverdagen til mange. Dette fører med seg nye sosiale normer konsekvenser. Oppgaven er en litteraturstudie som tar for seg ulike medvirkede faktorer til økt følelse av FOMO i sosiale medier, og hvordan dette oppleves for forbrukerne. Oppgaven inkluderer studier som viser til påvirkning av både mobilbruk, markedsføring og psykologiske konsekvenser knyttet til FOMO. Children and adolescents are growing up in a digitalized world. Screentime and social media has an important impact on everyday life. This leads to new social norms and consequences. This thesis is a literature study that includes contributing factors to an increased sense of FOMO in social media, and how it´s experienced by the consumers. The thesis includes studies that shows the effect on both screentime, marketing and psychological consequence connected to FOMO.