Med iPad som blyant i pennalet: En tekstetnografisk tilnærming til mellomtrinnselevers multimodale tekster og tekstskaping
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135473Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Med iPad som blyant i pennalet
Daglig bruk av nettbrett i grunnskolen ble nesten fordoblet i perioden 2015-2020, og digitaliseringen av skolen har gått mye raskere enn forskningen på feltet. Ifølge grunnskolens informasjonssystem har 93% av dagens grunnskoleelever tilgang til en egen digital enhet, og iPad er den enheten som brukes mest på mellomtrinnet (Udir, 2023[1]). Selv om iPader og andre nettbrett omtales som «læringsbrett», er det i realiteten få apper som er utviklet med tanke på (skrive)undervisning. Hvordan ulike typer av skriveapper som for eksempel Pages og BookCreator er utformet og tas i bruk i klasserommet, har dermed stor betydning for elevers tekstskaping. Med min avhandling ønsker jeg å bidra til en samtidsparat forståelse av hvilken betydning et nettbrett kan ha som anvendt skriveteknologi på mellomtrinnet.
I forskningsprosjektet mitt undersøker jeg mellomtrinnselevers multimodale tekster utformet ved hjelp av iPad og tar blant annet rede på hvordan elevene selv vurderte dette skriveredskapets muligheter og begrensninger, også kalt affordans. I avhandlingen kombineres en tekstetnografisk tilnærming til elevenes tekstskaping og et sosialsemiotisk og sosiokulturelt blikk på tekster, tekstkulturer og redskaper.
Sentrale innsikter i avhandlingen er knyttet til hvordan elevene utnyttet iPad og apper til å formgi fagkunnskap og hvilke skriverroller de prøvde ut. Tekstanalysene viste at elevene overførte mediespesifikke uttrykksmåter og teknikker mellom ulike tekstkulturer, og at de inntok skriverroller i spenningsfeltet mellom fritidens tekster og de mer akademiske skoletekstene. Elevenes visuelle og verbalspråklige representasjoner omfattet både gjenbrukte og nyskapte semiotiske ressurser. Disse ressursene var i hovedsak mottakerorienterte og formålstjenlige i fagene, selv om noen av dem utfordret faglige registre. Et annet kjennetegn ved elevenes tekstskaping, er at de valgte apper, ressurser og nettsider etter behov, men at de av og til også måtte tilpasse tekstarbeidet til teknologien.
Hvordan man kan utnytte teknologi i elevers læringsarbeid er et sentralt tema både i grunnskolelærerutdanningen, i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) og i den nasjonale digitaliseringsdiskusjonen. Min avhandling bidrar med forskningsbasert kunnskap om dette temaet. Klasseromsforskning som kobler nettbrett og elevers tekstskaping, gir dessuten empirisk grunnlag for å nyansere en nokså polarisert diskusjon om teknologi og skolens (skrive)praksiser. Avhandlingen bidrar også til å fremheve et område som har fått begrenset oppmerksomhet i tidligere forskning, nemlig det å hente inn skolelevers vurderinger av de digitale redskapene de samhandler med daglig.
[1] https://gsi.udir.no/app/#!/view/units/collectionset/1/collection/106/unit/1/
Summary
With an iPad as a pencil in the pencil case
Daily use of tablets in primary schools nearly doubled between 2015 and 2020, and the digitalization of schools has progressed much faster than research in the field. According to the Norwegian school information system, 93% of today’s elementary school students have access to their own digital device, and the iPad is the most used device in middle school (Udir, 2023[1]). Although iPads and other tablets are referred to as “learning tablets,” in reality, there are few apps specifically designed for (writing) instruction. How different types of writing apps, such as Pages and BookCreator, are designed and used in the classroom, therefore significantly impact students’ text composition. With my thesis, I aim to contribute to a contemporary understanding of the significance of a tablet as an applied writing technology in middle school.
In my research project, I investigate students’ multimodal texts created using iPads and explore how students themselves assessed the affordances (i.e., possibilities and limitations) of this writing tool. My thesis combines a text ethnographic approach to students’ composition with a social semiotic and sociocultural perspective on texts, text cultures, and tools.
Key insights are related to how students utilized iPads and apps to express their disciplinary knowledge and the writing roles they experimented with. Text analyses revealed that students transferred media-specific expressions and techniques across different text cultures. They also explored writing roles at the intersection of leisure texts and more academic school texts. Students’ visual and verbal representations encompassed both redesigned and newly created semiotic resources. While these resources were primarily audience-oriented and purposeful within their subjects, some of them challenged academic conventions. Another characteristic of students’ text creation was their adaptive use of apps, resources, and websites. Sometimes the students also had to adapt their work to the technology.
How technology can be utilized in students’ learning is a crucial theme in both teacher education, the Curriculum Framework for Knowledge Promotion (LK20), and the national digitalization discussion. My thesis contributes research-based knowledge on this topic. Classroom research that connects tablets with students’ text creation provides empirical evidence to nuance a somewhat polarized discussion about technology and school (writing) practices. Additionally, the thesis highlights an area that has received limited attention in previous research: gathering students’ assessments of the digital tools they interact with daily.
[1] https://gsi.udir.no/app/#!/view/units/collectionset/1/collection/106/unit/1/