Britenes kapring av skipet Posten fra Trondheim i 1799 : En undersøkelse av britisk kaperfart og priserett, samt handel og skipsfart i Trondheim ved hjelp av prisrettsdokumenter.
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker kapringen av det trønderske skipet Posten som i 1799 ble tatt av det britiske krigsskipet HMS Ranger utenfor Amsterdam. Kaperfarten var en maritim krigstaktikk hvor målet var å svekke fienden. Storbritannia hadde mot slutten av 1700-tallet bygget et sterkt kaperi, hvor marinens kapteiner og offiserer kapret skip og tok dem som priser. For å regulere kaperfarten ble det opprettet spesialiserte domstoler som skulle avgjøre om en kapring var korrekt. Det var her, i den britiske priseretten det trønderske mannskapet til Posten endte opp i 1799. Rettsaken skulle avgjøre om Posten nå tilhørte kaperne, eller om skipet skulle returneres til de trønderske eierne. Saken måtte opp i to rettsrunder, da dommen i den første instansen ble anket. Saksdokumentene fra anken om Posten i 1807 er tilgjengelige på nett via «Prizepapers.de». Ved å se på historien og informasjonen i dette dokumentet har det vært mulig å gjøre en undersøkelse av britisk kaperfart og priserett i perioden. Oppgaven er en utdypende undersøkelse på en enkelt kapring og den påfølgende rettsaken. Ankesaksdokumentene er også brukt i en lokalhistorisk undersøkelse av handel og skipsfart i Trondheim. This thesis examines the prize-taking of Posten in 1799, a Danish-Norwegian ship belonging to the port of Trondheim. Posten was taken by the British warship HMS Ranger outside of Amsterdam. Privateering or prize-taking was a naval war tactic used to impair the enemy. Great Britain had towards the end of the eighteenth-century built a sturdy prize-taking fleet, where commanders and officers of the navy seized enemy ships and took them as prize. To regulate prize-taking activities, a specialized court of prizes was formed. Here would instances of prize-taking be reviewed and scrutinized to determine whether the ship could be condemned as a lawful prize. It was in this court the crew and sailors belonging to Posten had to see, whether the ship was condemned or if it would be restored to them. The case had to be held two times, in different instances of the court. The first ruling from 1799 had been appealed, and the appeal court was held in 1807. The legal documents produced by this appeal is accessible through “Prizepapers.de”. Reading and looking through these court papers has made an examination into British prize-taking and prize courts possible. This thesis is a deep dive into the taking of the ship Posten, as well as the court cases that followed. The papers from the appeal were also used in an examination into shipping and trade history in Trondheim.