Show simple item record

dc.contributor.advisorJalote-Parmar, Ashis
dc.contributor.authorKvalsvik, Daniel
dc.date.accessioned2024-04-25T17:19:34Z
dc.date.available2024-04-25T17:19:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147162432:84630585
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128137
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven var målet å finne ut hvordan revisjonsselskaper kan lykkes med digital transformasjon, og å identifisere barrierer og muliggjørende faktorer i prosessen. Oppgaven baserte sitt metodiske rammeverk i designbaserte metoder, som har vist seg å være effektive for å håndtere kompliserte eller «onde» problemer (engelsk «wicked problems») og raskt utvikle forslag til løsninger for hvordan de kan overvinnes. Oppgaven ble gjennomført ved å studere et av de største revisjonsselskapene i Norge. Ved gjennomføring av undersøkelser og intervjuer med ansatte og ledere i selskapet ble det identifisert 21 utforinger og 7 muliggjørende faktorer. Ved å følge design baserte metoder gjennom den «doble diamanten» vart det utviklet 39 løsninger til de identifiserte problemene. Løsningene ble så evaluert med utvalgte ledere. Følgende funn ble funnet relevant i oppgaven: For det første er et av hovedfunnene i oppgaven at både kunder og regulatoriske myndigheter er de som leder til digital disrupsjon for revisjonsfirmaer. For det andre ble det identifisert at manglende klarhet i visjon og strategi og manglende rød tråd fra global strategi til lokale aktiviteter er en barriere i den digitale transformasjonsprosessen. I en global organisasjon med operasjoner i mange land, kan globale strategier ha utfordringer med å møte disrupsjoner som skjer i lokale markeder. For det tredje ble det funnet at en risikoavers kultur, siloer blant funksjoner og kontorer, og manglende eierskap og samarbeid mellom funksjoner, leder til dårlig implementering av nye løsninger og innovativ tenking. For det fjerde viste funnene at tidsbegrensinger hos ansatte og manglende prioriteringer hindrer digital kompetanseutvikling, og at det er utfordrende å få tiltrukket seg teknologisk kompetanse. Avslutningsvis ble det identifisert barrierer knyttet til teknologi og infrastruktur i selskapet, hvor utdaterte systemer som ikke snakker sammen, lav datakvalitet og manglende tilstrekkelig system og- produkteierskap hindrer adopsjon, effektivitet og tillit. Ettersom digital transformasjon ikke er noe som oppnås over natten, er et forslag til videre forskning å gjennomføre en mer langsiktig case studie for digital transformasjon i revisjonsfirmaer hvor det fokuseres på å studere barrierer og muliggjørende faktorer over tid. Denne studien burde inkludere flere selskaper med mål om å identifisere nøkkelfaktorer for å lykkes med en digital transformasjonsprosess i bransjen. Funnene, analysene og anbefalingene i denne studien anbefales som et grunnlag for videre strategisk arbeid i selskapet med digital transformasjon.
dc.description.abstractIn this thesis, the aim was to find out how audit firms can succeed with digital transformation, and to identify barriers and enablers in the process. The thesis founded its methodological framework work in design-based methods, which has proven efficient to tackle wicked problems and rapidly develop suggested solutions for how to overcome them. The study was conducted by investigating one of the largest audit firms in Norway. Through survey collection and interviews with managers and leaders in the company, 21 challenges and 7 enablers were identified. By following the design thinking approach through the “Double Diamond”, it was developed 39 solutions for the identified barriers. The solutions were evaluated with selected senior leaders. The following findings were found relevant: Firstly, one of the key findings in this study is that clients and regulators are acting as disruptors for digital transformation for audit firms. Secondly, lack of clarity of vision and strategy, and missing link from global strategies down to localized efforts was identified as barriers to digital transformation. In a multi-national global environment, global strategies might not be able to handle disruptions happening in local markets. Thirdly, it was evident that a risk adverse culture, siloed functions and lack of ownership and collaboration between functions is leading to poor implementation of solutions and lack of innovative thinking. Fourthly, the finding shows that time constraints and lack of prioritization prevents leveling up of digital skillsets, and that attracting tech talents to the firm is challenging. Lastly, barriers connected to technology and infrastructure was identified, with complicated legacy systems not interacting with each other, low data quality and lack of proper governance structures around tool ownership hinders adoption, efficiencies, and trust. As digital transformation is not something achieved overnight, a suggestion for further research is to take a more longitudinal case study approach for digital transformation in audit firms, studying barriers and enablers impacting firms change over a longer period of time. This study should include a broader set of companies in the industry, with the aim to identify success factors than can be applied to succeed with digital transformation process in the industry. The findings, analysis and the recommendation in this study is recommended to be used as basis for the further strategic work in the company to succeed with its digital transformation journey.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital Transformation in Audit Firms - Investigating barriers and enablers to adoption
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record