Show simple item record

dc.contributor.advisorBuseth, Lena Haller
dc.contributor.authorAakvik, Victoria
dc.date.accessioned2024-04-22T12:53:00Z
dc.date.available2024-04-22T12:53:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3127660
dc.description.abstractDette prosjektet vil ta for seg hvordan lærere på ungdomstrinnet kan tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring for barn og unge som har vært utsatt for psykisk vold. Problemstillingen er: Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring? Metoden som har blitt brukt er en teoretisk drøftingsoppgave som bygger på teori og andres forskning på feltet. Det er blitt lagt hovedvekt på to studier om selvregulert læring, og de har blitt satt i sammenheng med teoretiske perspektiver og forskning om vold og omsorgssvikt. Teoretiske perspektiver som har blitt belyst er sosial kognitiv teori. Dette for å se det helhetlige bilde av min problemstilling, og for å undersøke i fra andre relevante teoretiske perspektiver. Mitt prosjekt viser at for elever som har vært utsatt for psykisk vold, så er det å bygge en god lærer-elev-relasjon og demonstrere ulike strategier i undervisningen viktig. Målsetting, loggføring og språkmodellering er strategier som kan være effektive for å utvikle selvregulert læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.subjectBacheloroppgave i PED2900 Pedagogikken_US
dc.titleBarn og unge og psykisk vold - En teoretisk drøftingsoppgave om hvordan lærere på ungdomstrinnet kan tilrettelegge for utvikling av selvregulert læringen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record