Show simple item record

dc.contributor.advisorKlakegg, Ole Johnny
dc.contributor.authorJohansen, Aksel Andreas
dc.contributor.authorOma, Steinar
dc.contributor.authorRugsveen, Lars
dc.date.accessioned2024-04-16T17:19:40Z
dc.date.available2024-04-16T17:19:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:150075914:66087486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3126878
dc.description.abstractForsvarssektorens kostnader til eiendom- bygg og anlegg (EBA) utgjorde i 2022 11,18 milliarder kroner. For å håndtere forsvarlig forvaltning av de statlige midlene ble statens prosjektmodell utviklet i 1997 og i forlengelsen av dette utviklet Forsvaret prosjektmodellen PRINSIX. Modellen gir føringer for beslutningsdokumenter som skal utvikles for ide-, konsept- og forprosjekt-fasen. Tidligere studier og samtaler med sentrale aktører i Forsvaret gav indikasjoner på at flere av prosjektene hadde utilstrekkelig modenhet ved faseoverganger i tidligfase. Denne studien forsøker derfor å besvare den overordnede problemstillingen: Har Forsvarets EBA-prosjekter tilstrekkelig modenhet ved faseoverganger i tidligfase? Modenhet sees i denne sammenhengen som «i hvilken grad et prosjekt er tilstrekkelig definert til å kunne gjennomføre neste steg i prosjektmodellen». Construction Industry Institute (CII) har utviklet modenhetsindikatorer kalt «Project Definition Rating Index» (PDRI). Indikatoren er i tidligere studier vist å ha korrelasjon med prosjekters evne til å holdes innenfor tids- og kostnadsrammer. For å besvare problemstillingen er det gjennomført en casestudie av ni prosjekter i tidligfase, ved bruk av PDRI. Utvalget består av tre prosjektidéer, tre konseptvalgutredninger og tre sentrale styringsdokumenter. Studien er utført som en casestudie med kombinert kvantitativ og kvalitativ metode. Empirien baseres på systematisk kvantitativ analyse ved bruk av PDRI-verktøyet understøttet av kvalitativt semistrukturert intervju av representanter fra prosjekteier- og prosjektansvarlig-perspektivet. Funnene indikerer at prosjektene har en modenhet som er lavere enn anbefalt i PDRI. Det er ikke analysert tilstrekkelig antall dokumenter til å konkludere endelig, men casestudien peker på forhold ved alle tre faseovergangene som kan bidra til utilstrekkelig modenhet. Kun to av ni beslutningsdokumenter scorer innenfor CII sin anbefalte målverdi. Fra prosjektidéene trekkes mangler i kostnadsestimat og fremdriftsplan som bidrag til redusert modenhet. Fra konseptvalgutredningene trekkes utilstrekkelig definerte effektmål, manglende kartlegging av grunnforhold og utvikling av arbeidsnedbrytningsstruktur frem. Fra de sentrale styringsdokumentene bør gjennomføringsstrategi, kontroll av fremdriftsplan og identifisering av forutseende sikkerhetsindikatorer videreutvikles for å forbedre modenheten. I disse dokumentene er det nødvendig med en kobling mellom tidligfase- og gjennomføringsseksjonen for å avklare flere av disse forholdene som er gjensidige avhengige. Videre er det forhold ved konseptvalgutredningene som er knyttet til beslutninger tatt i idéfasen. Prosjektansvarlig opplever at konseptuelle valg ofte er tatt på forhånd og at de ikke får utført fullstendige konseptvalgutredninger. Ved konseptvalgutredninger utført som leiromfattende mulighetsstudier utføres konseptvalget på et overordnet nivå og konseptvalg for de spesifikke tiltakene uteblir. Dette fører til manglende forutsetninger for forprosjektet. Ved slike forhold bør derfor modenheten for det enkelte tiltak vurderes individuelt slik at nødvendige konseptuelle valg er tatt før man går til forprosjekt.
dc.description.abstractThe Norwegian Defense sector's expenses for construction and facility management amounted to 11.18 billion Norwegian Kroner in 2022. To ensure responsible management of public funds, the government's project model was developed in 1997, and based on this, the Defense sector developed the PRINSIX project model. The model provides guidance for decision support documents to be developed for the feasibility, concept, and detailed scope phases. Former studies and initial meetings with representatives from the sector indicated insufficient project definition at the different phase-gates in front-end planning. Based on this, this thesis seeks to answer the overall research question: Do Norwegian Defense building and construction projects have sufficient project definition at phase-gates in front-end planning? Project definition, in this context, is seen as the definition a project must attain to proceed to the next phase in the project model. The Construction Industry Institute (CII) has developed project definition indicators through the "Project Definition Rating Index" (PDRI). These indicators have shown correlation with a project's ability to stay within time and budget. To answer the overall research question, the group has conducted a case study on nine phase-gate documents, using the PDRI tool. The analyzed documents include three feasibility documents, three concept documents, and three detailed scope documents. The research is conducted as a case study with combined qualitative and quantitative analysis. The empirical background is based on systematic quantitative analysis using the PDRI tool, supplemented by qualitative semi-structured interviews with representatives from the industry. The results indicate a project definition below what is recommended by CII. The research does not analyze enough documents to provide a definite conclusion but points towards aspects in all three phase-gates that can contribute to insufficient project definition. Only two out of nine documents score within the recommended value. From the feasibility phase, lacking economic analysis and project schedule are contributors to lacking project definition. From the concept phase, insufficient business justification, control of ground conditions, and work breakdown structure are identified as shortfalls. In the detailed scope phase, elements such as the procurement procedure, control of the project schedule, and identification of safety performance indicators should be further developed to ensure sufficient project definition. In this phase, it is necessary to connect the teams conducting front-end planning and execution to clarify codependent factors in the projects. Furthermore, this thesis identifies challenges concerning decisions being made already during the feasibility phase. Project managers experience that conceptual solutions are decided at an early stage, and the project teams are very rarely given the opportunity to develop distinguishable concepts. Concept-phases conducted to show different options, for example, the installation, prevent concepts for the specific project from being developed. That can give lacking preconditions for the detailed scope phase. Under these conditions, the project definition for the specific project should be assessed to ensure that decisions on different concepts are made before the start of the detailed scope phase.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleModenhet i forsvarssektorens byggeprosjekter
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record