dc.contributor.author | Busby, Nicole Louise | |
dc.contributor.author | Angelsen, Anja Katrine | |
dc.contributor.author | Nygård, Gro | |
dc.contributor.author | Dahl, Anne | |
dc.contributor.author | Listhaug, Kjersti Faldet | |
dc.date.accessioned | 2024-04-12T11:09:47Z | |
dc.date.available | 2024-04-12T11:09:47Z | |
dc.date.created | 2024-04-04T17:14:51Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3126278 | |
dc.description.abstract | • 92 % av de fast ansatte og 69 % av de midlertidig ansatte rapporterer å ha tatt norskkurs i større eller mindre grad. Likevel oppgir bare 54 % av fast ansatte at de føler de kan nok norsk til å gjøre jobben sin godt. • 36 % av fast ansatte rapporterer å ha tatt kurs tilsvarende minst B2-nivå i norsk. Av disse rapporterte 25 % at de fortsatt ikke følte at de kunne nok norsk til å gjøre jobben sin godt. • Vi ser variasjon i svarene om hvorvidt de ansatte føler at de har støtte for å lære norsk. • Nesten halvparten sier at de unngår møter de vet vil være på norsk. • Mange sier at de velger å bruke engelsk på grunn av tidspress. • De fleste er enige om at norsk er viktig for karriereutvikling i Norge. • De største utfordringene når det gjelder å forstå norsk, dreier seg om uformelt talespråk og dialektbruk. | en_US |
dc.description.abstract | • 92% of permanent employees and 69% of temporary employees report having taken Norwegian language courses. Nevertheless, only 54% of permanent employees state that they feel they know enough Norwegian to do their job well. • 36% of permanent employees report having taken courses equivalent to at least B2 level in Norwegian. Of these, 25% report that they still did not feel that they knew enough Norwegian to do their job well. • We see mixed responses as to whether staff feel supported in learning Norwegian. • Almost half report avoiding meetings if they know they will be in Norwegian. • Many say that they choose to use English because of time pressure. • Most staff agree that Norwegian is important for career development in Norway. • The biggest challenges reported for understanding Norwegian are linked to informal spoken language and unfamiliar dialects. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.title | Erfaringer med norsk og engelsk blant internasjonalt ansatte på NTNU/Experiences of Norwegian and English among international staff at NTNU | en_US |
dc.title.alternative | Erfaringer med norsk og engelsk blant internasjonalt ansatte på NTNU/Experiences of Norwegian and English among international staff at NTNU | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 18 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2259067 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.fulltext | postprint | |