Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandberg, Magnus Henrik
dc.date.accessioned2024-04-11T13:26:36Z
dc.date.available2024-04-11T13:26:36Z
dc.date.created2023-04-04T13:32:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2023, 17 (1), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3126161
dc.description.abstractEn dataspillversjon av Henrik Ibsens Peer Gynt er utviklet for bruk i skolen. I tillegg til å introdusere elevene for Ibsens kjente drama er spillet tenkt brukt som en læringsressurs i arbeidet med det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring. I samarbeid med norsklærere ved en videregående skole og inspirert av Engeströms metodologi formative intervensjoner, ble spillet prøvd ut i tre førsteklasser på studiespesialisering, med noe variasjon i undervisningsopplegget og framgangsmåten i hver klasse. Prosjektet genererte data i form av feltnotater, lyd- og videoopptak fra klasserommene og et gruppeintervju med lærerne i etterkant. En tematisk analyse av dette materialet viser at elevenes dialoger mens de spilte i hovedsak dreide seg om å forstå og diskutere handlingen. Refleksjon rundt elevenes egne liv og livsmestring ble ikke tematisert før læreren løftet det fram i plenumssamtalene. Dermed ble det viktig hvordan læreren la opp til dialog rundt spillingen. Samtalene om livsmestring analyserer jeg i lys av Biestas modell for danningsrelasjonen, der læreren hjelper eleven til å respondere på lærestoffet i en prosess preget av ubehag, tillit og ansvar. Funnene i denne studien tyder på at en vellykket etablering av danningsrelasjonen henger sammen med hvordan selve spillingen organiseres og stillas bygges av læreren i klasserommet. Gjennom de tre undervisningsforløpene, kalt fri spilling, støttet spilling og helklassespilling, utviklet undervisningen seg fra lav til høy grad av lærerstyring. Faglig støtte før og lærerintervensjon underveis i spilløktene ser ut til å ha virket forløsende på elevenes refleksjoner både om Peer Gynt som drama og om egne liv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt-spillet.en_US
dc.title.alternativeDataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt-spillet.en_US
dc.title.alternativeComputer games and education. Learning life skills with Peer Gynt - the gameen_US
dc.title.alternativeDataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt-spilleten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber23en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.9045
dc.identifier.cristin2139376
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal