Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLanglo, Jan Alexander
dc.contributor.authorHaugan, Aslak
dc.date.accessioned2024-04-05T17:19:41Z
dc.date.available2024-04-05T17:19:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:161334801:65224846
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125148
dc.description.abstractMetoder for kunnskapsdeling og erfaringsoverføring blir som regel nedprioritert til fordel for prosjektarbeid i organisasjoner. Det blir ikke prioritert tilstrekkelig tid og ressurser for å gjennomføre slike arbeidsprosesser. Ut fra teori og litteratur så kan fokus på – og arbeid med – kunnskapsdeling og erfaringsoverføring i en organisasjon gi en gevinst. Kunnskapsdeling og erfaringsoverføring på arbeidsplassen kan føre til en kontinuerlig lærlingsprosess, og at en får økt organisatorisk, kollektivt og individuelt kompetansenivå. Denne masteroppgaven tar for seg kunnskapsdeling og erfaringsoverføring i selskapet LinjePartner, og ser på hvordan dette gjøres i organisasjonen. Problemstillingen i oppgaven er: «Hvordan sørger LinjePartner for erfaringsoverføring og kunnskapsdeling i organisasjonen, slik at dette kan benyttes i fremtidige prosjekter?» Funnene er basert på kvalitativ forskningsmetode, med et fenomenologisk studiedesign. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer av fem informanter fra prosjektlederteamet og ledelsen i selskapet, og tilhørende analyse og drøfting av resultatene. Tilnærmingen i forskningsoppgaven er induktiv – det vil si at en tar utgangspunkt i empirien og knytter det mot teorien. Funnene i forskningen drøftes opp mot den teorien som benyttes i forsknings-oppgaven, og hensikten er å få frem forskjellen mellom teori og empirien – altså hvordan informantenes opplevelse av selskapets arbeid og metode innenfor temaene gjøres. Hovedfunnene i oppgaven er at det eksisterer mange former for deling av kunnskap og erfaringsoverføring i organisasjonen, både gjennom formelle rutiner i tillegg til mer uformelle metoder. Noe av dette er med å oppfylle regulative krav og kundekrav, mens noe kan knyttes til det interne utviklingsområdet. Det er likevel flere områder det går an å gjøre tiltak for forbedringer og mer systematisk utøvelse av kunnskapsdeling og erfaringsoverføring. Det er også områder hvor det er mulighet for å få til bedre engasjement og møtearenaer for å oppnå større grad av erfaringsoverføring. I siste del av oppgaven er det presentert noen forslag til mulige temaer for videre forskning på temaet. Blant annet ville det å benytte denne oppgavens funn til å se nærmere på hvilke metoder og verktøy som hadde vært optimale for LinjePartner i denne utviklingsprosessen, vært interessant.
dc.description.abstractMethods for knowledge sharing and experience transfer are usually deprioritized in favor of working on projects in organizations. Sufficient time and resources are not prioritized for implementing such work processes. Available research and theory suggests that focusing on and working with knowledge sharing and experience transfer in an organization can yield various benefits. Knowledge sharing and experience transfer in the workplace can lead to a continuous learning process, resulting in increased organizational, collective, and individual competence levels. This master's thesis addresses knowledge sharing and experience transfer in the company LinjePartner, examining how this is done within the organization. The thesis question is: "How does LinjePartner ensure experience transfer and knowledge sharing in the organization, so that it can be utilized in future projects?" The findings are based on qualitative research methodology, with a phenomenological research design. Semi-structured interviews were conducted with five informants from the project management team and the company's leadership, followed by analysis and discussion of the results. The approach in the research task is inductive, starting from the empirical data and linking it to theory. The qualitative data are then discussed in relation to the theory used in the research task, with the aim of highlighting the difference between theory and actual findings, that is, how the informants' experience of the company's working methods with regard to the thesis question is perceived. The main findings in the thesis are that there are many forms of knowledge sharing and experience transfer in the organization, both through formal procedures as well as more informal methods. Some of this contributes to fulfilling regulatory and customer requirements, while some can be linked to internal development areas. However, there are several areas where measures can be taken for improvements and more systematic practice of knowledge sharing and experience transfer. There are also areas where there is an opportunity to achieve better engagement and meeting arenas in order to improve the degree of experience transfer. In the final part of the thesis, some suggestions for possible topics for further research on the subject are presented. For example, using the findings of this thesis to examine more closely which methods and tools would have been optimal for LinjePartner in this development process would be interesting to carry out.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErfaringsoverføring i praksis: En kvalitativ studie av erfaringsoverføring og kunnskapsdeling i LinjePartner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel