Styrt eller samskapt?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3124345Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om samskaping i offentlig sektor, med spesielt fokus på hvordan innovative løsninger utvikles i videregående opplæring gjennom samskaping. Problemstillingen oppgaven reiser er:I hvilken grad utvikles innovative løsninger i videregående opplæring gjennom samskaping og hva motiverer til samskaping som prosess?Det teoretiske rammeverket som ligger til grunn for å svare på problemstillingen er Ansell og Torfing (2021) sine teorier om samskaping og samskapingsprosesser. Samskaping blir definert som en prosess hvor to eller flere aktører samarbeider om å skape en felles løsning på et problem eller en utfordring. Velferds-Norge er i endring og står overfor store utfordringer i tiden som kommer. Som følge av dette er innovasjon i offentlig sektor én av myndighetenes strategi for å løse utfordringene som samfunnet vil møte i årene fremover. Samskaping pekes på av flere forskere som en vei å gå for å fremme innovasjon, og er en økende strategi i offentlig sektor. Dette krever kunnskap og forståelse om hvordan samskapingsprosesser utspiller seg. Det er bakgrunnen for at jeg har valgt å studere et innovasjonsprosjekt i skolen.Studien benytter seg av et kvalitativt forskningsdesign, med en case basert på et innovasjonsprosjekt innenfor utdanningssektoren. Datainnsamlingen består av 12 kvalitative intervju med informanter involvert i innovasjonsprosjektet. Datamaterialet ble analysert med utgangspunkt i en tematisk analyse.Funn i studien viser at samskaping testes ut i stadig nye sektorer, og at samskaping møter på en rekke drivere og barrierer. Nøkkelord: Samskaping, innovasjon, styring, skoleeier, opplæring This master's thesis explores the concept of co-creation in the public sector, specifically focusing on the development of innovative solutions in upper secondary education through co-creation. The research question addressed in this thesis is:To what extent are innovative solutions developed in upper secondary education through co-creation and what motivates co-creation as a process?The theoretical framework used to address this question is based on the theories of co-creation and co-creation processes proposed by Ansell and Torfing (2021). Co-creation is defined as a collaborative process involving two or more actors working together to create a collective solution to a problem or challenge. The welfare system in Norway is undergoing significant changes and facing future challenges, making innovation in the public sector a key strategy for addressing these issues. Co-creation is widely recognized as a means to foster innovation and has gained prominence as a strategy within the public sector. Consequently, understanding how co-creation processes unfold is crucial, this was the motivation for studying an innovation project within the education sector.The present study uses a qualitative research design, with a case based on an innovation project within the education sector. Data collection involved conducting 12 qualitative interviews with individuals involved in the innovation project. Thematic analysis was employed to analyze the collected data.The findings of this study reveal that the concept of co-creation is continuously explored in various sectors and encounters both facilitators and obstacles. Understanding these drivers and barriers is essential for effectively implementing co-creation strategies.
Keywords: Co-creation, innovation, management, school owner, training