Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrasch, Heather
dc.contributor.authorJohansen, Hjalmar
dc.date.accessioned2024-03-08T18:23:41Z
dc.date.available2024-03-08T18:23:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:180782766:94532714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121666
dc.description.abstractGjennom mitt master prosjekt har jeg søkt å utforske den kreative prosessen, undersøke og utforske hvem musikk skaperen er i dag, og hvor de kom fra sett utifra en historisk kontekst. Som en del av denne prosessen, har jeg jobbet med å lage et album hvor målet er å gi ut albumet på digitale plattformer, og å markedsføre albumet til et publikum. Jeg har søkt å tilnærme meg disse temaene gjennom øynene til hjemmeprodusenten / soveromsartisten, som jeg gjennom denne masteroppgaven vil referere til som “musikk skaperen”. Jeg synses denne formuleringen best omfatter de forskjellige rollene og jobbene som utgjør en som lager, tar opp, produserer, og markedsfører sin egen musikk, i tillegg til de som kanskje kun tar del i deler av denne prosessen. Jeg tar utgangspunkt i en person som jobber uavhenging av plateselskap eller andre tredjeparter. Hvilke roller utgjør den moderne musikk skaperen? Hvilke verktøy er tilgjengelige for noen som ønsker å skape og produsere sin egen musikk? Hvordan påvirker disse den kreative prosessen, og den moderne musikk skaperen. Jeg ønsker også å utforske og bedre forstå hvordan musikk skaperen passer inn i den moderne musikkindustrien, og å forstå hvordan musikkindustrien har forandret seg siden starten på rund 1950-tallet. Hvilke faktorer har vært viktigst i utviklingen av musikkindustrien siden den først begynte? Hvordan har ny teknologi og trender påvirket utvikling innen musikkindustrien, og hva betyr dette for enkeltpersoner i industrien? Jeg ønsker også å bruke prosjektet til å bedre forså hvordan jeg kan best utnytte min egen kreativitet til å skape musikalske produkter, bedre forstå prosessen fra start til slutt, og rollene som inngår i skape et ferdig musikalsk produkt. Som en del av dette, så vil jeg undersøke måter å definere kreativitet innen musikk på, og litteratur knyttet til dette temaet. Kan kreativitet læres? Kan man øve seg til å bli mer kreativ? Er kreativitet innen musikk noe man er født med eller ikke? Jeg vil knytte disse temaene til mitt eget album prosjekt og min bakgrunn og erfaring som musiker og produsent. Jeg vil prøve å forklare og illustrere noen av teknikkene og prosessene som har gått inn i mitt eget albumprosjekt, og skissere ut hva planen vil være videre for å gi ut og markedsføre albumet når jeg blir ferdig. Samtidig vil jeg undersøke andre artister og musikk skapere som operer i lingnende posisjoner som meg, og se om disse kan relateres til mitt eget prosjekt og bakgrunn.
dc.description.abstractThrough my masters project, I seek to explore the creative process, look at who the music creator is today, and where they came from in a historical context. As part of this process, I am working on creating an album where the end goal is to release it on digital platforms, and to market the music to the public. I seek to approach the subjects through the lens of the home producer / bedroom artist, which I will throughout this thesis refer to as the “music creator”, as I find this definition to best represent the amalgamation of roles that make up someone who creates, records, produces and markets their own music, as well as the ones who may only operate within certain steps of the process. This is under the assumption that this person works independently of any label or other third party. What roles make up the modern music creator? Which tools are available, and how do they influence the music creators of today? I seek to understand and explore how the music creator fits into the music industry of today, and to inform myself as to how the music industry has changed since it’s conception around the 1950s, as well as what the biggest factors for change within the industry has been since. How has new technologies or trends shaped the music industry, and what does this mean for the individuals within it? I seek to gain a better understanding of how best to utilise your own creativity to create a musical product, but also understand the process and associated roles required for bringing a musical idea from conception to a realised product. As part of this I will look at how we can define creativity within music, looking at some of the literature on the subject. Can creativity in music be learned or improved? Is it something we are born with? I will relate this to my own practice and background, as well as to the album project I am currently working on, explaining some of the thoughts that went into each track, and what the plan will be for me to finish said album, and some of my thoughts around releasing and marketing said album. I will look at other music creators in similar positions as myself, and try to relate some of their backgrounds and practices to my own background and works.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Modern Music Creator: An exploration of the creative process, the music creator, and the history of music creation and distribution
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel