dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er
mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke
data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU samlet inn gjennom en
spørreundersøkelse til elever fra 10. trinn. Studien ble gjort i 2015 ved 12
ungdomsskoler i Sør-Trøndelag. Ved å få tilgang til dette datasettet har jeg fått
muligheten til å samle inn et stort antall kvantitative data.
Forskningsspørsmålene var: 1) Hvilke sammenhenger er det mellom elevers opplevde
lærerstøtte og selvverd, indre motivasjon og trivsel på skolen? 2) Varierer
sammenhengene mellom elevers opplevde lærerstøtte og selvverd, indre motivasjon og
trivsel ut ifra kjønn, foreldres utdanning eller elevenes språklige bakgrunn? For å besvare
oppgavens forskningsspørsmål har jeg gjennomført faktoranalyser, beskrivende analyser,
korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser.
Korrelasjonsanalysene mine viste at det er noe sammenheng mellom opplevd lærerstøtte
og trivsel og opplevd lærerstøtte og indre motivasjon, mens sammenhengen mellom
opplevd lærerstøtte og elevenes selvverd var mye svakere. Videre viste resultatene mine
at opplevd lærerstøtte synes å ha noe større sammenheng for jenter enn for gutter, men
av veldig liten betydning. Funnene viste også at foreldres utdanningsnivå ikke utgjorde
noen forskjell på korrelasjonen mellom opplevd lærerstøtte og trivsel, indre motivasjon
og selvverd.
Når det kommer til språklig bakgrunn, fikk jeg mer interessante funn i studien. Her viser
analysene mine at opplevd lærerstøtte har lavere korrelasjon for elevers selvverd for de
elevene med minoritetsbakgrunn enn de elevene som har majoritetsbakgrunn.
Regresjonsanalysene i studien viste at for variabelen trivsel i skolen er lærerstøtte klart
den mest betydningsfulle variabelen i modellen. Det samme gjelder for variabelen indre
motivasjon. For selvverdet viser derimot regresjonsanalysene at variabelen kjønn er det
mest betydningsfulle variabelen i modellen. Selvverdet har sterkere sammenheng med
lærerstøtte for jenter enn for gutter. | |
dc.description.abstract | The purpose of this master¶s thesis has been to look at the importance of perceived
teacher support for students' inner motivation, well-being and self-esteem for pupils in
10th grade in secondary school. I have been allowed to use a dataset made by the
research group ³LiS´ at NTNU. From 2015-2018- LiS carried out a survey in which they
followed a large group of pupils from 10th grade til 13th grade. I have used the results
from the 10th grade, which was collected in 2015, at 12 different secondary schools in
Trøndelag. By accessing this dataset I have had the opportunity to use a large
quantitative datamaterial.
My research questions were: 1) What correlations are there between students
experienced teacher support and their self-esteem, inner motivation and well-being in
school? 2) Do the connections between the pupils' experience of teacher support and
self-esteem, inner motivation and well-being vary according to gender, parents'
education or the pupils' linguistic background? To answer the thesis' research questions,
I have carried out factor analysis, descriptive analysis, correlation analyzis and
regression analysis.
My correlation analysis showed that there are some correlation between percieved
support from teachers and the student¶s well-being and inner motivation in school, but
the correlation between percieved support and self-esteem was lower. Further on, the
results showed that percieved support from teachers seems to be of a bigger importance
for girls rather than boys, for all three different variables, but of low or no importance
The findings also showed that parents' level of education made no difference to the
correlation between perceived teacher support and well-being, inner motivation and selfesteem.
When it comes to linguistic background, I got more interesting findings in the study.
Here, my analyzes show that perceived teacher support has a lower significance for
pupils' self-esteem for pupils with a minority background than for pupils with a majority
background.
The regression analyzes in the study showed that for the variable well-being in school,
teacher support is clearly the most significant variable in the model. The same applies to
the variable internal motivation. For self-esteem, however, the regression analyzes show
that the variable gender is the most significant variable in the model. Self-esteem has a
stronger connection with teacher support for girls than for boys | |