Show simple item record

dc.contributor.advisorJohansen, Vegard
dc.contributor.authorSætran, Marita Ramfjord
dc.date.accessioned2024-03-08T18:23:38Z
dc.date.available2024-03-08T18:23:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:178620823:139525442
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121664
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU samlet inn gjennom en spørreundersøkelse til elever fra 10. trinn. Studien ble gjort i 2015 ved 12 ungdomsskoler i Sør-Trøndelag. Ved å få tilgang til dette datasettet har jeg fått muligheten til å samle inn et stort antall kvantitative data. Forskningsspørsmålene var: 1) Hvilke sammenhenger er det mellom elevers opplevde lærerstøtte og selvverd, indre motivasjon og trivsel på skolen? 2) Varierer sammenhengene mellom elevers opplevde lærerstøtte og selvverd, indre motivasjon og trivsel ut ifra kjønn, foreldres utdanning eller elevenes språklige bakgrunn? For å besvare oppgavens forskningsspørsmål har jeg gjennomført faktoranalyser, beskrivende analyser, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Korrelasjonsanalysene mine viste at det er noe sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og trivsel og opplevd lærerstøtte og indre motivasjon, mens sammenhengen mellom opplevd lærerstøtte og elevenes selvverd var mye svakere. Videre viste resultatene mine at opplevd lærerstøtte synes å ha noe større sammenheng for jenter enn for gutter, men av veldig liten betydning. Funnene viste også at foreldres utdanningsnivå ikke utgjorde noen forskjell på korrelasjonen mellom opplevd lærerstøtte og trivsel, indre motivasjon og selvverd. Når det kommer til språklig bakgrunn, fikk jeg mer interessante funn i studien. Her viser analysene mine at opplevd lærerstøtte har lavere korrelasjon for elevers selvverd for de elevene med minoritetsbakgrunn enn de elevene som har majoritetsbakgrunn. Regresjonsanalysene i studien viste at for variabelen trivsel i skolen er lærerstøtte klart den mest betydningsfulle variabelen i modellen. Det samme gjelder for variabelen indre motivasjon. For selvverdet viser derimot regresjonsanalysene at variabelen kjønn er det mest betydningsfulle variabelen i modellen. Selvverdet har sterkere sammenheng med lærerstøtte for jenter enn for gutter.
dc.description.abstractThe purpose of this master¶s thesis has been to look at the importance of perceived teacher support for students' inner motivation, well-being and self-esteem for pupils in 10th grade in secondary school. I have been allowed to use a dataset made by the research group ³LiS´ at NTNU. From 2015-2018- LiS carried out a survey in which they followed a large group of pupils from 10th grade til 13th grade. I have used the results from the 10th grade, which was collected in 2015, at 12 different secondary schools in Trøndelag. By accessing this dataset I have had the opportunity to use a large quantitative datamaterial. My research questions were: 1) What correlations are there between students experienced teacher support and their self-esteem, inner motivation and well-being in school? 2) Do the connections between the pupils' experience of teacher support and self-esteem, inner motivation and well-being vary according to gender, parents' education or the pupils' linguistic background? To answer the thesis' research questions, I have carried out factor analysis, descriptive analysis, correlation analyzis and regression analysis. My correlation analysis showed that there are some correlation between percieved support from teachers and the student¶s well-being and inner motivation in school, but the correlation between percieved support and self-esteem was lower. Further on, the results showed that percieved support from teachers seems to be of a bigger importance for girls rather than boys, for all three different variables, but of low or no importance The findings also showed that parents' level of education made no difference to the correlation between perceived teacher support and well-being, inner motivation and selfesteem. When it comes to linguistic background, I got more interesting findings in the study. Here, my analyzes show that perceived teacher support has a lower significance for pupils' self-esteem for pupils with a minority background than for pupils with a majority background. The regression analyzes in the study showed that for the variable well-being in school, teacher support is clearly the most significant variable in the model. The same applies to the variable internal motivation. For self-esteem, however, the regression analyzes show that the variable gender is the most significant variable in the model. Self-esteem has a stronger connection with teacher support for girls than for boys
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærerstøtte og elevers Well-Being
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record