Lærerstøtte og elevers Well-Being
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3121664Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det ermellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått brukedata som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU samlet inn gjennom enspørreundersøkelse til elever fra 10. trinn. Studien ble gjort i 2015 ved 12ungdomsskoler i Sør-Trøndelag. Ved å få tilgang til dette datasettet har jeg fåttmuligheten til å samle inn et stort antall kvantitative data.Forskningsspørsmålene var: 1) Hvilke sammenhenger er det mellom elevers opplevdelærerstøtte og selvverd, indre motivasjon og trivsel på skolen? 2) Varierersammenhengene mellom elevers opplevde lærerstøtte og selvverd, indre motivasjon ogtrivsel ut ifra kjønn, foreldres utdanning eller elevenes språklige bakgrunn? For å besvareoppgavens forskningsspørsmål har jeg gjennomført faktoranalyser, beskrivende analyser,korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser.Korrelasjonsanalysene mine viste at det er noe sammenheng mellom opplevd lærerstøtteog trivsel og opplevd lærerstøtte og indre motivasjon, mens sammenhengen mellomopplevd lærerstøtte og elevenes selvverd var mye svakere. Videre viste resultatene mineat opplevd lærerstøtte synes å ha noe større sammenheng for jenter enn for gutter, menav veldig liten betydning. Funnene viste også at foreldres utdanningsnivå ikke utgjordenoen forskjell på korrelasjonen mellom opplevd lærerstøtte og trivsel, indre motivasjonog selvverd.Når det kommer til språklig bakgrunn, fikk jeg mer interessante funn i studien. Her viseranalysene mine at opplevd lærerstøtte har lavere korrelasjon for elevers selvverd for deelevene med minoritetsbakgrunn enn de elevene som har majoritetsbakgrunn.Regresjonsanalysene i studien viste at for variabelen trivsel i skolen er lærerstøtte klartden mest betydningsfulle variabelen i modellen. Det samme gjelder for variabelen indremotivasjon. For selvverdet viser derimot regresjonsanalysene at variabelen kjønn er detmest betydningsfulle variabelen i modellen. Selvverdet har sterkere sammenheng medlærerstøtte for jenter enn for gutter. The purpose of this master¶s thesis has been to look at the importance of perceivedteacher support for students' inner motivation, well-being and self-esteem for pupils in10th grade in secondary school. I have been allowed to use a dataset made by theresearch group ³LiS´ at NTNU. From 2015-2018- LiS carried out a survey in which theyfollowed a large group of pupils from 10th grade til 13th grade. I have used the resultsfrom the 10th grade, which was collected in 2015, at 12 different secondary schools inTrøndelag. By accessing this dataset I have had the opportunity to use a largequantitative datamaterial.My research questions were: 1) What correlations are there between studentsexperienced teacher support and their self-esteem, inner motivation and well-being inschool? 2) Do the connections between the pupils' experience of teacher support andself-esteem, inner motivation and well-being vary according to gender, parents'education or the pupils' linguistic background? To answer the thesis' research questions,I have carried out factor analysis, descriptive analysis, correlation analyzis andregression analysis.My correlation analysis showed that there are some correlation between percievedsupport from teachers and the student¶s well-being and inner motivation in school, butthe correlation between percieved support and self-esteem was lower. Further on, theresults showed that percieved support from teachers seems to be of a bigger importancefor girls rather than boys, for all three different variables, but of low or no importanceThe findings also showed that parents' level of education made no difference to thecorrelation between perceived teacher support and well-being, inner motivation and selfesteem.When it comes to linguistic background, I got more interesting findings in the study.Here, my analyzes show that perceived teacher support has a lower significance forpupils' self-esteem for pupils with a minority background than for pupils with a majoritybackground.The regression analyzes in the study showed that for the variable well-being in school,teacher support is clearly the most significant variable in the model. The same applies tothe variable internal motivation. For self-esteem, however, the regression analyzes showthat the variable gender is the most significant variable in the model. Self-esteem has astronger connection with teacher support for girls than for boys