Best i lag?
Abstract
Bakgrunnen for valget av dette prosjektet er observasjonen av en betydelig avstand mellom assistenter og lærere på min skole. Det har vært tydelig at disse to yrkesgruppene har arbeidet hver for seg med få møtepunkter og begrensede samarbeidsmuligheter. Etter min overgang fra lærer til avdelingsleder ved samme skole, ble jeg motivert til å bidra til å fremme et godt samarbeid mellom disse yrkesgruppene, slik at de kan dra nytte av hverandres kompetanse. Dette studiets formål er å undersøke og kaste lys over samarbeidet mellom assistenter og lærere, samt hvordan jeg som leder kan organisere dette samarbeidet for å forbedre det. Problemstillingen er formulert som følger: «Hvordan kan samarbeidet mellom lærere og assistenter i klasserommet forbedres?» Sentrale temaer i oppgaven inkluderer teamarbeid, der et godt samarbeid er avgjørende for at et team skal lykkes. Tillit er grunnlaget for å bygge en sterk samarbeidskultur og som gjør det mulig å drive endringer sammen. Endringsledelse og samskapt læring er rammeverket for å skape ending sammen. Hvordan kan assistenter og lærere gjøre for å bedre et samarbeid? Metodemessig bygger studien på en kvalitativ tilnærming, der jeg gjennomførte gruppeintervjuer med henholdsvis assistenter, lærere og ledere ved skolen. Jeg valgte å intervjue både lærere og assistenter nettopp for å få ulike perspektiv. De viktigste funnene i denne undersøkelsen viser at informantene ønsker å etablere et fellesskap der alle føler seg inkludert og verdsatt. I tillegg fant jeg en bred enighet om at det må arbeides mot å utvikle inkluderende team, der assistenter og lærere jobber mot den samme retningen, og en tydelig ledelse som tilrettelegger for et godt og inkluderende samarbeid. Samarbeidet mellom assistenter og lærere kan forbedres med en mer tydelig ledelse som gir tid og rom for å se og bruke hverandres kompetanse i klasserommet. AbstractThe background for this project is an observed significant distance between teacher assistants and teachers in my school. It is obvious that these two work groups have been working side by side with few meeting points and limited opportunities to collaborate. Following my transition from teacher to leader in this school, I felt motivation to contribute to promote a well-functioning collaboration between these two groups, for them to build on each other’s competences in the classroom.The purpose of this study is to examine and explore the collaboration between teacher assistants and teachers, and how my leadership can organize and improve this collaboration.My thesis is the following: How can the collaboration between teachers and teacher assistants improve in the classroom? Main topics in the paper includes teamwork, where it is said that well-functioning collaboration is fundamental for a team to succeed. Trust is a basis to build a strong culture for collaboration on, which enables the team to develop. The framework used is change management and created learning together. How can teacher assistants and teachers work to improve their collaboration?The methodology used in this study is a qualitative approach conducting group interviews respectively with teacher assistants, teachers and leaders in our school. I chose to interview both teacher assistants and teachers to get possible different perspectives.My research shows that both teacher assistants and teachers wish to establish a work community in which both groups feel included and valued for their competence. My findings also indicate a broad consensus that work could be done to develop including teams, with teacher assistants and teachers who work and collaborate in the same direction, and a distinct leader who facilitate a well-functioning including collaboration.Collaboration between teacher assistants and teachers can be improved by a more distinctly leadership which provides time and space for the two work groups to see and use each other’s competences in the classroom.