Show simple item record

dc.contributor.advisorØiseth, Ole
dc.contributor.advisorRaviolo, Davide
dc.contributor.authorGoldfine, Vidar
dc.date.accessioned2024-03-02T18:19:34Z
dc.date.available2024-03-02T18:19:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:148997083:35303320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3120741
dc.description.abstractEtter kollapsen på Tretten bru i 2022 stod flere trebroer i Norge i fare for stenging og strukturell gjennomgang på grunn av mistenkte problemer. Blant disse ble Norsenga bru gjennomgått av Statens vegvesen, som igangsatte en kampanje for strukturhelseovervåking (SHM). SHM bruker sensorer for å kontinuerlig evaluere konstruksjoner, identifisere feil og forutse mulige problemer for å sikre løpende sikkerhet ved å forstå strukturell integritet og oppførsel. Denne oppgaven fokuserer på å forstå Norsenga bru sin strukturelle oppførsel ved å bruke vibrasjonsdata fra SHM-systemet og en nyutviklet endelig elementmodell (FE-modell) av strukturen. Studien innebærer beregning av teoretiske naturlige frekvenser og modusformer ved bruk av en FE-modell bygget i ABAQUS. I tillegg ble systemidentifikasjon ved hjelp av frekvensdomene-dekomponering (FDD) og kovariansdrevet stokastisk underromsidentifikasjon (Cov-SSI) utført basert på målte akselerasjoner på flere brolokasjoner. Betydelige forskjeller mellom den opprinnelige FE-modellen og de eksperimentelle responsene nødvendiggjorde en manuell prosess for oppdatering av endelig elementmodell (FEMU) for å forbedre nøyaktigheten, med tanke på broens dynamiske oppførsel. Dessuten ble simulerte skader introdusert for å vurdere deres innvirkning på broens numeriske dynamiske respons. Å nøyaktig modellere broens dynamiske respons innebærer flere utfordringer. Særlig modelleringen av knutepunktene i fagverket, som ble ansett som fast innspente i den foreslåtte FE-modellen, antas å introdusere betydelig feil ved å kunstig øke den samlede stivheten og hindre nøyaktige responsprognoser. Videre, basert på FE-modellen, begrenset broens statiske indeterminasjon betydelige endringer i den numeriske responsen etter skade, noe som understreker de iboende kompleksitetene i analysen.
dc.description.abstractAfter the 2022 Tretten Bridge collapse, numerous timber bridges in Norway faced closure and structural reassessment due to suspected issues. Among these, the Norsenga Bridge underwent scrutiny by the Norwegian Road Administration, which initiated a Structural Health Monitoring (SHM) campaign. SHM employs sensors to continuously assess structures, detect defects, and predict issues to ensure ongoing safety by understanding structural integrity and behavior. This study focuses on comprehending the Norsenga Bridge’s structural behavior, utilizing vibration data from the SHM system and a newly developed finite element model of the structure. To this extent, the research computes theoretical natural frequencies and mode shapes through an ABAQUS-built FE model. In addition, system identification via frequency domain decomposition (FDD) and covariance-driven stochastic subspace identification (Cov-SSI) has been performed with the experimental data, consisting of measured accelerations at several bridge locations. Significant discrepancies between the initial FE model and the experimental responses prompted a manual finite element model updating (FEMU) procedure to enhance accuracy, accounting for the bridge’s dynamic behavior. Additionally, simulated damages were introduced to assess their impact on the bridge’s numerical dynamic response. Accurately modeling the bridge’s dynamic response poses several challenges. Notably, modeling the joints in the trusses, considered fixed in the proposed FE model, is likely a source of significant error, artificially inflating overall stiffness and impeding accurate response predictions. Moreover, as per the FE model, the bridge’s static indeterminacy limited substantial observable changes in the numerical response post-damage, underscoring inherent complexities in its analysis.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleStructural Monitoring of Norsenga Bridge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record