Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGlavee-Geo, Richard
dc.contributor.authorHammervold, Laila
dc.date.accessioned2024-02-24T18:19:46Z
dc.date.available2024-02-24T18:19:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:170600321:46899557
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119764
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven undersøker hvordan suksessrike Norske produksjonsbedrifter utnytter mulighetene som digitalisering gir dem. Hovedmålene i digitaliseringsutnyttelsen er forbedring av konkurransefortrinn, markedsekspansjon og internasjonalisering, og bærekraft. Dynamisk tilpasningsdyktighet er brukt som tilnærmingsmåte i denne studien, og gir innsikt i hvordan produsentbedriftene sanser, griper og transformerer organisasjonen sin for å fange opp nye forretningsmuligheter fra ny teknologi og digitalisering. Kvalitativ forskning ble utført ved bruk av casestudiemetode, 10 casebedrifter ble intervjuet, 6 produsentbedrifter og 4 leverandørbedrifter. Den kvalitative tilnærmingen ble valgt siden målet var å fange opp informantenes synspunkt og atferd, og søke etter trender. Fire fellestrekk i dynamiske evner ble oppdaget blant produsentene: mye taus kunnskap bygget over tid, nysgjerrig på teknologi, "lavrisiko"-policy og bruke samarbeid med andre selskaper og forskningsinstitusjoner i stor grad. Resultatene ga også kunnskap om forbedringer i konkurransefortrinn, markedsekspansjon og bærekraft muliggjort av digitalisering. Konkurransefordeler kan forbedres ved å effektivisere materielle og immaterielle prosesser, som mer effektiv produksjon og reduserte IT-kostnader. Markedsutvidelsen kan hjelpes ved å samhandle mer digitalt med kundene, ved økt bruk av digitale plattformer. Visualisering, kommunikasjon og åpenhet i sosiale medier når det gjelder bærekraft, kan hjelpe selskapene til å kommunisere ut sitt samfunnsansvar. Fire megatrender dukket også opp gjennom denne studien: økt samarbeid på grunn av rask teknologisk utvikling, utvikling fra enkeltprodukter til service løsninger, økt digital kommunikasjon og viktigheten av å innlemme bærekraft i alle selskapets operasjoner. Stikkord: Digitalisering, smart teknologi, dynamiske evner, konkurransefortrinn, markedsekspansjon, internasjonalisering og bærekraft
dc.description.abstractThis paper investigates how high achievers in the Norwegian manufacturing industry are utilizing possibilities brought to them by digitalization. The main objectives in the digitalization utilization are improvement in competitive advantages, market expansion and internationalization, and sustainability. A dynamic capability approach is used in this study, and gives insight in how the manufacturer companies sense, seize, and transform their organization to capture new business possibilities from new technology and digitalization. Qualitative research was performed by using a case study method, 10 case companies were interviewed, 6 manufacturer companies and 4 supplier companies. The qualitative approach was chosen since the aim was to capture the informants’ point of view and behaviours, and search for trends. Four common features in dynamic capabilities were detected among the manufacturers: much tacit knowledge built over time, curious about technology, having a “low risk” policy, and using collaboration with other companies and research institutions in an extended degree. The results also provided knowledge concerning improvements in competitive advantages, market expansion, and sustainability enabled by digitalization. Competitive advantages could be improved by efficiencies in tangible and intangible processes, such as more efficient production and reduced IT costs. Market expansion could be helped by interacting more digitally with customers, by increased use of digital platforms. Visualization, communication, and transparency in social media regarding sustainability, can help the companies to communicate their corporate responsibilities efforts. Four megatrends also emerged throughout this study: increased collaboration due to rapid technological development, development from single products to servitization, increased digital communication, and the importance of integrate sustainability into all the company’s operations. Key words: Digitalization, smart technology, dynamic capabilities, competitive advantages, market expansion, internationalization, sustainability
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalization as a source of competitive advantage in high-cost countries, a case of Norwegian countries. A dynamic capability approach.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel