dc.contributor.advisor | Halvorsen, Kristin | |
dc.contributor.author | Måsøval, Silje Behrens | |
dc.date.accessioned | 2024-02-20T18:19:19Z | |
dc.date.available | 2024-02-20T18:19:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:169935460:51405380 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3118791 | |
dc.description.abstract | Det er et sysselsettingsgap mellom innvandrere og den øvrige befolkningen i Norge.
Jobbintervjuet er en form for institusjonell samtale, som har en viktig portvokterfunksjon
for deltakelse i arbeidslivet. Samtaleanalytiske studier har vist at de språklige og
kommunikative kravene under et jobbintervju er høye – tidvis også høyere enn kravene er
for å utføre den faktiske jobben.
Med utgangspunkt i et dialogistisk perspektiv på språk og kommunikasjon, setter denne
studien søkelys på hvordan intervjuere legger til rette for at jobbsøkere med begrensede
norskferdigheter får presentert seg som egnede kandidater under jobbintervju. Studien
undersøker hvilke preventive forståelsesstrategier intervjuerne tar i bruk for å unngå
misforståelser, og hvilke reparasjonsstrategier de tar i bruk når misforståelser har
oppstått. Studien bygger på fire lydopptak tatt våren 2023, av jobbintervjuer for en
ufaglært stilling som sommervikar innen renhold. Jobbsøkerne på lydopptakene er muntlig
på norsknivå A2 og B1.
Med analytiske begreper fra samtaleanalyse og forskning på andrespråksinteraksjon,
finner studien at intervjuerne tar i bruk en rekke ulike preventive forståelsesstrategier og
reparasjonsstrategier. Gjennom å bruke disse strategiene støtter intervjuerne den felles
forståelsen, som er en forutsetning for at jobbsøkerne skal få presentert seg som egnede
kandidater til stillingen. Intervjuerne tar i bruk preventive forståelsesstrategier mye
hyppigere enn reparasjonsstrategier. Videre viser analysen at jobbsøkerne har utfordringer
med å svare på abstrakte spørsmål og innholdsspørsmål, mens de i relativt høy grad svarer
på konkrete spørsmål og ja-/nei-spørsmål. Når jobbsøkerne ikke svarer på det intervjuerne
spør om, svarer de som regel på noe annet, og ofte skjer det da en fleksibel temautvikling
basert på temaet jobbsøkeren har brakt på banen. Det gjøres med andre ord ikke mange
reparasjonsforsøk i samme sekvens. Den fleksible temautviklingen kan ses som en måte
å informalisere jobbintervjuet på, som legger til rette for mer deltakelse fra jobbsøkeren i
samtalen. Intervjuerne legger også til rette for deltakelse ved å gi hyppige
tilbakemeldingssignaler til jobbsøkerne mens de formulerer sine svar.
Denne studien er et bidrag til et felt det er forsket lite på fra før, og minimalt i norsk
kontekst, nemlig andrespråksinteraksjon under jobbintervju. Det er behov for
bevisstgjøring rundt kompleksiteten i samtalen, og at arbeidsgivere vurderer
intervjuformen opp mot stillingen de rekrutterer til, og språk- og kommunikasjonskravene
i denne. Videre fins det et bredt repertoar av både preventive forståelsesstrategier og
reparasjonsstrategier, som kan være nyttig for intervjuere å være kjent med. I tillegg kan
autentiske samtaledata fra jobbintervjuer bidra til å gjøre jobbsøkere mer kjent med
virksomhetstypen. Til sammen er dette grep som kan bidra til å motarbeide
sysselsettingsgapet og dermed også sosial ulikhet. | |
dc.description.abstract | The unemployment rate is higher among immigrants in Norway than within the rest of the
Norwegian population. The job interview is a type of institutional conversation that has an
important gatekeeping function for participation in the labor market. Discourse studies
have shown that the linguistic and communicative requirements during a job interview are
high - sometimes even higher than the requirements for the actual job itself.
With analytic concepts from conversation analysis and second language interaction
research, this study sheds light on how interviewers facilitate jobseekers in presenting
themselves as suitable candidates during job interviews, despite the jobseekers' limited
proficiency in Norwegian. The study examines which preventative procedures interviewers
use to avoid misunderstandings, and which repair procedures they use when
misunderstandings have occurred. The study is based on four audio recordings from the
spring of 2023, of job interviews for a temporary unskilled position in cleaning. The
jobseekers in the recordings have oral proficiency in Norwegian at levels A2 and B1.
Through the use of a discourse analytic approach, the study finds that interviewers use a
number of different preventative and repair procedures. By using these procedures,
interviewers attempt to create shared understanding, which is a prerequisite in order for
jobseekers to present themselves as suitable candidates for the position. The interviewers
use preventative procedures much more frequently than repair procedures. Furthermore,
the analysis shows that the jobseekers struggle with answering abstract questions and
content questions, while they respond relatively well to concrete questions and polar
questions. When the jobseekers do not answer the interviewers’ questions, they typically
provide responses related to a different topic. This often leads to a flexible topic
management, based on the subject the jobseeker introduces. In other words, there are
not many repair procedures in the same sequence. The flexible topic management
contributes to informalizing the job interview and support participation from the
jobseekers. The interviewers also facilitate participation by providing frequent feedback
signals to the jobseekers as they formulate their answers.
This study contributes to a field that has been under-researched, particularly in the
Norwegian context: Second language interaction during job interviews. There is a need for
awareness of the complexity of the interaction, and for employers to consider the interview
format in relation to the position they are recruiting for, and the linguistic and
communicative requirements for the position in question. Furthermore, there is a wide
repertoire of both preventative procedures and repair procedures that can be useful for
interviewers to be familiar with. In addition, authentic data from job interviews can help
jobseekers become more familiar with the activity type. In sum, these are measures that
can help counteract the unemployment gap and thus also social inequality. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Å legge til rette for deltakelse: En samtaleanalytisk studie av jobbintervju med søkere som har norsk som andrespråk | |
dc.type | Master thesis | |