Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakke, Bjørn Harald
dc.contributor.authorMayer, Magnus Andreas Linde
dc.date.accessioned2024-02-09T18:19:47Z
dc.date.available2024-02-09T18:19:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:191569847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116680
dc.description.abstractFor å utvikle en oppfatning av IMOs restriksjoner på SOx og konsekvensene av dette, fokuserer rapporten på virkningen av restriksjonene og forsøker å besvare forskningsspørsmålet "Hvordan påvirker IMOs restriksjoner på svoveldioksid forsikringskrav knyttet til marine drivstoffmotorer?" Forskningsproblemet blir belyst av tre nøkkelelementer for å demonstrere virkningen av SOx-restriksjonene. Avhandlingens formål er å forklare restriksjonenes effekt på drivstoff, fremdriftssystemet på skip, og til slutt hvordan forsikringskrav knyttet til marine motorer påvirkes. Sjøhandel er avgjørende for verden og trenger internasjonal regulering da den har betydelig innvirkning på miljøet. Den globale sjøhandelen står for over 80% av verdens totale transport. Internasjonalt samarbeid om å redusere utslipp fra skip har vært vellykket med implementering og håndheving av restriksjoner på de mest fremtredende klimagassutslippene. Svoveldioksidgrensen er en av restriksjonene som er implementert for å redusere skade på miljøet og forbedre helsen til verdens befolkning. Konsekvensene av disse restriksjonene inkluderer nye marine drivstoffblandinger, vedlikeholds operasjoner og utvikling av løsninger for slitasje på motorer. Sekundære data samlet fra Gard AS- og CEFOR-databaser ble brukt for å konstruere valide resultater ved å sammenligne datamaterialet fra begge databaser over tidsperioden der SOx-restriksjonene har blitt implementert. Funnene avdekket i rapporten er et svingningsmønster både i årlig fordeling av forsikringskrav og kravfrekvens. Dette svingende mønsteret av økninger er ofte en etterfølge av implementeringen av strengere grenser for svoveldioksid. Dette støtter opp om oppfatningen om at IMOs restriksjoner har hatt en innvirkning på forsikringskrav knyttet til marine motorer. En annet funn inkluderer at menneskelige feil reduseres mens tekniske feil øker, noe som fører til antagelsen om at restriksjonene har påvirket mannskapets prosedyrer og at de nye drivstoffblandingene har påvirket slitasjen på motorkomponenter. Den drastiske økningen i krav knyttet til skrog og maskineri forsikring segmentet etter implementeringen av den første grensen, endringene i menneskelige og tekniske feil, og mønsteret av svingninger. Fører til den mest sannsynlige konklusjonen om at IMOs restriksjoner på SOx har hatt ugunstige konsekvenser for forsikringskrav knyttet til motorer.
dc.description.abstractTo develop a perception of IMOs restrictions on SOx and the consequences, the thesis focuses on the effect of the restrictions and tries to answer the research question “How does the IMO restrictions on sulfur oxides affect insurance claims on marine fuel engines?” The research problem is highlighted by three key elements to demonstrate the effect of the SOx restrictions. The thesis purpose is to explain the restrictions effect on fuel, the propulsion system on vessels and lastly how marine insurance claims on engines are affected. Sea trade is vital to the world and needs international regulation as it has a considerable impact on the environment. The global sea trade accounts for over 80% of the world’s total transportation. International collaboration on reducing emissions from ships has been successful in implementing and policing restrictions on the most prominent pollutants and greenhouse emissions. The sulfur oxide limit is one such restriction that has been implemented to reduce damage to the environment and health of the world’s population. The consequences of these restrictions include new marine fuel blends, maintenance operations and development of solutions regarding wear and tear on engines. Secondary data collected from Gard AS and CEFOR databases was used to construct valid results by comparing data material from both databases over the time-period where the SOx restrictions have been implemented. The findings uncovered a fluctuation pattern in both yearly claim distribution and claims frequency. This fluctuating pattern of increases is often preluded by the implementation of stricter limits on SOx. Thus, supporting the notion that IMOs restrictions have had an impact on marine engine insurance claims. Another finding includes that human errors are decreasing whilst technical errors are increasing, leading to the assumption that the restrictions have influenced the procedures of the crew and the new fuel blends have impacted the wear and tear of engine components. The drastic rise in Hull & Machinery claims after the first limit cap was implemented, the change of human and technical errors and the pattern of fluctuation. Leads to the most probable conclusion that IMOs restrictions on SOx have adversely affected the insurance claims on engines.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSulfur Oxides Restrictions How does the IMO restrictions on sulfur oxides affect insurance claims on marine fuel engines?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel