Show simple item record

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan
dc.contributor.authorKastel, Andreas
dc.date.accessioned2024-02-09T18:19:45Z
dc.date.available2024-02-09T18:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155609108:191439431
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3116679
dc.description.abstractRederiers utilstrekkelige ettermonteringstiltak av energieffektiv teknologi (EET) har blitt en barriere for å nå Den Internasjonale Sjøfartsorganisasjonen sitt mål om netto null klimagassutslipp fra skipsfart innen 2050. En primær årsak til rederienes nøling med å investere i ettermontering av EET, er mangel på kunnskap om de kommersielle fordelene og gevinstene teknologiene kan skape. Utilstrekkelig kunnskap gjør det vanskelig, fra et kostnadsperspektiv, å vurdere om investeringene vil være verdifulle. Som bidrag til å overkomme kunnskapsbarrieren, har drivkreftene bak rederiers investeringer blitt empirisk studert i denne avhandlingen. Med utgangspunkt i tidligere forskning på investeringer i energieffektivitet generelt og på tvers av industrier, ble det gjennomført kvalitative intervjuer med ti deep-sea rederier som hyppig ettermonterer skipene sine med EET. Dette intervjuutvalget ble valgt med formål å undersøke hva som opprinnelig drev beslutningene deres til å investere i ettermontering av EET og for å avdekke erfaringene deres med teknologiene i etterkant. Funnene indikerer at samsvar med reguleringene Energy Efficiency Existing Ship Index og Carbon Intensity Indicator, kostnadsbesparelser på drivstoff, økt konkurranseevne, potensial til å høyne fraktrater, og prinsipal-agent-problemer, er nøkkeldrivere for rederiers investeringer i ettermontering av EET. Studien har både akademisk og profesjonell overføringsverdi. Den bidrar til å fylle et forskningsgap innen feltet energieffektivitet i skipsfart og etablerer ny kunnskap i dets underområde om ettermontering av EET. Dessuten er den spesielt relevant for leverandører av EET og autoritative organer som fremmer energieffektivitetsforbedringer i den internasjonale skipsfarten.
dc.description.abstractShipowners’ limited retrofitting with energy efficiency technologies (EETs) has become a barrier to reaching the International Maritime Organization’s goal of net-zero GHG emissions from shipping by 2050. A primary explanation for shipowners’ reluctance to invest in EET retrofits, is a lack of knowledge about the commercial advantages and benefits the technologies can provide. Having insufficient knowledge about the achievable pros, makes it difficult, from a cost-perspective, to evaluate if the investments will be of value. To contribute to overcoming the knowledge barrier, the thesis empirically studies drivers that encourage shipowners’ investments. With basis in previous research on ship energy efficiency investments in general and across industries, qualitative interviews with ten deep-sea shipowning companies that frequently retrofit with EETs have been conducted. This interview sample was selected with the purpose of investigating what drove their decisions to invest in EET retrofits and uncovering their experiences with the technologies following these investments. The findings suggest that compliance with the Energy Efficiency Existing Ship Index and the Carbon Intensity Indicator, fuel-cost savings, increased market competitiveness, the potential to charge higher charter rates, and principal-agent problems, are key drivers for shipowners’ EET retrofit investments. The study holds both academic and professional transfer value. It contributes to filling a research gap within the field of energy efficiency in shipping and establishes new knowledge in its sub-division of EET retrofitting. Additionally, it is particularly relevant for EET suppliers and authoritative bodies promoting energy efficiency enhancement in the shipping industry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleIncreasing Ship Energy Efficiency with Technical Retrofits: What Key Drivers Encourage Shipowners’ Investments?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record