Hvordan lykkes med implementering av vekststrategi for norske små og mellomstore bedrifter (SMB-er) innen import og eksport av sjømat?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3116678Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er skrevet i samarbeid med Nor Seafoods AS, som defineres som en norsk små og mellomstor bedrift (SMB) innen import og eksport av sjømat. Fiskenæringen er en næring i stadig endring og vekst. Mange bedrifter har opplevd en betydelig vekst de siste årene, og det er stor sannsynlighet vil fortsette de neste årene. Bedrifter, som Nor Seafoods, må omstille seg og gjøre endringer for å imøtekomme den opplevde veksten i et lukrativt marked. Med utgangspunkt i SMB-er innen import og eksport av sjømat, vil denne oppgaven, heretter kalt problemstilling, undersøke; «Hvordan lykkes med implementering av vekststrategi for norske små og mellomstore bedrifter (SMB-er) innen import og eksport av sjømat?».
I lys av problemstillingen ble det utarbeidet tre forskningsspørsmål som har fungert som mål for forskningen; hva er viktig under implementeringsprosessen, hvilke faktorer påvirker implementering og hvordan styre implementeringen til suksess. Det ble gjennomført syv kvalitative intervju med interne og eksterne intervjuobjekt. Tidligere forskning og teorier sammen med resultatet av kvalitative intervju svarer på problemstillingen. Dataene fra de kvalitative intervjuene er bearbeidet, og de viktigste funnene for forskningen er presentert i en resultatdel.
Forskningen avdekket viktigheten av et mellommenneskelig prosessperspektiv i implementeringsprosessen, og inkluderer essensielle faktorer som kommunikasjon og motivasjon. Interne og eksterne barrierer understreker kompleksiteten i strategiimplementering i et volatilt marked. Gjennom forskningen er det identifisert både interne og eksterne barrierer. De mest betydningsfulle interne er bedriftskultur, motstridende prioriteter og holdninger. Blant de eksterne er de mest betydningsfulle klimaendringer, politikk og valutavariasjon. Avslutningsvis ble effektiv styring av implementeringsprosessen, gjennom evaluering, kontroll og korrigerende tiltak, avdekket som avgjørende for å lykkes med implementering av vekststrategi for norske små og mellomstore bedrifter innen import og eksport av sjømat. This bachelor's thesis is written in collaboration with Nor Seafoods AS, defined as a Norwegian small and medium-sized enterprises (SME) within the import and export of seafood. The fishing industry is a sector in constant change and growth, and many companies have experienced significant growth in recent years, which most likely will continue in the years to come. Companies, like Nor Seafoods, must adapt and make changes to meet the experienced growth in a lucrative market. Based on the situation of SMEs within the import and export of seafood, this thesis will closely examine the following problem statement; "How to succeed in implementing a growth strategy for Norwegian small and medium-sized enterprises (SMEs) within the import and export of seafood?".
Considering the problem statement, three research questions have been developed and serves as goals for the research; what is important during the implementation process, which factors affect implementation, and how to manage the implementation towards success. Seven qualitative interviews were conducted, and previous research and theories, along with the results of the qualitative interviews, answer the problem statement. The data from the qualitative interviews were processed, and the most important findings in the research are presented in the results section.
The research uncovered the importance of an interpersonal-process perspective towards the implementation process and includes essential factors such as communication and motivated employees. Internal and external barriers highlight the complexity of strategy implementation in a volatile seafood-market. The most significant barriers identified through the research are internal barriers, such as corporate culture, conflicting priorities, attitudes, and external barriers, such as climate changes, politics, and variation in currency. Finally, effective management of the implementation process, through evaluation, control, and corrective measures, was revealed as crucial to succeed in implementing a growth strategy for Norwegian SMEs within the import and export of seafood.