“There is No Fast Track to Success” - What factors are pivotal in fostering a sustainable and high-quality TDE in the context the national program for track and field at Steinkjer Upper Secondary School?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3115404Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Målet med denne studien var å undersøke nøkkelfaktorer som fremmer et bærekraftig og høykvalitets Talentutviklingsmiljø (TDE) i konteksten av det nasjonale programmet for friidrett ved Steinkjer Videregående Skole. Metoder: Tre utøvere, to trenere og lederen for avdelingen ble intervjuet om sentrale emner som påvirker deres TDE. Det teoretiske grunnlaget for studien var en kombinasjon av Talent Development Environment Questionnaire (Martindale et al., 2010) og rammeverket for Athlete Talent Development Environment (Henriksen et al., 2010). Gjennom en tematisk analyse ble "Utøver-sentrert modell" utviklet i lys av Martindale et al. (2010) og Henriksen et al. (2010) sitt teoretiske rammeverk. Resultater: Viktigheten av sosial støtte, integrerte treningsfasiliteter, trenernes helhetlige omsorg, økonomisk stabilitet og familienettverk påpekes i funnene. Det argumenteres for en nyansert tilnærming til idrettstalenter i møte med ulike behov hos utøvere. Konklusjon: Å innarbeide en dynamisk, evidensbasert strategi som er tilpasset utøvernes behov er essensielt for deres utvikling. Skolens forpliktelse til kontinuerlig forbedring og tilpasningsdyktige metoder understreker dannelsen av et robust miljø for talentutvikling. Background: The aim of this study was to examine key factors fostering a sustainable and high-quality Talent Development Environment (TDE) in the context of the national program for track and field at Steinkjer Upper Secondary School. Methods: Three athletes, two coaches and the department leader was interviewed about central topics influencing their TDE. The theoretical foundation for the study was a combination of the Talent Development Environment Questionnaire (Martindale et al., 2010) and Athlete Talent Development Environment framework (Henriksen et al. 2010). Through a thematic analysis the “Athlete-Centered model” was developed in light of Martindale et al. (2010) and Henriksen et al. (2010) theoretical framework. Results: emphasizing the importance of social support, integrated training facilities, coaches' holistic concern, financial stability, and family networks. It advocates for a nuanced approach to nurturing athletic talent among diverse athlete needs. Conclusion: Incorporating a dynamic, evidence-informed strategy adapted to athletes' needs is essential for their comprehensive development. The school's commitment to continuous improvement and adaptable methodologies underpins the creation of a robust talent nurturing environment.