Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVifladt, Anne
dc.contributor.authorBekkevold, Hanna
dc.date.accessioned2024-01-30T18:19:27Z
dc.date.available2024-01-30T18:19:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155881309:94111629
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114697
dc.description.abstractIntroduksjon: Trygg pasientbehandling i akutt kritiske situasjoner har alltid vært og er fortsatt en av de største utfordringene i helsevesenet. Teamarbeidets kvalitet blir spesielt viktig i akutt kritiske situasjoner fordi disse ofte er preget av stress, tidspress og høy risiko, samtidig som kravet til prestasjon øker. I disse situasjonene har anestesiteamet en sentral rolle ved håndtering og behandling av pasienten. Vellykket teamarbeid forbindes med effektiv ledelse, god kommunikasjon, situasjonsovervåking og gjensidig støtte, ferdigheter som blant annet er grunnlaget for teamtreningsprogrammet TeamSTEPPS. Med disse fire teamferdighetene som utgangspunkt, tar denne masteroppgaven sikte på å undersøke hvordan anestesipersonell erfarer teamarbeid i slike krevende situasjoner. Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvilke erfaringer anestesipersonell har fra teamarbeid innad i anestesiteamet i akutt kritiske situasjoner. Metode: Studien ble utført med en kvalitativ metode, med deduktiv tilnærming basert på eksisterende teori og forskning om at vellykket teamarbeid innebærer effektiv ledelse, god kommunikasjon, situasjonsovervåking og gjensidig støtte. Datainnsamling ble utført med 8 informanter (5 anestesisykepleiere og 3 anestesileger), fra to ulike anestesiavdelinger i Helse Sør-Øst i Norge, gjennom semistrukturerte individuelle intervjuer. Dataanalysen ble gjennomført ved hjelp av refleksiv tematisk analyse med semantisk koding. Resultat: Det ble identifisert 10 temaer under de overordnede temaene ledelse, kommunikasjon, situasjonsovervåking og gjensidig støtte. Anestesipersonell erfarer at ledelsesrollen er sentral og viktig for et strukturert og samkjørt team. De erfarer at teamlederrollen må tiltres tydelig for å unngå usikkerhet og misforståelser i teamet. Kommunikasjonen fungerer best i Closed Loop form, med klare tydelige beskjeder uten utenomsnakk. Anestesipersonellet erfarer at situasjonsovervåking fungerer bedre når den enkelte gir korreksjon og tilbakemeldinger med respekt. De erfarer at den akutt kritiske situasjonen, med kommunikasjon og situasjonsovervåking blir lettere med erfaring fordi den enkelte bygger en selvstendig trygghet i faget over tid. De erfarer også at konflikter håndteres ulikt. Gjensidig støtte i teamet er avgjørende for tilliten og for at teammedlemmene skal tørre å si i fra om bekymringer eller komme med forslag til løsning. Samtlige av informantene erfarer at teamarbeid i akutt kritiske situasjoner er motiverende og spennende. Konklusjon: Studien viste variasjon i erfaringer fra teamarbeid i akutt kritiske situasjoner. Anestesipersonellet erfarte den akutt kritiske situasjonen som en krevende situasjon, som likevel bidro til både fellesskap og mestring innad i anestesiteamet. Det er tydelig at teamferdighetene fra TeamSTEPPS er et samspill og en dynamikk som går igjen i alle temaene. Vi ser at alle teamferdighetene må være til stede for at den enkelte ferdighet skal benyttes effektivt, og igjen sørge for et vellykket teamarbeid.
dc.description.abstractIntroduction: Patient safety in acute critical situations has always been and continues to be one of the greatest challenges in the healthcare sector. Teamwork becomes particularly crucial in acute critical situations due to an increased demand for performance in conjunction with stress, time pressure, and high risk. In these situations, the anesthesia care team plays a critical role in management and treatment of the patient. Successful teamwork is associated with effective leadership, good communication, situation monitoring and mutual support, team skills that form the foundation of the team training program TeamSTEPPS. On this foundation, this master’s thesis aims to investigate how anesthesia personnel experience teamwork in such demanding situations. Aim: The aim of this study was to investigate the experiences of anesthesia personnel regarding teamwork within the anesthesia care team in acute critical situations. Method: The study was conducted using qualitative method with a deductive approach based on existing theory and research indicating that successful teamwork involves effective leadership, good communication, situation monitoring, and mutual support. The data collection was conducted with eight informants (five nurse anesthetists and three anesthesiologists) from two different anesthesia departments in Helse Sør-Øst, Norway, through semi-structured individual interviews. The data analysis was carried out using reflexive thematic analysis with semantic coding. Result: Ten themes were identified within the overarching themes of leadership, communication, situation monitoring and mutual support. The anesthesia personnel experience that the leadership role is crucial for a structured and coordinated team. The leader must be clearly identified to avoid uncertainty and misunderstandings within the team regarding who is in charge. They find that communication works best by Closed Loop and clear, concise messages without unnecessary chatter. The anesthesia personnel experience that situation monitoring works better when individuals provide corrections and feedback in a respectful manner. They find that handling the acute critical situation with communication and situation monitoring becomes easier with experience, as individuals build independent confidence in their profession over time. They also experience that conflicts are handled differently and that mutual support within the team is crucial for trust among team members to feel comfortable expressing concerns or suggesting solutions. All the informants experience that teamwork in acute critical situations is motivating and exciting. Conclusion: The study revealed variation in experiences from teamwork in acute critical situations. The anesthesia personnel experienced the acute critical situation as demanding, yet it contributed to both union and a sense of accomplishment within the anesthesia team. It is evident that the team skills from TeamSTEPPS represent an interplay and a dynamic that reappears in each theme. We observe that all of these team skills must be present for each skill to be effectively utilized, and thereby ensuring successful teamwork.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeamarbeid i akutt kritiske situasjoner - anestesipersonellets erfaringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel