Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeldal, Frode
dc.contributor.authorGjetsund, Erica
dc.date.accessioned2024-01-06T18:19:59Z
dc.date.available2024-01-06T18:19:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:163934887:165785292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110265
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på persepsjonen av grønn organisatorisk identitet i norske oppstartsselskaper. Studien ser på hvordan en grønn identitet påvirker tiltrekning av ansatte, rekruttering og engasjement. Oppgaven avdekker en nyansert landskap der miljøbevissthet ikke lenger er et konkurransefortrinn, men heller en forventning fra både markedet og interessentene til en organisasjon. Oppgaven ser på konsekvensene av grønnvasking, som fører til redusert tillit til grønne identiteter og gjør at det er vaskelig å verifisere slike påstander. Selv om grønne identiteter i betydelig grad påvirker oppfattet attraktivitet under rekrutteringsprosessen, er det en risiko for at det i stedet oppfatter som overfladisk eller falskt. Dette vektlegger oppfattet identitet fremfor konkrete miljøinitiativer. Studien undersøker verdien av å ha grønn rekruttering som en strategi for å tiltrekke seg ansatte som har samsvarende grønne verdier som organisasjonen. Sosial identitetsteori viser hvordan grønn identitet har blitt en grunnleggende forventning i stedet for et konkurransefortinn hos jobbsøkere. Videre økte de ansattes motivasjon når de jobbet mot grønne mål, selv når det dreide seg om monotone oppgaver. Denne motivasjonen kommer fra tilfredsstillelsen av å forene personlige verdier med kollegers og organisasjonens verdier, og understreker behovet for en grønn bedriftskultur. Tilfeller av moralsk lisensiering og kognitiv dissonans har også blitt avdekket, noe som viser at det er behov for en helhetlig tilnærming til bærekraft både i det profesjonelle og personlige livet. Oppgaven konkluderer med en anbefaling til organisasjoner om å oppfordre til grønne praksiser og legge strategier som også er integrert i de ansatte sine liv. Disse tiltakene, kombinert med å vise til en stor overensstemmelse mellom verdiene til kandidaten og organisasjonen, samt å legge inn grønne kriterier under seleksjon av ansatte, kan øke tilfredsheten til de ansatte.
dc.description.abstractThis thesis examines the perception of green organizational identity within Norwegian start-ups. The study delves into how such an identity influences employee attraction, recruitment, and engagement. It identifies a nuanced landscape where environmental consciousness is not a unique selling proposition but a market and stakeholder expectation. The research reveals the impact of greenwashing, leading to diminished trust in green identities and the difficulty of verifying such claims. While green identities significantly influence perceived attractiveness during recruitment, there is a risk of a superficial 'greenness' that prioritizes perceived identity over tangible environmental initiatives. The study investigates the value of green recruitment and selection (GRS) as a strategy to attract individuals aligning with the firm's environmental values. Drawing from Social Identity Theory, the research demonstrates how green identity may serve as a basic expectation rather than a prime consideration for job seekers. The research further reveals a boost in employee motivation when their work aligns with 'green' objectives, even in the face of monotonous tasks. This motivation stems from the satisfaction of aligning personal values with those of colleagues and the organization, emphasizing the need for a green culture in the workplace. However, the study also brings to light instances of moral licensing and cognitive dissonance, indicating a need for a holistic approach that bridges professional and personal sustainability. The thesis concludes with recommendations for companies to promote verifiable green practices and strategies that deeply embed these in employees' lives. It suggests that these efforts, coupled with a focus on demonstrating a high degree of person-organization fit during recruitment through GRS, could enhance the credibility of green claims, boost employee satisfaction, and improve retention.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGreen organizational identity in startups
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel