Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLanglo, Jan Alexander
dc.contributor.authorMehus, Martine
dc.date.accessioned2023-12-29T18:19:49Z
dc.date.available2023-12-29T18:19:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147330900:79574356
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109178
dc.description.abstractProblemstillingen på masteroppgaven er «Hvilke effekter kan veiprosjekter oppnå ved bruk av systematisk ferdigstillelse?». For å svare på problemstillingen er det valgt et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført en casestudie på tvers av fire ulike aktører og prosjekter som har tatt i bruk systematisk ferdigstillelse. Metodene som er benyttet for å innhente data er semistrukturelle intervju. Bygg- og anleggsbransjen har lenge vært kjent for dårlig produktivitet og feil og mangler ved overlevering. Prosjektene blir også større og mer komplekse enn hva som tidligere har vært praksis, noe som krever mer samhandling og en større forståelse for jobben som skal utføres. Dette skal systematisk ferdigstillelse bidra til å forbedre. Systematisk ferdigstillelse skal sikre at prosjekter blir ferdigstilt til riktig kvalitet, til riktig tid og innenfor riktig budsjett. Systematisk ferdigstillelse begynner å bli utbredt i byggebransjen, men i anleggsbransjen og i veiprosjekter er bruken fortsatt lav. Motivasjonen bak masteroppgaven er at det er lite kunnskap og forskning om systematisk ferdigstillelse i veiprosjekter i dag, og at masteroppgaven kan være et bidrag til kunnskapsdatabasen. Dette ønskes oppnådd ved å fange opp praksis og erfaringer fra prosjekter som har tatt i bruk systematisk ferdigstillelse. Resultatene fra studien viser at veiprosjekter kan oppnå positive effekter ved bruk av systematisk ferdigstillelse. Effekter som kan oppnås er bedre kvalitet på sluttproduktet, bedre kontroll og oversikt over prosjektene, og at man sparer både tid og penger på å bruke systematisk ferdigstillelse. Resultatene er ikke stadfestet med tall. Resultatene viser også at systematisk ferdigstillelse gir mer fornøyde kunder.
dc.description.abstractThe research question for the master’s thesis is “Which effects can road construction projects achieve from using systematic completion?”. To answer the research question, a qualitative research design has been chosen. A case study has been conducted, involving four different businesses that have implemented systematic completion in their projects. The methods used to gather data are semi-structured interviews. The construction industry has long been associated with low productivity and deficiencies in projects handovers. Projects are also becoming larger and more complex than before. This requiring increased collaboration and a better understanding of the tasks to be performed. Systematic completion is intended to contribute to rectifying this situation. The purpose of systematic completion is to ensure that projects are completed with the right quality, on right time, and within the budget. Systematic completion is starting to become more common in building projects rather than the road projects in the construction industry. The motivation behind this master’s thesis is the limited knowledge and research on systematic completion in road projects. The master’s thesis aims to contribute to increase this knowledge, by capturing practices and experiences from projects that have started using systematic completion. The result of the study indicates that road projects can achieve positive effects using systematic completion. These effects include improved quality of the final product, better control and overview of the projects, as well as time and cost savings. The result has not been quantified with numbers. The result has also led to more satisfying customers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSystematisk ferdigstillelse i veiprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel