Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØsterås, Berit
dc.contributor.authorBergem, Jakob Dingstad
dc.contributor.authorSuthurst, Albert Ilsaas
dc.date.accessioned2023-12-29T18:19:45Z
dc.date.available2023-12-29T18:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:177551117:177554610
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109177
dc.description.abstractSammendrag Tittel Hvorfor skal barn med cerebral parese bruke ståstativ? - En litteraturstudie Problemstilling Hvilken effekt har ståstativ på barn med cerebral parese, og hvordan opplever barn med cerebral parese å bruke ståstativ? Metode Litteraturstudie med to systematiske søk gjennomført i uke 36-38, i tre databaser: PubMed, PsychINFO og CINAHL. Syv studier ble inkludert, hvorav fem var kvantitative og to kvalitative. Resultat De kvantitative funnstudiene antyder at bruk av ståstativ kan ha positiv effekt på beinhelse, hofteledd, tarmtømmingsfrekvens og funksjon hos barn med cerebral parese. Resultatene fremkommer ikke entydig, da effekten av intervensjonen varierer i studiene. De kvalitative funnstudiene presenterer blandede opplevelser ved bruk av ståstativ, da spennet i brukeropplevelser er store. Konklusjon Ståstativ som tiltak hos barn med cerebral parese kan ha en positiv effekt på en rekke fysiske og psykiske faktorer. Samtidig er ikke disse resultatene entydige, og bruken av ståstativ bør derfor grunnes med klar hensikt og tilpasses etter barnets behov og ønsker. Samlet sett tyder funnene på at ståstativ kan være en nyttig ressurs for barn med cerebral parese. Allikevel kreves det ytterligere forskning for å avgjøre dets effekt.
dc.description.abstractAbstract Title Why should children with cerebral palsy use standing frames? – A literature review Research question What is the impact of standing frames on children with cerebral palsy, and how do children with cerebral palsy perceive the use of standing frames? Method Literature review with two systematic searches conducted in weeks 36-38, covering three databases: PubMed, PsychINFO and CINAHL. Seven studies were included, of which five were quantitative studies, and two were qualitative studies. Results The quantitative studies suggest that standing frames may have a positive impact on bone health, hip joints, bowel movement frequency and overall function in children with cerebral palsy. The results were however not unequivocal, as the effectiveness of the intervention varied across the studies. The qualitative studies present mixed user experiences with the use of standing frames. Conclusion The use of standing frames on children with cerebral palsy may positively impact physical and psychological factors. However, results are inconclusive, emphasizing the need for clear intent and adaptability to each child's preferences. The standing frame can be a valuable resource for children with cerebral palsy. Nevertheless, further research is needed to decide its effectiveness.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvorfor skal barn med cerebral parese bruke ståstativ? - En litteraturstudie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel