Jeg har ikke lekt forfatter, men jeg er en forfatter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3107433Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Skriveopplæringa skal oppleves som meningsfull for elevene, ifølge læreplanen. I denne masteroppgaven belyser jeg hvordan elever i første klasse møter skriveoppgaver som har til hensikt å være meningsfulle. Inngangen til dette temaet er problemstillingen: Hvordan responderer tre ulike elever i første klasse på meningsfulle skriveoppgaver? Formålet med studien er å løfte frem tre ulike elever sine responser på meningsfulle skriveoppgaver, og løfte viktigheten av at elevene får en skriveopplæring som er i tråd med lærerplanen. Dette er en kvalitativ studie der jeg har hentet inspirasjon fra pedagogisk designforskning som forskningsmetode. Jeg har designet og gjennomført tre undervisningsopplegg. Når jeg har samlet empiri har jeg forsket i eget klasserom og observert som en fullstendig deltaker. Datamaterialet består av feltnotater fra observasjoner, elevtekster fra skriveoppgaver og utdrag fra transkriberte samtaler med tre informanter i første klasse. Forskningsspørsmålene som er en sentral del av analysen, er følgende: Hva gjør eleven i skriveprosessen av skriveoppgaven? Hva kjennetegner elevens skriftlige tekst? Hva forteller eleven om skriveoppgaven og teksten sin? Mine funn fra analysen i studien viser at de tre ulike elevene responderte med iver og skrev tekster til alle skriveoppgavene de fikk utdelt. De meningsfulle skriveoppgavene ga elevene mulighet til å bestemme selv hva de ville skrive, bruke egen fantasi og kreativitet, skrive på sitt utviklingsnivå og sine premisser. Skriveoppgavene ga tilpasset opplæring til den enkelte. Noen elever vektla skrivinga mens andre tegninga. Selv om de meningsfulle skriveoppgavene skulle gi rom for ulike svar var ikke det alltid tilfellet. Studien belyser tre ulike elever sine responser på meningsfulle skriveoppgaver og hvorfor det er viktig at de opplever skrivinga som relevant og meningsfullt. According the curriculum, the teaching of writing should be perceived as meaningful for the students, according to the curriculum. In this master`s thesis, I illuminate how first-grade students encounter writing tasks intended to be meaningful. The starting point for this topic is the research question: How do three different first-grade students respond to meaningful writing tasks? The purpose of the study is to highlight the responses of three different students to meaningful writing tasks and emphasize the importance of providing students with writing instruction in line with the curriculum. This is a qualitative study where I draw inspiration from pedagogical design research as a research method. I have designed and conducted three teaching sessions. When collecting empirical data, I conducted research in my own classroom and observed as a complete participant. The data material consists of field notes from observations, student texts from writing tasks, and excerpts from transcribed conversations with three informants in the first grade.
The research questions that are a central part of the analysis are as follows: What does the student do in the writing process of the writing task? What characterizes the student's written text? What does the student say about the writing task and their own text? The findings from the analysis in the study show that the three different students responded eagerly and wrote texts for all the assigned writing tasks. The meaningful writing tasks allowed the students to decide for themselves what they wanted to write, use their own imagination and creativity, write at their developmental level and on their own terms. The writing tasks provided personalized instruction for each student. Some students emphasized writing while others focused on drawing. Although the meaningful writing tasks were meant to allow for different answers, that was not always the case. The study sheds light on the responses of three different students to meaningful writing tasks and why it is important for them to perceive writing as relevant and meaningful.