Show simple item record

dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.advisorKvistad, Anne Holten
dc.contributor.authorBerg, Beate
dc.contributor.authorHofstad, Merethe
dc.date.accessioned2023-12-13T18:19:26Z
dc.date.available2023-12-13T18:19:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147335356:68918278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3107430
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Da Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 trådde i kraft, ble skriving mer sidestilt med lesing gjennom de fem grunnleggende ferdighetene. Etter vårt syn har skriving likevel ikke fått den statusen i opplæringen som har vært intensjonen i de to siste læreplanene, LK06 og LK20. Forskning viser at skriving fortsatt er nesten fraværende i første klasse, og skriving har i stor grad dreid seg om bokstavforming, skriving av ord eller utfyllingsoppgaver. Dette er tilfellet til tross for at nyere forskning argumenterer for en skriveopplæring som tar hensyn til formålet med skriving og vektlegger det meningsfulle aspektet. Den nye forskningen inspirerte oss til å endre praksis fra den tradisjonelle lese- og skriveopplæringen til å la elevene få skrive med de ressursene de har fra første dag i første klasse. I dette prosjektet designet vi en skriveopplæring basert på et funksjonelt syn på skriving. Elevene fikk meningsfulle skriveoppgaver, og de fikk oppdage skriftspråket ut fra egne forutsetninger gjennom høsthalvåret. Vi ønsket å undersøke skriveutviklingen til elevene med en slik tilnærming. Prosjektets problemstilling ble: Hvordan utvikler et utvalg førsteklassingers skriving seg når elevene møter en funksjonell og meningsfull skriveopplæring fra skolestart? I tillegg formulert vi tre forskningsspørsmål for å kunne svare på problemstillingen: 1. Hvordan utvikler elevene sin skrivemåte og staving i løpet av perioden? 2. Hvordan utvikler elevene innholdets omfang i tekstene sine i løpet av perioden? 3. Hvordan utvikler elevene som møter skolen med lav bokstavkunnskap seg sammenlignet de med høy bokstavkunnskap seg som skrivere? For å kunne svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene, brukte vi en kvalitativ tilnærming der en av forskerne gjennomførte en skriveopplæring inspirert av funksjonell og oppdagende skriving. Vi samlet inn elevtekster fra fire fokuselever og valgt ut fire tekster fra hver elev som utgjør vårt primære datamateriale. For utfyllende informasjon observerte vi skrivesituasjonene, og observasjonsnotatene ble vårt sekundære datamateriale. Prosjektet viste at elever i første halvdel av første klasse hadde gode forutsetninger for å produsere tekster med relevant innhold, gjennom å oppdage skrift i meningsfulle skriveaktiviteter, selv med mindre vekt på tradisjonell bokstavinnlæring. Vi fant også at elevene utviklet det som er grunnlaget for å kunne skrive, transkripsjonskompetanse, gjennom en funksjonell tilnærming til skriveopplæring. Resultatet viste i tillegg at elevene generelt har utviklet seg som skrivere, og styrket skriveferdighetene sine knyttet til organisering av innhold, innholdets omfang, mottakerorientering, ordforråd, skrivemåter og staving og bokstavforming.
dc.description.abstractAbstract Kunnskapsløftet 2006 with its five fundamental skills made writing equally important to reading. Still, writing has not received the status in education which was intended in LK06 and LK20. In spite of recent research concluding that writing in early education should emphasize meaningful writing, research has shown that there is a limited amount of writing in the first grade, and that writing has been reduced to shaping letters, writing words or working on completion tasks. This research inspired us to transition from traditional reading and writing education into a new way of teaching writing, where students are encouraged to use their skills and resources in writing as soon as they start school. In this project we have designed a way to teach writing based on a functional view of writing. Students were given meaningful writing tasks, and based on their own qualifications they were allowed to discover the written language. We wanted to find out how the students developed their writing skills through this approach. Our main research question became: How do a group of first grade students develop their writing skills when their writing education has a functional and meaningful approach from the beginning? We have used three sub questions research questions to answer our main question: 1. How do the students improve their way of writing and spelling during the period? 2. How do the students improve the extent of their texts during the period of our work? 3. How do students, who start school with little knowledge of letters, develop as writers compared to those who knew the letters when they started? We chose a qualitative approach where one of the researchers implemented meaningful writing in her teaching. We have gathered texts from four students and have chosen four texts from each student to be our primary data. For additional information we observed the students while writing, and our notes became our secondary data. The project has shown that students, during the first semester of first grade, possess good qualifications to produce texts with relevant content without the traditional approach to learning letters, but through discovering writing through meaningful writing activities. We have also found that students develop the foundation for writing, the skill to transcribe, through a meaningful approach to writing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkriving fra første dag i første klasse.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record