Show simple item record

dc.contributor.authorStock, Ingrid
dc.contributor.authorKarsten, Andrea
dc.contributor.authorEik-Nes, Nancy Lea
dc.date.accessioned2023-12-08T07:04:25Z
dc.date.available2023-12-08T07:04:25Z
dc.date.created2023-11-08T10:01:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSakprosa. 2023, 15 (2), .en_US
dc.identifier.issn1502-6000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106517
dc.description.abstractSelv om referanser er sentralt i akademisk skriving, sliter mange studenter med å bruke kilder. En av årsakene til dette kan være spenningen mange studenter opplever: på den ene siden blir de bedt om å bruke kilder (dvs. andres stemmer), på den andre siden skal studentene demonstrere sin egen faglige stemme i teksten. Formålet med denne artikkelen er å bidra til forståelsen av kildebruk ved å presentere en modell som illustrerer ulike grader av studenters interaksjon med kilder i ulike deler av bacheloroppgaven. Med utgangspunkt i Bakhtins tanker om at en forfatters stemme trer gradvis fram av andres ord, sammen med begrepene kunnskapsreferat (knowledge telling) og kunnskapsbruk (knowledge transforming), utviklet vi et kontinuum som kan bidra til å forstå kildebrukens kompleksitet. Vi kom fram til dette kontinuumet gjennom en kvalitativ undersøkelse av studenters kildebruk i 15 bacheloroppgaver fra humaniora ved et norsk universitet. I denne artikkelen illustrerer vi kontinuumet gjennom utdrag fra studentenes oppgaver, og viser hvordan spørsmål som gjelder skriverens faglige stemme er sammenvevd med hvordan studentene forholder seg til kilder. Kjennskap til de ulike funksjonene til kilder som er typiske i disiplinene vil hjelpe studentene å utvikle og demonstrere sine faglige stemmer. Videre gir kontinuumet et grunnlag for fruktbare diskusjoner om skrivepraksiser som kan øke kritisk bevissthet om implisitte forventninger til kildebruk og spørsmål om stemme i akademisk skriving.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherInstitutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Osloen_US
dc.titleEmerging disciplinary voices: Bachelor students' use of sources - between knowledge telling og knowledge transformingen_US
dc.title.alternativeEmerging disciplinary voices: Bachelor students' use of sources - between knowledge telling og knowledge transformingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThis version will not be available due to the publisher's copyright.en_US
dc.source.pagenumber32en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalSakprosaen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/sakprosa.10185
dc.identifier.cristin2193687
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record