Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBruun, Ellen Foyn
dc.contributor.authorBakken Steigum, Jorid
dc.date.accessioned2023-11-29T07:46:23Z
dc.date.available2023-11-29T07:46:23Z
dc.date.created2023-06-07T15:42:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105128
dc.description.abstractI denne artikkelen presenteres funn fra en studie på programfag drama i norsk videregående skole. Dramalærere samt tidligere og nåværende dramaelever fra tre skoler ble intervjuet om hvordan de så på forholdet mellom dramarommet og psykisk helse. Av studien gikk det frem at dramarommet oppleves som et paradoks, både veldig fritt og krevende på samme tid. For å undersøke hvilke faktorer som kan bidra positivt og mulig negativt for elevenes psykiske helseopplevelse i dramarommet, tar vi utgangspunkt i en ressursorientert helseforståelse og bringer inn begrepet toleransevinduet fra psykologien. Dramarommets paradoks utdypes med tre perspektiver som spenningsfelt: mellom å bli pushet og ivaretatt, mellom innlevelse og distanse i den sceniske virkeligheten, og mellom ulike forventninger til dramafaget. Studien viser at elevene ønsker å pushes faglig, og at de opplever stor mestring når de klarer noe de på forhånd ikke trodde. Samtidig er dette komplekst og avhenger av å finne balansen mellom de mange sammenvevde motsetningene som er i dialektisk samspill. De estetiske læreprosessene i dramafaget kan innebære både muligheter og utfordringer når det gjelder opplevelse av psykisk helse og personlig utvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTeaterpedagogikken_US
dc.subjectDrama educationen_US
dc.subjectDramaen_US
dc.subjectDramaen_US
dc.titlePushe eller puse - perspektiver på dramarommets paradoksen_US
dc.title.alternativePushe eller puse - perspektiver på dramarommets paradoksen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Teatervitenskap: 172en_US
dc.subject.nsiVDP::Theatre studies: 172en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v7.3853
dc.identifier.cristin2152788
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal