Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagerup, Pia Skog
dc.contributor.authorValøy, Elin Sofie Heggelund
dc.date.accessioned2023-11-02T18:19:29Z
dc.date.available2023-11-02T18:19:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332668:21919368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100348
dc.description.abstractDenne avhandlingen er en fenomenologisk induktiv kvalitativ studie. Gjennom empiriske data fra intervju med ledere på ulike nivåer i tilknytning til norsk skole, og teori knyttet til problemstillingen drøftes avhandlingens problemstilling, ut fra et lederperspektiv. Avhandlingens problemstilling er; På hvilke måter kan skoleleder legge til rette for ivaretakelse av lærernes integritet ved krenkelser fra elever? og med utdypende og avgrensende forskningsspørsmål: -Hvordan følger skoleledere opp dersom lærere krenkes av elever? -Hvilket handlingsrom har skolelederen - i skjæringspunktene mellom lover og retningslinjer som regulerer de ansattes, og elevers, rettigheter og krav? Avhandlingen gir en kort teoretisk presentasjon av ledelse av skoler i en norsk sammenheng og de ulike begrepene som er brukt i problemstillingen; ivaretakelse, integritet og krenkelser. I tillegg gir avhandlingen et innblikk i tre lovverk som legger føringer for norsk arbeidsliv og skole; arbeidsmiljøloven, straffeloven og opplæringslova. Videre er metode og etiske betraktninger presentert i kapittel 4 og funn presentert i kapittel 5, før drøfting av forskningsspørsmålene og selve problemstillingen i kapittel 6. De viktigste funnene, og en konklusjon i fire punkter, er presentert til slutt, i kapittel 7.
dc.description.abstractThis thesis is a phenomenologically inductive qualitative study. Through empirical data from interviews with leaders at various levels in connection with the Norwegian school system, and theory related to the research question, the thesis discusses the research problem from a leadership perspective. The research problem addressed in the thesis is; In what ways can principals facilitate the safeguarding of teachers' integrity in cases of misconduct by pupils? This is further explored through elaborative and delimiting research questions: - How do principals follow up when teachers are subjected to misconduct by pupils? - What leeway does the principals have - at the intersections between laws and guidelines that regulate the rights and demands of employees and pupils? The thesis provides a brief theoretical presentation of school leadership in a Norwegian context and the different terms used in the research problem; safeguarding, integrity and misconduct. The thesis also gives a brief presentation of three legislative frameworks that sets guidelines for Norwegian working life and the school system; The Working Environment Act, the Penal Code and the Education Act. Furthermore, methodology and ethical considerations are presented in Chapter 4 and findings presented in Chapter 5. The research questions and the research problem itself are discussed in Chapter 6. The most significant findings and a four-point conclusion are presented in Chapter 7.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolens ivaretakelse av lærerne En fenomenologisk induktiv kvalitativ studie av skoleleders arbeid med å ivareta lærerens integritet når elever krenker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel