Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLiem, Andre
dc.contributor.advisorSæthre, Alf Steinar
dc.contributor.advisorWarell, Anders
dc.contributor.authorIsa, Siti Salwa Binti
dc.date.accessioned2023-11-02T12:11:34Z
dc.date.available2023-11-02T12:11:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-326-7217-2
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100274
dc.description.abstractEnglish abstract This research aims to better understand how low-fidelity materials can be used as prototyping tools to facilitate early concept generation of ideas in co-creation activities to be adopted by designers, users, and stakeholders in the innovation activities. The research presents a variety of approaches for developing new ideas through the use of prototypes to improve service, system, and product design. The dissertation addressed the need for an in-depth exploration of the actual experiences of practising designers in utilising low-fidelity physical prototypes in design activities. A literature review suggested that there is a paucity of studies on the prevalence of how prototypes contributed to early co-creation activities, considering the physical context of future users, products and services especially. Therefore, further studies are needed to investigate how practicing designers may experience working with low-fidelity physical prototypes in the design process. The study shows that active engagement through models and prototypes enables designers, stakeholders, and interpreters, to gain a better understanding of how physical prototyping enhances designers´ creativity from the early stages of the design process to solve design problems, develop creative concepts, and refine the final design. Moreover, the study provided insights into how LEGO and low-fidelity prototyping significantly augmented designers', clients, and other stakeholders’ involvement in the co-creative design process to evaluate and select the most appropriate representations for design communication. Results indicated that existing models and prototypes have different effects on communication and negotiation among designers, experts and stakeholders at different stages of Human-Centred Design and Design-Driven Innovation processes. However, the absence of specific models and prototypes for Human-Centered Design and Design-Driven Innovation activities has challenged designers to continue the search for alternative methods and tools to analyse design problems, broaden the creative space and synthesise design concepts within acceptable time frames.en_US
dc.description.abstractNorsk sammendrag Denne forskningen har som mål å bedre forstå hvordan «low-fidelity» materialer kan brukes i prototyping for ide genering i samskapingsaktiviteter som skal tas i bruk av designere, brukere og interessenter i innovasjonsaktivitetene. En rekke tilnærminger presenteres for å utvikle nye ideer gjennom bruk av prototyper for å forbedre tjeneste, systemer og produkter. Avhandlingen viser behovet for en dyptgående utforskning av de faktiske erfaringene til praktiserende designere med å utnytte «low-fidelity» fysiske prototyper i designaktiviteter. En litteraturgjennomgang antydet mangel på studier om utbredelsen av hvordan prototyper bidro til tidlige samskapingsaktiviteter, spesielt når den fysiske konteksten til fremtidige brukere, produkter og tjenester ble tatt i betraktning. Derfor trenges ytterligere studier for å undersøke hvordan praktiserende designere kan oppleve å jobbe med fysiske prototyper i designprosessen. Studien viser også at aktivt engasjement gjennom modeller og prototyper gjør det mulig for designere, og interessenter å få en bedre forståelse av hvordan fysisk prototyping forbedrer designeres kreativitet fra de tidlige stadiene av designprosessen for å løse designproblemer, utvikle kreative konsepter og raffinere det endelige designet. I tillegg ga studien innsikt i hvordan LEGO og «low-fidelity» prototyper betydelig økte designeres, klienters og andre interessenters involvering i den medskapende designprosessen for å evaluere og velge de mest passende representasjonene for designkommunikasjon. Resultatene indikerte at eksisterende modeller og prototyper har ulike effekter på kommunikasjon og forhandlinger mellom designere, eksperter og interessenter på ulike stadier av menneskesentrert design og designdrevet innovasjonsprosesser. Imidlertid har mangel av spesifikke modeller og prototyper for menneskesentrert design og designdrevet innovasjonsaktiviteter utfordret designere til å søke etter alternative metoder og verktøy for å analysere designproblemer, utvide det kreative rommet og utvikle designkonsepter innenfor akseptable tidsrammer.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2023:259
dc.titleEnhancing Creativity through Low-Fidelity Prototyping: Strategies and Approaches for Idea Generation and Concept Formationen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140en_US
dc.description.localcodeFulltext not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel