Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOnstein, Erling
dc.contributor.advisorJohansen, Fred
dc.contributor.authorPettersen, Kenneth Selebø
dc.date.accessioned2023-10-24T17:20:12Z
dc.date.available2023-10-24T17:20:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139586281:34472279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098533
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er flere indikasjoner på at byggebransjen ligger etter andre bransjer når det gjelder digitalisering, og har behov for flere ingeniører med digital kompetanse. Spesielt med tanke på at digitalisering har blitt utpekt som et avgjørende virkemiddel for å gjøre bransjen både mer effektiv og bærekraftig. Med dette behovet for digitale kompetanse har flere utdanningsinstitusjoner opprettet studieprogram som fokuserer på digitalisering, hvor en av disse er masterprogrammet Digitale Byggeprosesser ved NTNU Gjøvik. Formålet med denne masteroppgaven er dermed å undersøke om studenter med digital kompetanse er driver for BIM-utvikling og digital innovasjon. Oppgaven har også som formål å undersøke hvordan bransjen tilrettelegger for at nyutdannede skal benytte sin digitale kompetanse. Problemstillingen som ble satt for denne oppgaven var som følger: Er nyutdannede sivilingeniører drivere for BIM-endring i byggebransjen, og på hvilken måte tilrettelegger bransjen for at nyutdannede skal påvirke BIM-bruken? Det ble også satt tre forskningsspørsmål for å besvare på oppgaven: 1) Har nåværende studenter ambisjoner og ønske om å påvirke BIM-bruken i bransjen? 2) Hva er realiteten for nyutdannede sivilingeniører når de kommer ut i arbeid? Føler de at det tilrettelegges for BIM-utvikling og at de får benytte det de har lært i prosessen? 3) Mener lederne deres at det tilrettelegges godt nok for at nyutdannede skal kunne være med å påvirke? Er det samsvar mellom dem? Metoden som ble benyttet for å svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene var semi-strukturerte intervjuer. Hvor det ble utført til sammen 12 intervjuer med nåværende studenter og nyutdannede studenter fra masterstudiet Digitale Byggeprosesser, samt lederne fra bedriftene til de nyutdannede studentene. Fra intervjuene kom det frem at studenter fra Digitale Byggeprosesser viser ambisjoner og ønsker om å være med å påvirke den digitale bruken innad i byggebransjen, men dette er ikke nødvendigvis noen som er unikt for disse studentene. Videre kommer det også frem indikasjoner på at studenter fra Digitale Byggeprosesser sitter på egenskaper som gjør de mer egnet for å se hvilke muligheter som finnes for digital innovasjon og nye løsninger sammenlignet med studenter fra andre studieprogram. Når det kommer til tilrettelegging for nyutdannede kan man skille mellom generell tilretteleggelse og spesialisert tilretteleggelse. Der den generelle tilretteleggelsen kan ansees som tiltak som alle nyutdannede går igjennom når de først kommer inn i en bedrift, mens spesialisert tilretteleggelse er tilgjengelig for studentene som viser interesse, innsats, og engasjement for innovasjon og utvikling. Det å vise interesse og engasjement kan fort bli viktig for nyutdannede for å vise hva de kan og vise hva de har av kompetanse for å oppnå mer tilretteleggelse. Spesielt med tanke på at lederne har liten forståelse for hva de nyutdannede faktisk kan og hvilke digitale kunnskaper de har.
dc.description.abstractThere are several indications that the construction industry is lagging behind other industries in terms of digitalization and that the industry needs more engineers with digital skills. Especially considering that digitalization has been identified as a crucial tool to make the industry both more efficient and sustainable. This need for digitals skills has led to the creation of study programs that focus on digitalization, one of which is the master’s program Digital Construction Processes at NTNU Gjøvik. The purpose of this master’s thesis is thus to investigate whether student with digital expertise are drivers for BIM development and digital innovation. The thesis also aims to investigate how the industry facilitates for graduates to use their digital competence. The research question set for this thesis was as follow: Are newly graduated engineers drivers for BIM change in the construction industry, and in what way is the industry facilitating newly graduates to influence BIM use? Three research questions were also developed to answer the thesis: 1) Do current students have the ambition and desire to influence BIM in the industry? 2) What is the reality for newly graduated engineers when they enter the workplace? Do they feel that the potential for BIM development is facilitated and that they are able to utilize what they have learned in the process? 3) Do their managers believe that there is sufficient facilitation for newly graduated students to have an impact? Is there agreement between them? The method used to answer the research questions was semi-structured interviews. A total of 12 interviews were conducted with current students and newly graduated students from the Digital Construction Processes master’s program, as well as managers from the graduates’ companies. It emerged from the interviews that students from Digital Construction Processes show ambitions and a desire to influence digital use within the construction industry, but this is not necessarily something that is unique to these students. Furthermore, there are also indications that students from Digital Building Processes possess qualities that make them more suited to seeing the opportunities that exist for digital innovation and new solutions compared to students from other study programs. A distinction can be made between general facilitation and specialized facilitation. General facilitation can be regarded as measures that all graduates go through when they first enter a company. While specialized facilitation is available for students who show interest, effort and commitment to innovation and development. Showing interest and commitment can quickly prove to be important for newly graduated to demonstrate their skills and competence to achieve better facilitation. Especially considering that managers have little understanding of what graduates know and what digital skills they have.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNyutdannedes rolle med tanke på BIM-implementasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel